Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
22 Temmuz 2016
OLAĞANÜSTÜ HAL (OHAL) İLANINDAN SONRA SENDİKACILIK

Olağanüstü hal 21 Temmuz 2016 tarihinden itibaren yürürlüğe girdi. Anayasaya göre iki durumda olağanüstü hal ilen edilebilir.

OLAĞANÜSTÜ HAL (OHAL) İLANINDAN SONRA SENDİKACILIK

Olağanüstü hal 21 Temmuz 2016 tarihinden itibaren yürürlüğe girdi. Anayasaya göre iki durumda olağanüstü hal ilen edilebilir. Birincisi anayasanın 119. maddesinde  düzenlenen “Tabii afet ve ağır ekonomik bunalım sebebiyle olağanüstü hal ilanı”, ikincisi ise anayasanın 120. maddesinde düzenlenmiş olan “Şiddet olaylarının yaygınlaşması ve kamu düzeninin ciddi şekilde bozulması sebepleriyle olağanüstü hal ilanı”dır.

Resmi gazete de yayımlanan 2016/9064 karar sayılı olağanüstü hal ilan kararı Anayasanın 120, 2935 sayılı Olağanüstü Hal Kanunu’nun 3/b bendine dayanıyor. Yani ilan edilen olağanüstü halin gerekçesi “Şiddet olaylarının yaygınlaşması ve kamu düzeninin ciddi şekilde bozulmasıdır.”

Anayasanın 120. maddesine göre; “Anayasa ile kurulan hür demokrasi düzenini veya temel hak ve hürriyetleri ortadan kaldırmaya yönelik yaygın şiddet hareketlerine ait ciddi belirtilerin ortaya çıkması veya şiddet olayları sebebiyle kamu düzeninin ciddi şekilde bozulması hallerinde, cumhurbaşkanı başkanlığında toplanan Bakanlar Kurulu, Milli Güvenlik Kurulunun da görüşünü aldıktan sonra yurdun bir veya birden fazla bölgesinde veya bütününde, süresi altı ayı geçmemek üzere olağanüstü hal ilân edebilir.”

Olağanüstü hal ilanına ilişkin kararda dayanak gösterilen Olağan Üstü Hal Kanunun 3/b maddesi de anayasanın 120. maddesini tekrarlayarak “Anayasa ile kurulan hür demokrasi düzenini veya temel hak ve hürriyetleri ortadan kaldırmaya yönelik yaygın şiddet hareketlerine ait ciddi belirtilerin ortaya çıkması veya şiddet olayları sebebiyle kamu düzeninin ciddi şekilde bozulması hallerinde, Milli Güvenlik Kurulunun görüşünü de aldıktan sonra” olağanüstü hal ilan edilebileceğini hükme bağlamıştır.

Olağanüstü Hal Kanunu’nun “Şiddet Hareketlerinde Alınacak Tedbirler” başlıklı 11. maddesi 21 Temmuz 2016 tarihinden itibaren üç ay süreyle uygulanacak olağanüstü hal döneminde il valilerinin alabileceği tedbirleri sırlamıştır.

1. Valiler sokağa çıkmayı sınırlayabilir veya  yasaklayabilir. Yani seyahat özgürlüğüne sınır getirebilir.

2. Valiler “belli yerlerde veya belli saatlerde kişilerin dolaşmalarını ve toplanmalarını, araçların seyirlerini” yasaklayabilir. Bu belirli yerlerin nereler olduğuna valiler karar verecektir.

3. Valilere tanınan bir diğer genişletilmiş yetki her hangi bir yargı kararı olmadan “kişilerin; üstünü, araçlarını, eşyalarını aratmak ve bulunacak suç eşyası ve delil niteliğinde olanlarına el” koymaktır.

4. Valiler “gazete, dergi, broşür, kitap, el ve duvar ilanı ve benzerlerinin basılmasını, çoğaltılmasını, yayımlanmasını ve dağıtılmasını, bunlardan olağanüstü hal bölgesi dışında basılmış veya çoğaltılmış olanların bölgeye sokulmasını ve dağıtılmasını yasaklamak veya izne bağlamak; basılması ve neşri yasaklanan kitap, dergi, gazete, broşür, afiş ve benzeri matbuayı toplatmak” yetkisine sahiptir.

Sendika yayınları, sendika dergileri, sendika dergisi özel sayıları, sendika örgütlenme kampanyalarına ilişkin duyurular valilerin, basılmasını, dağıtılmasını yasaklamak veya izne bağlamak yetkisi içerisinde kalan basılı eserlerdir.

5. Valiler, “Söz, yazı, resmi, film, plak, ses ve görüntü bantlarını ve sesle yapılan her türlü yayımı denetlemek, gerektiğinde kayıtlamak veya yasaklamak” yetkisine sahiptir.

6. Valiler kapalı veya açık yerlerde sendikaların yapacakları toplantıları, gösteri yürüyüşlerini yasaklayabilecek, erteleyebilecek, izne bağlayabilecek, toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin yapılacağı yer ve zamanı belirleyebilecek, yer tahsis edebilecek, izinli olsa dahi her türlü toplantıyı izletebilecek, gözetim altında tutabilecek ve dağıtabilecektir.

