Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
TavsanliUn
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
Sibaş
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Doğuş Cips
Dr Oetker
Agthia
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
TavsanliUn
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
Sibaş
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Doğuş Cips
Dr Oetker
Agthia
02 Temmuz 2010
TÜKETİM, KRİZ ÖNCESİNİN GERİSİNDE

2009’un ilk çeyreğindeki yüzde 14.5 daralma çizgisi üstünden 2010 ilk çeyreğinde yüzde 11.7 büyüyen ekonomide detaylar

TÜKETİM, KRİZ ÖNCESİNİN GERİSİNDE

2009’un ilk çeyreğindeki yüzde 14.5 daralma çizgisi üstünden 2010 ilk çeyreğinde yüzde 11.7 büyüyen ekonomide detaylar, sokaktaki insanın, hane halkının tüketiminin kriz öncesine dönemediğini ortaya koyuyor. İç tüketim sepetini oluşturan harcama kalemlerinin, birinci çeyrekler itibarıyla, kriz öncesinde, krizin yoğunlaştığı çeyrekte ve 2010 ilk çeyreğinde nasıl seyrettiği analiz edildiğinde, bunu görebiliyoruz.

 

AKPli bakanların bir başarı öyküsüymüş gibi devlet adamı ciddiyetiyle bağdaşmayan tavırlarla şova çevirdikleri, aslı ise Nasreddin Hocanın kaybedilmiş eşeği bulma şamatasından başka bir şey olmayan, 2010 ilk çeyrek büyümesinde, daralan iç tüketimin etkisi var. Ama biraz daha yakından mercek altına alınan sayılar, 2010un ilk çeyreğinde iç tüketimin kriz öncesini, yani 2008in çizgisini yakalayamadığını gösteriyor. Krizin derinleştiği 2009 ilk çeyreğinde iç tüketim yüzde 10 daralmıştı. 2010 ilk çeyreğinde ise tüketim, krizde dibe vurulan 2009 ilk çeyreğini yüzde 9.6 ile aşmış gibi ama kriz öncesinin, yani 2008 ilk çeyreğinin hâlâ yüzde 1.4 altında. Üstelik her yıl 1 milyon artan nüfusu analize katarsanız, iç tüketim pazarının reel olarak artmadığı gerçeği ortaya çıkar.

Kaynak:TÜİK Milli gelir veri tabanı

 

Alt kalemler itibarıyla bakıldığında, hanelerin bütçelerinde ortalama yüzde 26 payı olan gıda, içki-tütün harcamalarında 2010un ilk çeyreğinde, 2009 kaybı telafi edilse de, kriz öncesinin yüzde 1.5 altında bir tüketim olduğu görülüyor. Yine bütçede yüzde 16lık payı olan ulaştırma ve haberleşme harcamalarında da krizdeki yüzde 23lük daralma 2010da telafi edilse de kriz öncesine göre yüzde 9.5lik gerileme var.

Konuta harcanan para ise kriz öncesinin yüzde 3 üstünde. En dikkat çekici olan, krizde bıçak gibi kesilen otomobil, TV vb. satışlarının 2010’da perhizi bozması ve yüzde 34 artış göstermesi. Bu kalemdeki tüketim artışları, kriz öncesini de yüzde 5e yakın geride bırakmış görünüyor. Buna karşılık, aile bütçelerinden giyime kriz öncesine göre yüzde 10 daha az para çıkmış, ama sağlık faturaları yüzde 16 artmış. Aile bütçelerinde yüzde 5 yeri olan dışarıda yeme-içme, konaklama harcamalarının, kriz öncesinin yarım puan üstüne çıktığı görülebiliyor.Yine görülüyor ki, aileler eğlence-kültür harcamalarını kriz öncesine göre yüzde 12 kısmışlar. TV dizilerinin bu kadar iş yapması da bu eve kapanmışlıkla ilgili olsa gerek

 

İç tüketimin kriz öncesi boyuta çıkamaması, ilk çeyrek büyümesinde iç talebin rolünü tali kılarken stoka üretimin, kıpırdayan özel sektör yatırımlarının daha etkili olduğunu gösteriyor. Sonraki çeyreklerde iç tüketim daha etkili olamayacaksa, büyümenin sürdürülebilmesi zor. Çünkü ihracat, ABdeki tıkanma ile daha zor günlere gebe. İç tüketim daha fazla kımıldamıyor, ihracat tekliyorsa ve hep stoklamak için üretim yapılamayacağına göre, büyüme teknesi, rüzgârını nereden alacak? Tabii ki alamayacak. Özellikle ikinci yarıda vites düşer. Kamu harcamalarını arttırma kartını, mali kuraltutkusunda samimi ise yeniden arttıramayacak olan AKP iktidarının, hedeflenen yüzde 5 büyüme oranını yakalaması da zorlaşıyor.

 

 

mustafasnmz@cumhuriyet.com.tr

DİĞER HABERLER
BURSA’DA DEV FABRİKA SÜTAŞ’TA İŞÇİ KIYIMI
BURSA’DA DEV FABRİKA SÜTAŞ’TA İŞÇİ KIYIMI

Bursa’da üretim yapan Türkiye’nin en büyük firmalarından olan SÜTAŞ’da sendikal örgütlenme kaynaklı birçok işten çıkarmanın yaşandığı iddia edildi.

İKİNCİ YÜZYILIN İKTİSAT KONGRESİ’NE KATILDIK
İKİNCİ YÜZYILIN İKTİSAT KONGRESİ’NE KATILDIK

İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından “Geleceğin Türkiye’sini inşa ediyoruz” sloganıyla düzenlenen İkinci Yüzyılın İktisat Kongresi’nin ön buluşmasına katıldık.

SENDİKAMIZ RİZE BÖLGE TEMSİLCİSİ ZİYA AKSOY’U KAYBETTİK
SENDİKAMIZ RİZE BÖLGE TEMSİLCİSİ ZİYA AKSOY’U KAYBETTİK

Uzun yıllardır sendikamızın Temsilcilik, Şube Başkanlığı ve en son devam etmekte olduğu Rize Bölge Temsilciliği görevini yapan Ziya Aksoy’u, amansız hastalıkla mücadele ederken Covid-19 belasından kaybettik. Ziya Aksoy’un sendikamızın her kademesinde ortaya koyduğu katkı ve destekler asla unutulmayacaktır. Başta ailesi olmak üzere tüm sevenlerinin ve camiamızın başı sağ olsun.  

TAT VE TAMEK DOMATES SEZONUNU AÇTI
TAT VE TAMEK DOMATES SEZONUNU AÇTI

Türkiye’de salça üretiminin en başında gelen firmalardan TAT ve TAMEK, domates sezonuna start verdi.