Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
17 Eylül 2012
ZEYTİNYAĞINDA POTANSİYEL DAHA YÜKSEK

Bulunduğumuz coğrafyada geçmişi çok eski çağlara dayanan zeytin zeytinyağında ihracatımız, bu sezonun ilk yedi ayında hem miktarda hem de değerde artmış durumda. İhracat pazarlarında üçüncülük ile beşincilik arasında yer değiştiren Türkiye’nin, bu alandaki potansiyelini tam anlamıyla değerlendirmediği görüşü hâkim.

ZEYTİNYAĞINDA POTANSİYEL DAHA YÜKSEK

Mitolojilere ve dini hikâyelere konu olmuş zeytin, barışın, yaşamın simgesi ve canlılık belirtisi olarak addedilir. Anavatanı, Güneydoğu Anadolu Bölgesi’ni de içine alan Yukarı Mezopotamya ve Güney Ön Asya olan zeytinin, tüm dünyaya iki yoldan yayıldığı görülüyor. Birincisi Mısır üzerinden Tunus ve Fas’a, diğeri ise Anadolu boyunca Ege adaları, Yunanistan, İtalya ve İspanya’ya. Tarihte zeytinyağının beşiği olarak, Ayvalık ve Edremit civarı körfez bölgesi gösterilir. Zeytin yetiştiriciliği ilk olarak tarihte Anadolu topraklarında M. Ö. 6000’li yıllara dayanır. Özellikle Hitit metinlerinde Adana’da zeytin yetiştiriciliğine dair bilgiler yer alıyor. Yıllar içinde zeytin tarımı, Akdeniz’de doğudan batıya doğru yayılarak okyanusları aşmış ve Amerika ile Asya kıtalarına ulaşmış. Narin bir ağaç olan zeytin ağacı, ağır ve zahmetli büyümesine karşın oldukça uzun ömürlü bir ağaç olarak biliniyor. Ortalama ömrü, 300-400 yıl olan bir zeytin ağacının, 3 bin yaşında olanları da var. Bu nedenle bu ağaçlar, mitoloji ve botanikte "ölümsüz ağaç" olarak nitelendiriliyorlar. Zeytinyağı kültürünün oluşmasındaki en büyük etkenlerden biri de hiçbir kimyasal işleme gerek duymadan tüketilebilmesidir.

