Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
16 Eylül 2010
TOPLAM GELİR ARTMADI Kİ HALKIN GELİRİ ARTSIN

Çok kişi (bu arada Ayşe Hanın Teyzem) merak ediyor. Ekonomi yılık ilk 3 ayında yüzde 11.7, ikinci 3 ayında yüzde 10.3 büyüdü. Büyümede Çin ile yarışıyoruz. Dünya bize hayran… İyi de bu büyümenin nimetleri halka neden yansımıyor? Artan gelir kimin cebine giriyor?

TOPLAM GELİR ARTMADI Kİ HALKIN GELİRİ ARTSIN

Çok kişi (bu arada Ayşe Hanın Teyzem) merak ediyor. Ekonomi yılık ilk 3 ayında yüzde 11.7, ikinci 3 ayında yüzde 10.3 büyüdü. Büyümede Çin ile yarışıyoruz. Dünya bize hayran… İyi de bu büyümenin nimetleri halka neden yansımıyor? Artan gelir kimin cebine giriyor?
Özet olarak neyin ne olduğunu anlatayım:
1) Büyümüyoruz. Krizde indiğimiz çukurdan çıkıyoruz. Henüz tam olarak çıkamadık.
Büyüme, sabit fiyat ile milli gelir artışından izlenir. 1998 yılı sabit fiyatları ile yılın ilk 6 ayındaki milli gelir rakamları şöyledir:
– 2008 49.5 milyar TL
– 2009 44.4 milyar TL
– 2010 49.0 milyar TL
Görülüyor ki, henüz 2008 yılı milli gelir rakamına ulaşamadık. Fakat 2 yıl boyunca ülke nüfusu 74.7 milyondan 76.5 milyona yükseldi. Yüzde 2.5 arttı. Bu artan nüfus da sofraya oturdu. Gelir artmazken nüfus artarsa, sofradaki aşı daha çok insan paylaşmak zorunda kalır. Her birinin boğazına daha az aş girer.
2) Milli gelir rakamı artmıyorsa, açıklanan büyüme oranları yanlış mı?
Kriz bizi çok üzdü. 2009 yılının ilk 3 ayında yüzde 14.6, ikinci 3 ayında yüzde 7.6, yılın ilk yarısında yüzde 12.2 oranında küçüldük. Bu yılın ilk 3 ayında yüzde 11.7, ikinci 3 ayında yüzde 10.3, yılın ilk yarısında yüzde 11.0 oranındaki büyüme gerçekleşti. Bu büyüme ekonomiyi geçen yıl indiği çukurdan çıkarmaya yetmiyor bile.
3) Halkımızın tüketim harcamaları 2008 yılının gerisinde.
Yerleşik hane halkının yılın ilk yarısındaki toplam tüketim harcamaları sabit fiyat ile artmadı. Çünkü gelirleri artmadı. Tersine ne artan nüfus ne de azalan milli gelir nedeniyle kişi başı gelirler düştü. Yılın ilk 6 ayındaki toplam tüketim harcamaları şöyle:
– 2008 35.2 Milyar TL
– 2009 32.9 Milyar TL
– 2010 35.1 Milyar TL
Görülüyor ki harcamalarda 2009 yılına göre artış var. Ama harcamalar henüz 2008 yıl rakamına ulaşamadı.
4) Gıda harcamaları da artmadı mı?
Sabit fiyatlarla yılın ilk 6 ayında gıda harcamaları şöyle:
– 2008 9.5 Milyar TL
– 2009 9.4 Milyar TL
– 2010 9.5 Milyar TL
İki yılda nüfus 1.8 milyon artmış iken gıda harcamaları aynı. Denmek ki insan başına düşen gıda harcaması gerilemiş.
5) Giyim, mobilya harcamaları nasıl?
Giyim, ayakkabı harcamalarında gerileme var. Yılın ilk 6 ayındaki harcamalar 2008 yılında 2.7 milyar TL idi. 2008’de 2.1 milyar TL oldu. 2010’da 2.4 milyar TL olarak gerçekleşti.
Giyim harcamaları azalırken mobilya harcamalarında artış var. 2008 yılının ilk 6 ayında 4.2 milyar TL olan mobilya harcamaları, 2009 yılında 3.7 milyar TL’ye gerilemişken, 2010 yılında 4.5 milyar TL’ye yükseldi.
6) İnşaat piyasası canlanıyor mu?
Yılın ilk 6 ayında 2008 yılında kamu ve özel inşaat harcamaları 5.2 milyar TL iken 2008 yılında 4.1 milyar TL’ye geriledi. 2010 yılında 4.7 milyar TL oldu. İnşaat piyasası henüz kriz öncesi çizginin altında.
Son söz: Milli gelir artmıyor. Hem milli gelir artmadığı hem de nüfus çoğaldığı için kişi başı gelir düşüyor. Soru şu: Bu durumda nasıl oluyor da lüks otomobil, pahalı mobilya satışlarında, lüks konut piyasasında canlılık var… Cevap şu: Gelir dağılımındaki çarpıklığı unutmayınız. Kriz dönemlerinde bu çarpıklık daha da artar. Zengin daha zengin, fakir daha fakir olur.
 

DİĞER HABERLER
 ASGARİ ÜCRETLİ 2.681 TL KAYBETTİ
 ASGARİ ÜCRETLİ 2.681 TL KAYBETTİ

Yüksek enflasyon çalışanların, emeklilerin 4 ayda maaşlarını eritip kuşa çevirdi. Asgari ücretlinin alım gücü 14.321 liraya kadar düştü.

FACİADAN KİMSE SORUMLU DEĞİLMİŞ
FACİADAN KİMSE SORUMLU DEĞİLMİŞ

Erzincan-İliç’teki Çöpler Altın Madeni’nde toprak altında kalan dokuz işçiden ikisine daha ulaşıldı.

ASGARİ ÜCRETE YÜZDE 25 ZAM YAPILMASI GEREKİYOR
ASGARİ ÜCRETE YÜZDE 25 ZAM YAPILMASI GEREKİYOR

Asgari ücretlinin maaşı her gün daha da eri TÜİK’in enflasyon verileri, asgari ücretin yıl ortasında en az yüzde 25.4 oranında eriyeceğini ortaya koydu.

GIDA EMTİA FİYATLARI ARTIŞINI NİSANDA DA SÜRDÜRDÜ
GIDA EMTİA FİYATLARI ARTIŞINI NİSANDA DA SÜRDÜRDÜ

Birleşmiş Milletler Gıda ve Tarım Örgütü (FAO) verilerine göre, küresel gıda fiyatları endeksi art arda ikinci ayda da yükselerek nisan ayında 18,8’den 119’a çıktı.