TÜKETİCİLERİN EN BÜYÜK KAYGISI YÜKSELEN GIDA FİYATLARI
TÜKETİCİLERİN EN BÜYÜK KAYGISI YÜKSELEN GIDA FİYATLARI

Tüketicilerin en büyük kaygısı yükselen gıda fiyatları Dünyanın önde gelen pazar araştırmaları şirketlerinden Nielsen’in küresel bir araştırmasına göre, son 10 yıldır ilk kez gıda enflasyonu tüketicilerin bir numaralı kaygısı haline geldi. Şirketin dünya genelinde yaptığı ankete yanıt veren 28 bin kişinin yüzde 13’ü, yükselen gıda fiyatlarının gelecek 6 ay için en büyük kaygıları olduğunu belirtti. Ekonomi ise, kaygı kaynağı sıralamasında yüzde 11 ile ikinci sırada çıktı. İş güvenliği ve sağlık ise yüzde 8’şer oranla üçüncü sırayı paylaştılar.
Merkez bankalarının yöneticileri, enflasyonist baskı sorunu ile boğuşurken ve bunun para politikasını sıkılaştırmayı gerektirip gerektirmediği üzerine tartışmayı sürdürürken, fiyat yükselişleri sokaktaki insanı vurmaya başladı. Nielsen’in üst düzey yöneticilerinden James Russo, "Toplamda, yükselen emtiaya fiyadan küresel bir kaygı kaynağı" diyor. Russo, Amerika’da 2010’un son çeyreğinde yaptıkları ankete yanıt verenlerin yüzde 4’ünün yakıt fiyatlarından kaygılandığını anımsatıyor ve 201 l’in ilk çeyreğinde bu oranın yüzde 18 çıktığını vurguluyor.
Gıda enflasyonunun en çok vurduğu tüketiciler ise Asyalılar. Asyalıların beşte biri, yükselen gıda fiyadannın gelecek 6 ay için en büyük kaygılan olduğunu belirtti. Bu oran, ekonomiyi birincil kaygı olarak görenlerin iki katı düzeyinde. Russo, bu durumun, gıda harcamâsındaki orantısız harcamadan kaynaklandığına işaret ediyor. Gelişen ülkelerde hanehalkı, gelirlerinin yüzde 40’ına kadar bölümünü gıdaya harcıyor. Bu oran Avrupa’da yüzde 10, Amerika’da ise yüzde 7. Bu kaygılar, gelişen ülkelerde satış yapan şirketleri de etkiliyor. Tüketim malları sektöründeki şirketler, paket ebadım küçültme, daha fazla promosyon ya da yeni tadar ekleyip ürünlerin çekiciliğini artırma yoluna gidiyor. Tüketiciler de fiyat yükselişlerine karşı kendi önlemlerini üretiyor. Amerika’da tüketiciler eğlence, giysi harcamalarını keserken, Avrupalılar daha ucuz satan marketlere yöneliyorlar.