Dünyanın önde gelen zeytinyağı üreticileri
Sofralık ve yağlık olmak üzere iki şekilde değerlendirilen zeytin, yeşil veya siyah olum safhalarında hasat edilip, salamura edilirse yeşil veya siyah sofralık zeytin olarak tüketime hazır hale getiriliyor. Yağ içeriği ile enerji miktarı bakımından yeşil zeytin, siyah zeytine göre daha yüksek değerlere sahipken, bu zeytin de A vitamini, demir ve kalsiyum oranları bakımından ise daha düşük oranlara sahiptir. Dünya da 9.5 milyon hektar alan üzerinde 20.6 milyon ton zeytin üretimi yapılmakta olup, üretim alanlarının yüzde 95’i Akdeniz’e kıyısı olan ülkelerde yer alıyor. Üretimin yaklaşık yüzde 65’i, AB ülkelerince karşılanıyor. Zeytinin en iyi yetişme şartlarına sahip olan Türkiye; İspanya, İtalya, Tunus, Yunanistan ve Suriye gibi diğer Akdeniz ülkeleriyle birlikte dünyanın önde gelen zeytin ve zeytinyağı üreticilerindendir.
Türkiye beşinci sırada
2010-2011 sezonu itibari ile kesinleşmiş olan FAO (Food and Agriculture Organization of the United Nations) verilerine göre; zeytin üretim alanları bakımından yaklaşık 784 bin hektar üretim alanı ile Türkiye; İspanya, Tunus, İtalya ve Yunanistan’dan sonra beşinci sırada yer alıyor. Uluslararası Zeytin Konseyi’nin 2009-10 sezonu kesinleşmiş olan üretim verilerine göre; sofralık zeytinde  675 bin 400 ton üretim miktarı ile AB, en büyük üretici ülke konumunda yer alıyor. Ülkeler bazında ise; 492 bin 600 ton üretim miktarı  ile İspanya birinci sırada yer almakta olup, bu ülkeyi 460 bin ton üretim ile ikinci sırada Türkiye takip ediyor. Mısır, 409 bin ton üretim ile üçüncü sırada, 220 bin ton üretim ile Arjantin dördüncü sırada ve 136 bin ton üretimi ile de Cezayir beşinci sırada yer alıyor. Zeytinyağı üretiminde de 2 milyon 224 bin 500 ton üretim miktarı ile en büyük üretici ülke yine AB konumlanıyor. Ülkeler bazında incelendiğinde ise;  1 milyon 401 bin 500 ton üretim miktarı ile İspanya ilk sırada yer alıyor. Bu ülkeyi, 430 bin ton üretimi ile ikinci sırada İtalya, 320.000 ton üretimi ile üçüncü sırada Yunanistan takip ediyor.150’şer bin tonla da Tunus ve Suriye dördüncü sırayı paylaşırken, Türkiye bu ülkelerin ardından 147 bin tonla beşinciliğe yerleşiyor. Özetle Türkiye, dünya sofralık zeytin üretiminde ikinci, zeytinyağı üretiminde ise yıllara göre değişmekle birlikte üç ila beşinci sırada yer alabiliyor. Sezon öncesi zeytinyağı rekolte tahmininin 160 bin ton olduğu bir önceki sezon olan 2010/2011 sezonunda Türkiye geneli zeytinyağı ihracatımız rekor gerileme ile 11.739 ton olarak gerçekleşti. Bu miktara karşılık 49 milyon ABD dolar tutarında döviz geliri elde edildi. 2009/2010 sezonunda ise 23 bin 355 ton zeytinyağı ihracatı karşılığında 81 milyon ABD doları elde edildi. Türkiye genelinde 2010/2011 sezonunda 95 ülkeye ve Türkiye sınırları içinde yer alan beş serbest bölgeye zeytinyağı ihracatı yapıldı. Bu ülkeler arasında; ABD, Irak, Suudi Arabistan, Japonya, Birleşik Arap Emirlikleri miktar bakımından en çok ihracat yapılan il beş ülke oldu. En fazla ihracat yapılan ilk 25 ülke arasında ihracatımızda artış kaydedilen ülke sayısı 13 oldu. Çin Halk Cumhuriyeti, Malezya, İran, Ukrayna Azerbaycan ve Kazakistan’a olan zeytinyağı ihracatımız artış kaydetti.
Yükseliş sezonu
Bu sezon zeytinyağı için rekolte tahmini 220 bin ton olarak yapılıyor. 2011/12 sezonunun ilk yedi aylık döneminde, geçtiğimiz sezonun aynı dönemi ile karşılaştırıldığında, zeytinyağı ihracatımızın miktar bazında yüzde 47 değerde ise yüzde 22 oranında arttığı aktarılıyor. Bir önceki sezonun aynı döneminde 9 bin 176 ton olan zeytinyağı ihracatımızın 13 bin 494 tona, 38 milyon dolar olan ihracat gelirimizin de 46 milyon dolara yükseldiği belirtiliyor. Aynı dönem içinde ihracat yapılan toplam ülke ve serbest bölge sayısının ise 84’den 94’e yükseldiği görülüyor.
Potansiyel bu değil
İhracatta kaydedilen bu rakamlara karşın, zeytin ve zeytinyağı sektörünün ihracat potansiyelinin aslında bu olmadığı düşünülüyor. 2010/2011 ihraç sezonunda ihracatımızda yaşanan ciddi orandaki gerilemeye göre 2011/12 sezonunun ilk aylarında ihracatta yaşanan göreceli artışın nedeni, bu sezonun rekoltedeki ve dolayısıyla zeytin ve zeytinyağı arzındaki artışa bağlanıyor. Sezonun geri kalan bölümünde de zeytinyağı ihracatımızdaki artış eğiliminin süreceği, sezon sonunda 30 bin ton düzeyine ulaşılacağı tahmin ediliyor. İçinde bulunduğumuz 2011-12 ihraç sezonunda, ihracatta önemli artış görülen önemli alıcı ülkeler arasında ABD, Çin, Irak, İran, Suudi Arabistan, Rusya gösteriliyor. Türkiye’nin, Japonya, Birleşik Arap Emirlikleri, Ukrayna gibi bazı ülkelerde ise pazar kaybına uğradığı belirtiliyor. Sofralık zeytinde ise geçtiğimiz sezonun aynı dönemine göre; ihracatımızın miktar olarak 61 bin ton olarak gerçekleştiği, değerde ise yüzde 3’lük gerileme ile 103 milyon dolar olarak gerçekleştiği aktarılıyor. Sofralık zeytinde 2011-12 ihraç sezonunda ihracatta önemli artış görülen önemli alıcı ülkeler arasında; ABD, İngiltere, Irak, Ukrayna, Rusya yer alıyor.
