Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
16 Ocak 2013
STİSK İLE YENİ DÖNEM

6356 sayılı Sendikalar ve Toplu iş Sözleşmesi Kanunu (STİSK) ile getirilen yeni sistem çerçevesinde oluşturulan sendikal istatistiklerin ilki bu ay içerisinde kamuoyuna açıklanacak. STİSK 18 Ekim´de kabul edildi, 7 Kasım 2012 itibariyle yürürlüğe girdi. Kanunun asıl olarak, bu istatistiklerin açıklanması ile uygulanmaya başlayacağını söylemek yanlış olmaz.

STİSK İLE YENİ DÖNEM

6356 sayılı Sendikalar ve Toplu iş Sözleşmesi Kanunu (STİSK) ile getirilen yeni sistem çerçevesinde oluşturulan sendikal istatistiklerin ilki bu ay içerisinde kamuoyuna açıklanacak. STİSK 18 Ekim’de kabul edildi, 7 Kasım 2012 itibariyle yürürlüğe girdi. Kanunun asıl olarak, bu istatistiklerin açıklanması ile uygulanmaya başlayacağını söylemek yanlış olmaz.

Kanun ile sendikal sistemin işleyişine ve dolayısıyla sendikalara yeni bir düzen geliyor. Ancak bu yeni düzen, önceki mevzuat ile düzenlenen sistemin hükümet ve sermayenin yararlandığı özelliklerini bütünüyle koruyor. Daha kontrol edilebilir bir sendikal sistem yaratma hedefiyle yeni bazı düzenlemeler de içeriyor.

Kanun, sermaye temsilcilerini son derece memnun etti. Hak-iş’ten tam, Türk-iş’ten ise "çekimser" destek aldı. Öte yandan kanunda ve hazırlanan/hazırlanacak yönetmeliklerin uygulamada birçok soruna yol açabilecek belirsizlikler taşıdığı ve çalışma hayatında önümüzdeki dönemi kaotik hale getireceği görülüyor.

Bu belirsizliklerin ve kanunun bazı düzenlemelerinde göze çarpan keyfiliklerin, bir tercih olduğu ve sendikaların gücünün daha da zayıflatmasının hedeflendiği anlaşılıyor. ilerleyen günlerde aynı nedenlerle daha fazla tartışacağımız STİSK’in öne çıkan düzenlemeleri wve özellikleri şöyle sıralanabilir:

– Kanunda önceki mevzuatta olduğu gibi yalnızca işkolu sendikacılığı esas alınıyor. Toplu iş sözleşmesi (TİS) yetkisi sadece işkolu düzeyinde örgütlenmiş sendikalara verildiği için meslek ve işyeri sendikacılığına "fiili" yasak getirilmiş oluyor.

– Sendikalaşma hakkı, kanunda işçi ve işverenlere tanınırken, emekliler, öğrenciler ve işsizler gibi farklı kesimlerin sendikalaşmasına izin verilmiyor.
– Türkiye’de iş Kanunu başta olmak üzere çalışma hayatını ilgilendiren mevzuata sokulan esnekleşme paradigması, yeni kanuna da taşınmış. Örneğin, farklı işverenlere ait işyerlerinde yarı zamanlı çalışanların iki farklı sendikaya üye olabilmesinin önü açılıyor.

– Kanun, hükümetin iddia ettiği gibi sendikal özgürlüklerin önünü açmıyor, aksine sendikalaşma özgürlüğünün kısıtlanmasına dönük düzenlemeler içeriyor. 30 ve daha az işçi çalıştıran işyerlerinde çalışan işçiler, sendikal nedenlerle işten çıkartıldıkları durumda artık sendikal tazminattan yararlanmayacaklar. Bu düzenleme ile ülkemizde sigortalı işçilerin yarısını oluşturan bir kesimin sendikalı olması daha da güçleştirilmiş oluyor.

