UMUT(SUZLUĞ)A ÇAĞRI
Güç koşullara ve düşük ücrete karşın çağrı merkezleri işsiz gençlerin sınırlı seçeneklerinden biri…
Çalışanların kurduğu derneğe göre asgari ücret, artı asgari geçim indirimi, artı 100 lira yol parası ile bin lira civarında ücret alınan, tuvalette kalma süreleri bile inceden inceye hesap edilen çağrı merkezleri, iş bulma umudunun oldukça düşük olduğu ülkede istihdam oranını hızlı artıran sektörlerden biri konumunda.
Uzun bir süredir yapısal bir nitelik kazanan işsizlik, bazı sektörler için şans oldu. Üç aydır iş arama kanallarını kullanmayan, ancak işe başlamaya hazır olduğu halde umutsuzluğundan dolayı iş aramayanları dahil edildiğinde oranı yüzde 26’ya ulaşan genç işsizlerin yeni gözdesi çağrı merkezleri oldu. Türkiye genelindeki 1000’e yakın çağrı merkezinin yaklaşık yarısına sahip Doğu illerinde yaşları ortalama 26 olan, 30 bine yakın genç, Anadolu’da yapılan çağrı merkezleri ile yeni iş kapısına sahip oldu. Çağrı Merkezleri Derneği Başkanı Metin Tarakçı, çağrı merkezlerinin son yıllarda sanayi kuruluşlarından daha çok iş imkânı sağladığını ileri sürerek, "Az maliyetle Türkiye’deki istihdam sorununu hızla kapatabilen bir sektöre sahibiz. Halen sektörde 67 bin genç istihdam ediliyor. Yıl sonuna kadar en az 15 bin kişiye daha istihdam sağlayacağız.
Bunun yarısı Doğu illerinde olacak. 2015’e kadar da 37 bin kişiyi işe alacağız. 2023’te bu sektörde hedefimiz 350 bin gence iş vermek. Ayrıca hemen her çağrı merkezimizde birkaç engelli çalışanımız da yer alıyor" dedi.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım’ın yaptığı çağrı merkezleri sektöründe istihdamı teşvik süresini 2018’e kadar uzatıldığını açıklaması da sektör için yeni bir avantaj oluşturuyor. Çalışanların yüzde 60’ını genç kızlar, yüzde 50’si lise, yüzde 50’si üniversite ve yüksekokul mezunlarından oluşan sektörün, açılan ön lisans programlarından dolayı eğitimli personel sayısının artması ile yeni bir yüz kazanması bekleniyor.
4 bin yeni koltuk
Türkiye, dünyadaki büyüklüğü 374 milyar dolar olan çağrı merkezi pazarında ilk 16’da yer alıyor. 2012 verilerine göre Türkiye’deki pazar büyüklüğü 2.4 milyar liraya ulaştı. 5 yıl içinde her yıl ortalama yüzde 20 büyümeyi hedefleyen Çağrı Merkezleri Derneği’nin son raporuna göre bu yıl Anadolu’ya 4 bin yeni koltuk yatırımı öngörülüyor. Bunun bin 800’ü Doğu Anadolu’ya, 600’ü Güney Doğu Anadolu’ya yapılacak. İstanbul, Ankara, İzmir başta olmak üzere büyük illerde ve Doğu Anadolu’da da hızla gelişen sektörde 2015 yılı sonuna kadar 100 bine yakın bir büyüme beklenirken açıklanan 2023 vizyonunda çalışan sayısı 350 bin kişiye çıkıyor.