Bakanlığın zeytinyağı desteği
Tarım, Gıda ve Tarım Bakanlığı tarafından, zeytin üretiminin ve verimliliğin artırılması amacıyla 1998 yılından bu yana üreticilere, zeytinin yan ürünü olan zeytinyağı için kilogram başına destekleme primi ödemesi yapılıyor. 2012 yılında 2011 yılı ürünü için kilograma 50 Kuruş destekleme ödemesi gerçekleştiren Bakanlık, 30 havzada söz konusu destekleme çalışmaları yürütmeye devam ediyor. Ayrıca Bakanlıkça, sertifikalı fidan desteği hususunda; dünya standartlarında ve ihracat kalitesinde zeytin yetiştiriciliğine uygun tür ve çeşitlerle kapama modern bahçe tesislerinin gerçekleştirilmesi amacıyla destekleme çalışmaları yürütülüyor. Türkiye’nin bitkisel yağ arzının yetersiz olması ve ihracat imkânlarının geliştirilememesi, yurtdışı sofralık zeytin taleplerinin Türkiye’deki tüketicilerden farklı olması nedeniyle sadece  yağlık çeşitler ile sertifikalı fidan veya standart fidan kullanarak kapama bahçe tesis eden çiftçiler destekleniyor. Yine Bakanlığın düşük faizli tarımsal krediler ile üreticilerin finansman ihtiyaçlarının uygun koşullarda karşılanması, tarımsal üretimin geliştirilmesi, verimliliğin ve kalitenin artırılması amacıyla düşük faizli kredi kullandırılması çalışmaları sürüyor.
170 milyon adet zeytin ağacı
Türkiye’de zeytinyağı sektörüne ilişkin görüşlerini aldığımız Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkanı Ali Nedim Güreli, Türkiye’deki zeytin ağacı varlığına ilişkin sayının son 10 yılda yapılan yeni dikimlerle 90 milyon adet düzeyinden 170 milyona yükseldiğini kaydetti. Güreli, “Dört yıldır faaliyet gösteren birliğimiz bünyesindeki Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitemiz, hedef pazar olarak belirlediği özellikle Çin, Japonya, Rusya, Irak, İran, Romanya, İngiltere, ABD, Kanada gibi ülkelere yönelik düzenlediği etkinlikler ile söz konusu ülkelere yönelik ihracatımızın artırılması için çaba gösteriyor” diye konuştu. Güreli, sektörde yaşanan sorunlara ilişkin de şu açıklamalarda bulundu: “İhraç pazarlarımızda yaşadığımız sıkıntılar devam ediyor. Zeytinyağı ihracatında rakip ülkelerimiz olan; İspanya, İtalya, Fas, Tunus’ta tarımsal üretim maliyetleri, ülkemizdeki maliyetlerden daha düşük düzeyde. Özellikle de Avrupa Birliği üyesi üretici ülkelerde üreticilere verilen doğrudan desteklerin, Türkiye’deki destek oranlarının çok üzerinde olması ihracatta sıkıntı yaşatıyor. Bu sıkıntılara, başlıca pazarımız olan AB’nin zeytinyağında korumacı tedbirler kapsamında ülkemize uyguladığı yüksek oranlı gümrük vergilerini de gösterebiliriz. AB’nin, bu bölge dışında kalan çoğu rakip üretici ülkelere tanıdığı ancak ülkemize sadece 100 ton için uyguladığı kota tavizinin azlığı söz konusu. Ayrıca AB ile diğer zeytin ve zeytinyağı üretici ülkelerde uygulanmakta olan ancak ülkemiz mevzuatında yer almayan, zeytin/zeytinyağında dâhilde işleme rejimi, yapısal sıkıntılar doğuruyor. Son olarak, 2011/2012 sezonunda beklenen yüksek rekolteye rağmen, ülkemizde üreticinin elindeki malı satmayı umduğu fiyatın genel olarak dünyadaki ortalama fiyatların üzerinde kalması, ihracatçının bu fiyatın üzerinde yurtdışında kendine yeterli düzeyde zeytinyağı pazarı bulamaması ihracatçılar için sıkıntı yaratmaya devam ediyor.”
Zeytinyağında 2023 yılı hedefi
Son aylarda Yunanistan, İspanya ve İtalya gibi AB ülkelerinde yaşanan ekonomik krizle birlikte hem AB içindeki iç tüketim miktarının hem de üreticilerin işletmelere sattıkları hammadde fiyatlarında ve bu ülkelerin ihraç fiyatlarında gerilemeler görüldüğüne dikkat çeken Başkan Güreli, 2023 yılında ulaşılması planlanan 500 milyar dolar ihracat hedefi içinde zeytin ve zeytinyağı sektörünün payının, 3.8 milyar dolar olduğunu sözlerine ekledi. Zeytinyağına yapılan tağşiş konusu da değinen Güreli, iç piyasada Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın yaptığı kontroller sonucunda taklit ve tağşiş yaptığı kesinleşen gıda üreten firmaların kamuoyuna açıklandığını, ihracatta ise alınan tağşişli yağların ihracının önüne geçildiğini söyledi. Tarım, Gıda ve Hayvancılık Bakanlığı tarafından; tağşiş konusunda 2007 yılında kurulan Ulusal Zeytin ve Zeytinyağı Konseyi (UZZK) ve sektör temsilcilerinin katkıları ile zeytinyağı kalite kriterlerinin korunması amacıyla AB ve Uluslararası Zeytin Konseyi (UZK) mevzuatlarına uyumlu, “Zeytinyağı ve Prina Yağı Tebliği” kapsamında gerekli düzenlemeler yapılarak taklit ve tağşiş ile mücadele yasal zeminde düzenlendi.
