Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
14 Kasım 2019
YENİ VERGİLER KİME NE GETİRİYOR?

Vergi sisteminde sürekli değişiklik mükellefin vergiye uyumunu zorlaştırıyor. Vergi ihtilaflarını artırıyor. Vergiye karşı tepki ve direnç oluşuyor.

YENİ VERGİLER KİME NE GETİRİYOR?

Mecliste iktidar partisi milletvekillerinin verdiği ”Digital Hizmet Vergisi Kanunu ile bazı kanunlarda ve 375 sayılı Kanun Hükmünde kararnamede değişiklik yapılması hakkında kanun teklifi” Plan -Bütçe Komisyonu’ndan geçerek, Meclis Genel Kurulu’na geldi.

Elbette Bu teklifin önemli bazı maddeleri ve değişikliğin getirebileceği ekonomik ve sosyal etkiler olacaktır. Bunlardan bazıları özetle; 
 
1 – Teklifin ilk maddesinde vergi kapsamına digital hizmet gelirlerinin Türkiye’de 20 Milyon TL’dan ve dünya genelinde 750 milyon Avrodan daha yüksek olan büyük işletmeler giriyor.
 
Digital sistem üzerinden vergi alınması, Türkiye’ye bu alanda yapılacak yeni yatırımları önleyecektir.
 
2 – Bankalar ve yetkili müesseseler ile gerçekleştirilen kambiyo muamelelerinde satış tutarı üzerinden binde sıfır olan Banka ve Sigorta Muameleleri Vergisi ("BSMV") oranı Cumhurbaşkanlığı kararnamesi ile binde 1 oranına yükseltilmişti. Kanun teklifi ile yüzde 2’ye çıkarılıyor. Cumhurbaşkanı yetkileri genişletiliyor.
 
Teklifin amacı spekülatif amaçlı döviz işlemlerini sınırlamak olarak belirtiliyor. Ne var ki, döviz spekülasyonu piyasa düzeni ve güven sorunu ile ilgilidir. Vergileri artırmak, bu günkü şartlarda yalnızca döviz kurunu artırır .
 
3 – Yerli ve yabancı Turistlerin, konaklama ve konaklama sırasında aldığı tüm hizmetlerden yüzde 2 oranında konaklama vergisi alınması öngörülmektedir.
 
Turizm Türkiye için altın yumurtalayan tavuktur. İthalatımız her zaman ihracatımızdan daha fazladır. Dahası ihracat malları üretiminde de yüzde 70 dolayında ithal girdi kullanılıyor. Bu şartlarda döviz kazanma kapısı yalnızca Turizm kalıyor. Türkiye için güven sorunu varken, konaklama vergisi, karar aşamasında turistin tercihini değiştirebilir. Turizmde moda ülkeler ve şehirler, zaman zaman değişiyor. Türkiye’nin moda ülke olarak devam etmesi için, yüksek kur bir avantajdır. Bu avantajı sistem üstüne vergi koyarak kaybetmek riski yüksektir.
 
4 – Halen Çalışanlar birden fazla işyerinden ücret aldıklarında vergi beyannamesi veriyorlar. Teklif tek işyerinden de aldığı ücret 98.000 lirayı geçerse, çalışanların beyanname vereceklerini öngörüyor.
 
5 – Ücret gelirleri üzerindeki vergi yükü, yeniden değerleme oranına paralel olarak artırılıyor. ‘Yeniden değerleme’ oranına esas teşkil eden Yİ-ÜFE, ekim ayı sonunda 12 aylık ortalamalara göre yüzde 22,58 olarak tespit edildi. 2020 de ücret gelirleri yeniden değerleme oranında artışa göre düzenlenen tarifeye uygun olarak vergilendirilecek.
 
Çalışanların vergi yükünün artması, onların satın alma gücünün düşmesine sebep olur. Söz gelimi memur maaşlarında  yüzde 4.4 oranında bir artış kararı varken, aynı maaşlarda vergi tarifesini yüzde 22.58 artırılıyor.
 
