İngiliz alkol devi Diageo, Türk alkollü içki üreticisi Mey İçki’yi 1.5 milyar euroya (2.1 milyar dolar) satın alma konusunda anlaştı. ABD’li özel girişim sermayesi TPG Capital, 2006’da şirketin yüzde 90’ını yaklaşık 800 milyon dolara almıştı.
Mey İçki’nin alınmasının Diageo’ya Türkiye pazarında hem geniş dağıtım ağı hem de büyük pazar payı kazandırması bekleniyor. İngiliz alkol devi tanınmış viski markası Johnnie Walker ve Smirnoff vodka ürünlerinin de sahibi durumunda.
Türkiye’de yaklaşık 50 bin perakende şubesi olan Mey İçki ise, ülkedeki toplam rakı satış hacminin yüzde 80’ine de sahip bulunuyor.
Şirketin CEO’su Paul Walsh satın alma duyurusunun yapıldığı açıklamada, "Türkiye güçlü büyüme performansıyla Diageo için cazip ve büyüyen bir pazar konumunda. Mey İçki’nin satın alınmasıyla alkollü içecek tarafında hızlı gelişim gösteren pazardaki konumumuz da dönüşüm gösterecek" ifadelerini kullandı.
TPG Capital, geçtiğimiz günlerde Mey İçki’nin yüzde 25 oranında halka arz edileceğini de belirtmişti.
GÜMRÜK VERGİSİ SORUNU YAŞIYORDU
Diageo ve diğer dört yabancı alkollü içki üreticisi şirket, son altı yıldır Türkiye ile gümrük vergisi üzerinde anlaşmazlık yaşıyordu. Diageo, son altı aydır Türkiye’ye sevkiyat da gerçekleştiremiyordu.
Türk hükümeti, alkollü içecek üreten şirketlerden 2001 ile 2009 yılları arasında ödedikleri ithalat vergilerini artırmasını istemişti. Diageo’nun yıllık hesaplamalarına göre gümrük vergisi tutarının 160 milyon doları aşması bekleniyor. Ancak, son çıkan bir yasayla bu konudaki anlaşmazlığın çözüme doğru yaklaşması, şirketin Mey İçki’yi alma iştahını da artırdı.
Son 10 yıldır büyük çaplı satın alma gerçekleştirmeyen Diageo, yakın zamada gelişmekte olan ülkelerde pazarını genişletme yönünde adımlar atmaya başladı. Şirket,
Çin ‘ deki alkol tüketiminin neredeyse yarısının yapıldığı, ‘beyaz likör’ olarak da bilinen ‘baijiu’ üreticisi bir girişimde yer almıştı.
Diageo’nun yanı sıra, birçok Batılı şirket büyümekte olan piyasalara girmek için fırsat arıyor.