Süt gibi zeytinyağı da dağıtılabilir
İç piyasadaki tüketimi artırmayı hedefleyen EBSO, "Zeytinyağı sağlıktır" mesajı veriyor. Zeytin ve zeytinyağı tanıtımına ilişkin Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO) Yönetim Kurulu Başkanı Ender Yorgancılar, Avrupa restoranlarındaki gibi Türkiye’de de masalara zeytinyağı konulması gerektiğine dikkat çekti. İlkokullardaki çocuklara süt ile birlikte zeytinyağının da dağıtılmasını ve Ramazan paketlerine de mutlaka zeytinyağı konulması gerektiğini söyleyen Başkan Yorgancılar, zeytinyağı tüketimini artırmak amacıyla seferberlik başlattı. Sağlıklı nesiller için zeytinyağı tüketimlerini artırmaları gerektiğini kaydeden Yorgancılar, Türkiye’deki yıllık zeytinyağı tüketiminin kişi başına 1.5 litre olduğuna dikkat çekti. Yorgancılar, "Yunanistan’da 22 kilogram, İtalya’da 12 kilogram zeytinyağı tüketiliyor. Bizim 2023 yılı tüketim hedefimiz 6 litre. Bu rakam bile çok düşük. Zeytinyağı tüketimimizi artırmamız gerekiyor” dedi.
Fiyatlar genelde düşük
Dünya’daki sofralık zeytin ihracatı 2010/11 sezonunda 656 bin ton iken, bu rakamın 683.5 bin tona yükselmesi bekleniyor. Dünya çapında zeytinyağı ihracat rakamlarına baktığımızda ise 2010/11 sezonunda 697.5 bin ton olan değerin 2011/12 sezonunda 779.5 bin tona ulaşacağı tahmin ediliyor. Dünya genelindeki sofralık zeytin ithalatına bakarsak 2010/11 sezonunda 567.5 bin ton olan rakamın, 2011/12 döneminde 605 bin tona ulaşabileceği, 2010/11 sezonundaki 676 ton olan zeytinyağı ithalatının ise 680.5 ton olabileceği öngörülüyor. Dünya zeytinyağı stokunun, 2011/12 sezonunda; 863 bin tona çıkacağının tahmin edildiğini aktaran Zeytin ve Zeytinyağı Tanıtım Komitesi (ZZTK) Başkanı Metin Ölken, Türkiye zeytinyağı ihracatının1 Aralık 2011-30 Haziran 2012 sezonunda bir önceki döneme kıyasla miktar bazında yüzde 47, değerde ise yüzde 23 arttığını kaydetti. Ölken, bu dönemde miktarda 12 bin 229 ton değerde de 42 milyon 427 bin dolar zeytinyağı yağı ihracatı yapıldığını açıkladı. Üretici ülkelerde genel olarak bu sezon sonu stok devir rakamların yüksek olacağını belirten Ölken, fiyatlardaki genel düşüklükten dolayı, sektörün tedarik zincirinin genelinde bir memnuniyetsizliğin olduğunu dile getirdi. Ölken, şöyle devam etti: “Bunun yanı sıra özellikle zeytinyağındaki kalite kriterlerinin yükseltilmesi ve kontrollerin daha sağlıklı yapılmasını teminen bazı kimyasal değerler ile ilgili çalışmalar yapılıyor. Sofralık zeytin için de uluslararası normlar ile duyusal analizlerin yürürlüğe girme çalışmaları hızla devam ediyor. Uluslararası Zeytin Konseyi’nin (UZK) 18. Olağanüstü Oturumu kapsamında, Gümrük ve Ticaret Bakanlığı Kooperatifçilik Genel Müdürlüğü’nün heyet başkanlığında 2-6 Temmuz tarihleri arasında Arjantin’in başkenti Buenos Aires’teydik. UZK’nin tanıtım faaliyetleri ABD, Kanada, Japonya, Brezilya ve Çin’de devam ediyor. Bu ülkelerdeki medya mensuplarından oluşacak bir medya turu bu sene ülkemizde düzenlenecek.
2023 yılında hedef, 700 milyon zeytin ağacı
Türkiye’de Ege Bölgesi’nin zeytinyağı üretiminin en fazla yapıldığı bölgelerden biri olduğuna işaret eden Yorgancılar, Türkiye’de 170 milyon adet zeytin ağacı olduğunu, 2023 yılında 700 milyon zeytin ağacı hedefinin bulunduğunu açıkladı. Zeytinyağı sevgisi nedeniyle evinin bahçesine de dört yıl önce zeytin ağacı diktiğini söyleyen Yorgancılar, "Geçen yıl yaklaşık 40 kilogram zeytin aldım. Kırma zeytin yaptım. Çok güzel oldu. Kavanozlara koyarak eşime dostuma gönderdim. Onlar da çok beğendi. Bu yıl da zeytinin bir an olgunlaşmasını bekliyorum. Kendi ellerimle toplayarak, zeytini yemek için sabırsızlanıyorum" şeklinde konuştu.
Kutu: İnsan sağlığında zeytinyağının önemi
Kansere karşı etkili birçok maddenin yanı sıra A, D, E ve K vitaminleri de içeren zeytin, sindirim bozuklukları, safra kesesi hastalıkları, özellikle bağırsak kanseri ve kalp rahatsızlıklarında sızma zeytinyağı tercih edilir. Zeytin, besleyici değerinin yüksek olmasından ötürü, yeterli ve dengeli beslenmede önemli bir yere sahip olması özelliğiyle çocuklarda beyin ve kemik gelişimini hızlandırır. E vitamini sayesinde yaşlanma etkilerini azaltma ve doku yenileme özelliği taşır. Kireçlenmeyi önlemede büyük rol oynar. Cansız saçların kuvvetlenmesini sağlar ve unutkanlığı önler.
DİĞER HABERLER
YIKIMIN FATURASI EMEKÇİ İLE EMEKLİYE
YIKIMIN FATURASI EMEKÇİ İLE EMEKLİYE