Ücretler üzerindeki vergi ve pirim yükünün artırılması, kayıt dışılığı ile işsizliği artıracaktır. Ayrıca ücretler üzerindeki vergi yükünün artması, işçi işvereni, farkı açıktan ödeyerek, daha düşük ücrette anlaşmaya zorlar. Bu durumda vergi gelirleri artmaz, azalır.
 
6 – Kanun teklifinde, işletmenin sermaye büyüklüğü, ödenen vergi tutarı, çalışan sayısı, vergisel yükümlülük tutumu gibi kriterlere göre, MALİye Bakanlığı’nın sahte belge düzenleme yüksek riski olan firmaları tespit etmesi öngörülüyor. Bu nedenle firmalardan, mükellefiyetin devamı için teminat istenebilecek.
 
Bu hususlar zaten vergi denetiminin esasıdır. Teklif ayrıca bunları tadat etmeye neden gerek duyuyor? Dahası yüksek risk tespit etmek, ideolojik ve siyasi amaçlarla her zaman siyasi iktidarlar tarafından istismar edilebilir.
 
7 – Tapu harçlarında, tapu ve kadastro genel müdürlüğünce yapılan veya yaptırılan gayrimenkul değerlemesi bulunduğu takdirde, bu değerden daha düşük değer üzerinden tapu harcı ödenmeyecektir.

8 – Değeri beş milyon TL’nin üstünde olan konutlardan, değerli konut vergisi alınacaktır. Bu vergi;
 
5 milyon ile 7.5 milyon lira arasında olanlardan binde 3, 
 
7.5 milyon lira 10 milyon lira arsında olanlardan binde 6,
 
10 milyon ve üstündeki konutlardan binde 10 oranında olacaktır.
 
Teklifte daha çok sayıda vergi değişikliği yer alıyor. Ancak bu teklif yasalaşırsa zaten karmakarışık olan vergi sitemi içinden çıkılmaz bir hal alacaktır.
 
MALİye’de eski vergi iyidir denilir. Vergi sisteminde sürekli değişiklik mükellefin vergiye uyumunu zorlaştırıyor. Vergi ihtilaflarını artırıyor. Vergiye karşı tepki ve direnç oluşuyor.
DİĞER HABERLER
YIKIMIN FATURASI EMEKÇİ İLE EMEKLİYE
YIKIMIN FATURASI EMEKÇİ İLE EMEKLİYE

OCAK’TA açıklanan 17 bin 2 TL’lik asgari ücrette döviz kurları nedeniyle meydana gelen kayıp 1.612 TL’ye ulaştı. En düşük memur maaşı ise 3 bin 94 TL eridi. 10 bin TL’lik en düşük emekli maaşı ise 399 dolardan 310 dolara geriledi.

YAŞLININ KADERİ YOKSULLUK OLDU
YAŞLININ KADERİ YOKSULLUK OLDU

Derinleşen ekonomik kriz ve hayat pahalılığı yaşlıları yoksulluğa mahkûm etti. TÜİK verilerine göre yaşlılarda yoksulluk patlaması yaşandı. Ülkedeki yaşlılarda yoksulluk oranı 4 yılda yüzde 7,5 arttı.

İŞSİZLİK YENİDEN KRİTİK SORUNLARDAN BİRİ OLABİLİR
İŞSİZLİK YENİDEN KRİTİK SORUNLARDAN BİRİ OLABİLİR

İSO Başkanı Erdal Bahçıvan, gelecek aylarda istihdamın seyrinin, büyümedeki yavaşlamanın keskinliği ve süresine bağlı olarak şekilleneceğine dikkat çekerek, “İşsizliğin Türkiye ekonomisinde yeniden kritik sorunlardan biri olması ihtimal dahilinde” uyarısında bulundu.

ÜCRETİ ÖDENMEYEN VEYA EKSİK ÖDENEN İŞÇİ NE YAPABİLİR?
ÜCRETİ ÖDENMEYEN VEYA EKSİK ÖDENEN İŞÇİ NE YAPABİLİR?

Ekonomik kriz derinleştikçe toplu iş sözleşmesi kapsamındaki işçilerin ücret ve yan ödemelerinin ödenmesinde giderek artan sıkıntılar yaşanacağı açıkça görülüyor.