Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
14 Kasım 2018
MALİ DİSİPLİN DİYE MİLLET ALDATILDI

2019 bütçe teklifinde, genel bütçe toplam net giderleri 970 milyar lira, genel bütçe net gelirleri ise 880.4 milyar lira olarak belirlendi.

MALİ DİSİPLİN DİYE MİLLET ALDATILDI
2019 bütçe teklifinde, genel bütçe toplam net giderleri 970 milyar lira, genel bütçe net gelirleri ise 880.4 milyar lira olarak belirlendi. 2019 yılı bütçe açığı da 80.6 milyar lira olarak tahmin edildi.
Genel bütçe gelirleri içinde vergi gelirlerinin payı yüzde 86’dır.
Bütçe giderleri içerisinde, yatırım giderlerinin payı yüzde 6.4’tür.
 
 
Buna karşılık faiz giderlerinin payı daha yüksek yüzde 12.2’dir. *-*-2019 bütçesinde ilk sorun yatırımların payının yüzde 6.7 oranında, çok düşük olmasıdır. Üstelik bu pay içinde sermaye transferleri de yer alıyor. Faiz giderleri bütçe içinde yüzde 12.2 oranındadır ve bütçeden yatırımlardan daha fazla pay alıyor.
Siyasi iktidarın bugüne kadar en fazla üstünde durduğu ve övündüğü mali disiplin ve mali dengedir. Eğer 2019 ve geçmiş bütçelere bakarsak, siyasi iktidarın mali disiplini bilerek veya bilmeyerek yanlış anladığı anlaşılır. Zira tek başına bütçe açığı mali disiplin ve mali denge olup olmadığını göstermez.
Bütçe politikası iktisat politikası araçları içinde kalkınmanın önemli bir aracıdır. Önemli olan bütçe kaynaklarının etkin kullanılmasıdır. Zaten ekonomi de bir anlamda kıt kaynakların en verimli, en etkin şekilde kullanılması demektir.
Her şeyden önce, bütçelerde mal ve hizmet alımı, maaşlar ve yardımlardan oluşan cari harcamalar ile yatırım harcamaları arasında optimal bir denge olmalıdır. Söz gelimi öğretmen almışsın ve fakat okul yoksa öğretmen atıl kalır. Ya da tersi okul yapmışsın ve fakat öğretmen yoksa yine okul yatırımı atıl kalır. Bütçe kaynakları çarçur edilmiş olur.
Özetle, cari harcamalar talebi artırır. Yatırım harcamaları ise arzı artırır. Arz-talep dengesi istikrarın temel ögesidir. Bütçe ile yatırım yapılmazsa bu denge sağlanmaz. Dünyada ve Türkiye’nin bu iktidar öncesi geçmişinde bütçe içinde yatırımların payı yüzde 20 dolayındadır.
Öte yandan siyasi iktidar bütçeyi bugüne kadar hep iktisat politikasının bir aracı olarak değil, seçim bütçesi olarak dizayn etti. 2019 yılı bütçesinde çeşitli yardımlar adı altında popülist harcama diyebileceğimiz, Aile, Çalışma ve Sosyal Hizmet Bakanlığı bütçesi içinde yer alan cari transferlerin bütçedeki payı yüze 10.1’dir ve yatırımların payından yüzde 51 oranında daha fazladır.
Siyasi iktidar bütçeyi kalkınma politikasının bir aracı olarak kullanmasını bilseydi, bu cari transferlerin yarısı ile yatırım yapar ve işsizliği önlerdi. Devletin istihdam yaratacak yatırımlar yapması ve sonradan bu yatırımları çalışanlara devretmesi veya borsada halka açması, hem işsizliğin azalmasına, hem de sermayenin tabana yayılmasına imkân veren bir uygulamadır.
Bugünkü iktidar ise tersini yaptı…  Özelleştirmede blok satış yoluyla devlet tekellerini ve devlet alt yapı yatırımlarını özel sektöre devretti. Bütçe açığını kapadı ve fakat piyasada oligopol yapı oluştu.
Yine bütçe ile veya yap-işlet devret modeli ile yapması gereken köprü ve yol yatırımlarını, kamu-özel sektör iş birliği diye uydurduğu bir yöntemle ve geçiş garantisi vererek halkı borçlandırarak yaptı. Dahası maliyetin çok üstünde yaptı. Kıt kaynakları yanlış kullandı.
 
Bunun adına mali disiplin veya mali denge denilmez. Bugünkü iktidarın geçmiş hükümetleri ve bakanları da mali disiplin diye milleti aldattı.
DİĞER HABERLER
TÜRKİYE: PERFETTİ VAN MELLE, SENDİKA HAKLARINA SAYGI GÖSTERİN ARTIK!
TÜRKİYE: PERFETTİ VAN MELLE, SENDİKA HAKLARINA SAYGI GÖSTERİN ARTIK!

Perfetti van Melle (PvM) Türkiye’de yerel yönetim sendika üyelerini tehdit etti, korkuttu ve taciz etti; bu eylemler, IUF üyesi Tekgıda-İş’in Mentos ve Chupa Chups şekerleme üreticisinin Türkiye’deki iki fabrikasındaki işçileri başarılı bir şekilde örgütlemesinin ardından başladı.

ENFLASYON TAHMİNİ DEĞİŞİR Mİ, DEĞİŞMELİ Mİ?
ENFLASYON TAHMİNİ DEĞİŞİR Mİ, DEĞİŞMELİ Mİ?

Merkez Bankası yılın ikinci enflasyon raporunu 9 Mayıs Perşembe günü açıklayacak. Tabii ki en çok merak edilen 2024 yılının enflasyon tahmininin değişip değişmeyeceği…    

FİNANSALLAŞMANIN YENİ DÖNEMİ
FİNANSALLAŞMANIN YENİ DÖNEMİ

Finans farkında olalım veya olmayalım toplumsal yaşamın tüm dokularına nüfuz etmiş durumda. Bankamatikten para çekerken, bakiyemiz yetersizse kredi kartından nakit çekme olanağını değerlendirirken, her ay kart borcumuzun ne kadarını ödeyeceğimize karar verirken aslında finansal kararlar veriyoruz.

SOSYAL GÜVENLİK REFORMU TARTIŞMALARI VE TİSK
SOSYAL GÜVENLİK REFORMU TARTIŞMALARI VE TİSK

Türkiye’de çalışma hayatında 1993-1999 döneminin en önemli konularından biri, Sosyal Sigortalar Kurumu’nun mali sorunlarının çözümü amacıyla gündeme getirilen çözüm önerileriydi.