– Grev yasakları büyük ölçüde korunuyor. TİS sürecinde uyuşmazlık çıkması halinde yapılan grev, kanuni grev olarak tanımlanırken, bunun dışındaki grevlerin kanun dışı olduğu belirtiliyor. Siyasi amaçlı grev, dayanışma grevi, işyeri işgali, iş yavaşlatma vb. eylem biçimleri önceki kanunun aksine ilgili maddede açık olarak yazılmasa da kanun dışı eylemlerden sayılmış oluyor.

– Grevin yasak olduğu işlerin kapsamının hayati nitelik taşıyan temel kamu hizmetleri ile sınırlandırıldığı iddia edilse de, uluslararası normlara aykırı şekilde petrol üretimi, tasfiyesi ve dağıtımı, nafta ve doğalgazdan başlayan petrokimya işleri, bankacılık hizmetleri, askeri işyerleri, kamu kuruluşlarınca yürütülen şehir içi toplu taşıma hizmetlerinde grev yapılması yasak.

– TİS yetkileri için uygulanacak barajlar korunuyor, işkolu barajı yüzde 3, işyeri barajı yüzde 50, işletme barajı ise yüzde 40 olacak. Sendikal barajları düşürdüğünü belirten hükümet, sendika üye sayılarında SGK işçi kayıtlarını esas almaya başlayacağı için işkolu barajını aslında yükseltmiş olduğunu gözlerden kaçırıyor. Ayrıca, sendikalara "sus payı" olarak verilen işkolu barajına Temmuz 2018’e kadar kademeli geçiş, keyfi ve "adrese teslim" düzenlemeleri içeriyor.

– Sendikaya üyelik ve üyelikten çekilmede noter şartı kaldırılıyor ama getirilen e-devlet kanalıyla üyelik sistemi devlet kontrolünde olduğu için müdahaleye açık. Üstelik işverenlerin işçileri tehdit ederek bu sisteme müdahale etmesi son derece kolay. Sistemin "teknik" sayılamayacak başka açıkları da var, örneğin yardımcı işler ve alt işverende çalışan işçilerin sendika üyeliğine kısıtlamalar getiriyor.

Bu haliyle 12 Eylül zihniyeti ve darbesinin işçi sınıfı örgütlenmeleri açısından hedeflerinin korunduğu görülüyor. Merkezileşmiş ama kolay müdahale edilebilir bir sendikal sistem ve işleyiş amaçlanırken, sermayenin ihtiyaçları doğrultusunda şekillenen yeni Türkiye’de yeni bir sendikal düzeninin taşları örülüyor.
 

DİĞER HABERLER
AÇLIK SINIRI ASGARİ ÜCRETE DAYANDI
AÇLIK SINIRI ASGARİ ÜCRETE DAYANDI

Martta açlık sınırı 16 bin 646 TL, yoksulluk sınırı 57 bin 578 TL Günlük maliyet 555 TL

GIDA ENFLASYONUNDA OECD’Yİ 13’E KATLADIK
GIDA ENFLASYONUNDA OECD’Yİ 13’E KATLADIK

Türkiye, şubat ayında yüzde 71.1 ‘e ulaşan gıda enflasyonuyla dünya ülkelerine fark attı.

WASHİNGTON’DAN GELEN İKİ HABER
WASHİNGTON’DAN GELEN İKİ HABER

IMF başkanlığına Georgieva yeniden seçildi. Şimşek, Dünya Bankası ile finansman anlaşması imzalandığını açıkladı. Washington İkizleri IMF-DB derinleşen gelir ve servet dağılımı bozukluklarının başlıca sorumluları.

TİSK VE İŞ GÜVENCESİ TARTIŞMALARI (1992)
TİSK VE İŞ GÜVENCESİ TARTIŞMALARI (1992)

1992 yılında çalışma hayatında önemli değişikliklerin yaşandığı günlerde iş güvencesi talebi öne çıktı.