7. Valiler, işçinin kendi istemesi, işçinin emekli olması, belirli süreli iş sözleşmesinin sona ermesi, 4857 sayılı Yasa’da düzenlenen ahlak ve iyi niyet hallerine uymayan durumlar (tazminatsız feshi gerektiren durumlar) dışında işçi çıkartılmasını üç ayı geçmemek üzere izne bağlayabilecek veya erteleyebilecektir.

8. Sendikaların faaliyetlerinin durdurulmasına ilişkin Olağanüstü Hal Yasası’nda hüküm bulunmamaktadır. Ancak, Olağanüstü Hal Kanunu’nun 11/o bendi valilere, “dernek faaliyetlerini; her dernek hakkında ayrı karar almak ve üç ayı geçmemek kaydıyla” durdurma yetkisi vermiştir. 6356 sayılı  Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Kanunu’nda hüküm bulunmaması halinde 80. maddeye göre Dernekler Kanunu’nun Sendikalar Kanunu’na aykırı olmayan hükümlerinin uygulanabileceğini belirtmiştir.

Sendikalar Kanunu’nun 31. maddesinde de sendikaların ancak yargı kararı ile kapatılacağı hükmü getirilmiştir. Dolayısıyla sendikaların yargı kararı olmadan faaliyetlerinin durdurulması Olağanüstü Hal Kanunu’na göre de olanaklı değildir.

9. Sendikaların grev kararlarını uygulamalarına grevler Bakanlar Kurulu kararı ile ertelenmediği sürece yasal bir engel yoktur. Eğer ertelenmemişse olağanüstü hal ilanına karşın sendikalar grev kararlarını uygulayabileceklerdir. Ne var ki, valilere tanınan yetkileri anımsadığımızda kağıt üzerinde uygulanabilir görünen grevlerin fiilen uygulanması olanaksız hale getirilebilecektir.

Grev yerinde işçilerin toplanmasına izin verilmeyerek, grevin nedenlerini haklılığını anlatan basılı yayınların dağıtımına izin verilmeyerek, kapalı toplantılar dahil her türlü toplantı yasaklanarak fiilen etkili bir grev uygulanması yapılması önlenebilecektir.

10. valilerin olağanüstü hal yasasından kaynaklanan bu yetkilerini kullanarak yaptıkları işlemlere karşı açılacak idari davalarda yürütmeyi durdurma kararı verilemeyecektir. Yürütmeyi durdurma kararı verilemediği için yargı sonradan iptal kararı verse de pratik bir yarar kalmayacaktır.

Sonuç  olarak, olağanüstü halin uygulandığı süre boyunca valiler gerek görürlerse, Olağanüstü Hal Yasası’nın kendilerine verdiği yetkiye dayanarak, sendikaların her kapalı veya açık toplantısını, yaptıkları her yayını, yapacakları tüm açıklamaları durdurabilecek, erteleyebilecek veya yasaklayabilecektir.

DİĞER HABERLER
140 LİRAYA FABRİKADAN ÇIKAN TAVUK KANADI, MARKETTE 286 LİRA OLUYOR, BİZİM SUÇUMUZ NE?
140 LİRAYA FABRİKADAN ÇIKAN TAVUK KANADI, MARKETTE 286 LİRA OLUYOR, BİZİM SUÇUMUZ NE?

Ege Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller İhracatçıları Birliği Başkanı Bedri Girit, Ticaret Bakanlığı’nın 1 Mayıs-31 Aralık 2024 döneminde bütün ve parça dahil tavuk dış satımını “ihracatı kayda bağlı mallar” listesine alması üzerine sektör temsilcileriyle bir fiyat takibi deneyi yaptı.

SİVİL İNİSİYATİF BEŞLİ GİRİŞİMDEN YEDİLİ GİRİŞİME
SİVİL İNİSİYATİF BEŞLİ GİRİŞİMDEN YEDİLİ GİRİŞİME

Türkiye toplumsal tarihinde farklı toplumsal sınıfları temsil eden örgütlerin ilk önemli ve sürekli işbirliği, Beşli Girişim veya Sivil İnisiyatif olarak bilinen ve Türk-İş, DİSK, TESK, TİSK ve TOBB’un oluşturduğu yapıydı.

ENFLASYONDA DÜŞÜŞ DÖVİZE BAĞLI
ENFLASYONDA DÜŞÜŞ DÖVİZE BAĞLI

Tüketiciler mutfak ihtiyacına döndü, basta elektronik ve ev ürünleri olmak üzere gıda dışı alışverişler daraldı.

SON 11 YILDA EN AZ 2500 GENÇ İŞÇİ HAYATINI KAYBETTİ!
SON 11 YILDA EN AZ 2500 GENÇ İŞÇİ HAYATINI KAYBETTİ!

İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği (İSİG) Meclisi’nin verilerine göre 2013-2024 yılları döneminde “en az” 2500 genç işçi hayatını kaybetti.