YABANCI İÇKİ DEVLERİ TÜRKİYE’YE ‘AKIYOR’
Avrupa’daki kriz nedeniyle yabancı içki devleri gözünü Türkiye’ye çevirdi. Bacardi ve Pernod gibi üreticiler Türkiye yatırımlarını artırıyor. WSJ, yabancı üreticileri Türkiye’de hem kâr, hem de kısıtlamaların beklediğini yazdı
Türkiye hızlı büyüyen ekonomisi ve genç nüfusuyla, kârlarını artırmak isteyen Batılı içki şirketleri için çekici bir pazar haline geldi. Wall Street Journal, “Beklenmedik Akdeniz ülkesi hem potansiyel kâr, hem de ikilemle dolu” ifadesini kullandığı haberinde, yabancı içki şirketlerinin Türkiye’ye aktığını yazdı. “İçki üreticilerinin gözü Türkiye’de” başlıklı haberde İspanya, İtalya ve Yunanistan gibi ülkelerin ekonomik krizle boğuşması nedeniyle Avrupalı dev içki şirketlerinin dümeni Türkiye’ye kırdığı belirtildi.
Hızlı büyüyen ekonomisinin Türkiye’yi önemli hale getirdiği kaydedilen haberde romlarıyla tanınan Bacardi’nin Başkan Yardımcısı Robert Furniss-Roe, “Türkiye’de gençler çok hızlı bir değişim içinde. Harcanabilir gelirde artış var. Genç Türkler de statü için para harcamak istiyor” dedi.
Furniss-Roe, gelişmiş ülkelerde tüketicilerin ürettikleri içkileri yakından tanıdığını, ancak gelişmekte olan ülkelerde işe en basitinden başlayıp, içkilerini anlatmak durumunda olduklarını da söyledi.
Bacardi yatırıma geçiyor
Wall Street Journal, Türkiye’de yabancı içki şirketleri için potansiyel kârın yanı sıra zorlukların da bulunduğuna işaret ederek, yüzde 30’luk ÖTV artışı ve Ramazan ayındaki içki tüketiminde keskin düşüş gibi faktörlere dikkat çekti.
Danimarkalı bira üreticisi Carlsberg’in 2008 yılında Türkiye’deki şirketini kısmen yükselen vergiler nedeniyle kapattığına, Chivas, Ballantines ve Absolut gibi markalarla bilinen Pernod’un satışlarının Ramazan sırasında yüzde 30 azaldığına işaret edilen haberde TV ve radyodaki reklam kısıtlamalarının da şirketler için olumsuz bir durum olduğu belirtildi.
Her şeye rağmen içki üreticilerinin Türkiye’ye aktığını belirten gazete, Bacardi’nin 2011 yılından itibaren Türkiye’deki pazarlama yatırımlarını beş yıl içinde yüzde 20-30 artırmayı planladığını ve 2010 yılında Türkiye’de yüzde 40 büyüme kaydeden Pernod Ricard’ın Türkiye ofisine 15 kişi daha alarak 75 personele ulaştığını yazdı.
İçki sponsorluğu arttı
Tekila içkileriyle tanınan Patron Spirits COO’su John McDonnel, WSJ’ye yaptığı açıklamada, Türkiye’deki iş hacimlerinin bu yıl geçen yıla göre yüzde 80 arttığını, yılın ilk yarısında İstanbul’daki duty-free gelirlerinin yüzde 155 yükseldiğini belirtti. Patron firması, habere göre, “Türklere kokteyl karıştırmayı öğretmek için” popüler bar ve restoranlarda promosyona başladı.
WSJ’nin genç Türklerin “demode” buldukları rakıdan uzaklaşarak votka ve tonik gibi içkilere yöneldiğini öne süren bir görüşe yer verdiği haberinde içki üreticilerinin Türkiye’deki satışlarını daha da artırmak için yürüttükleri promosyon kampanyalarına da değinildi.
Gazete, “Parti sponsorluğunu yapmak, genç Türklere yeni içkileri tanıtmanın diğer bir yolu. Geçen yıl 5 gece kulübüne sponsor olan Pernod bu yıl sekiz gece kulübünün sponsorluğunu yapıyor” diye yazdı
MİLLİYET – EKONOMİ