OCAK’TA açıklanan 17 bin 2 TL’lik asgari ücrette döviz kurları nedeniyle meydana gelen kayıp 1.612 TL’ye ulaştı. En düşük memur maaşı ise 3 bin 94 TL eridi. 10 bin TL’lik en düşük emekli maaşı ise 399 dolardan 310 dolara geriledi.

YAŞLININ KADERİ YOKSULLUK OLDU
YAŞLININ KADERİ YOKSULLUK OLDU

Derinleşen ekonomik kriz ve hayat pahalılığı yaşlıları yoksulluğa mahkûm etti. TÜİK verilerine göre yaşlılarda yoksulluk patlaması yaşandı. Ülkedeki yaşlılarda yoksulluk oranı 4 yılda yüzde 7,5 arttı.

İŞSİZLİK YENİDEN KRİTİK SORUNLARDAN BİRİ OLABİLİR
İŞSİZLİK YENİDEN KRİTİK SORUNLARDAN BİRİ OLABİLİR

İSO Başkanı Erdal Bahçıvan, gelecek aylarda istihdamın seyrinin, büyümedeki yavaşlamanın keskinliği ve süresine bağlı olarak şekilleneceğine dikkat çekerek, “İşsizliğin Türkiye ekonomisinde yeniden kritik sorunlardan biri olması ihtimal dahilinde” uyarısında bulundu.

ÜCRETİ ÖDENMEYEN VEYA EKSİK ÖDENEN İŞÇİ NE YAPABİLİR?
ÜCRETİ ÖDENMEYEN VEYA EKSİK ÖDENEN İŞÇİ NE YAPABİLİR?

Ekonomik kriz derinleştikçe toplu iş sözleşmesi kapsamındaki işçilerin ücret ve yan ödemelerinin ödenmesinde giderek artan sıkıntılar yaşanacağı açıkça görülüyor.