Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
07 Şubat 2013
SOSYAL DEVLETİN SEFALETİ

KESK üyesi Büro Emekçileri Sendikası (BES) ı Şubat 2013 tarihinde Ankara´da Türkiye´de Vergi Politikaları başlıklı bir sempozyum düzenledi. Vergi, kamu harcamaları ve sosyal devlet konuları enine boyuna tartışıldı.

SOSYAL DEVLETİN SEFALETİ

KESK üyesi Büro Emekçileri Sendikası (BES) ı Şubat 2013 tarihinde Ankara’da "Türkiye’de Vergi Politikaları" başlıklı bir sempozyum düzenledi. Vergi, kamu harcamaları ve sosyal devlet konuları enine boyuna tartışıldı.

Prof. Dr. Aziz Konukman ve Doç. Dr. Mustafa Durmuş ile birlikte katıldığımız oturumda Türkiye’de sosyal amaçlı kamu harcamalarının gelir eşitsizliğini azaltmadaki rolünü ele aldım. Türkiye bu konuda da başa güreşiyor! OECD, üye ülkelerdeki gelir eşitsizliği ile ilgili veri serileri yayınlıyor. Vergi gelirleri ve transfer harcamaları öncesi (buna birincil gelir dağılımı veya piyasa dağılımı deniyor) ile vergi gelirleri ve transfer harcamaları sonrasında (ikincil gelir dağılımı veya gelirin yeniden dağılımı) gelir eşitsizliğini karşılaştırıyor.

Böylece devletin sosyal politikalar yoluyla gelir eşitsizliğini ne ölçüde azalttığını görmek mümkün oluyor. OECD bu karşılaştırmayı yaparken Gini katsayısını kullanıyor. Gini Katsayısı 1 ile o arasında değerler alıyor. 1 mutlak eşitsizlik (tek kişinin bütün milli gelire sahip olması) demek iken, o mutlak eşitlik (milli gelirin herkese eşit olarak paylaştırılması) anlamına geliyor.

Ancak, Gini Katsayısı genellikle 0.20’ler ile 0.60’lar arasında seyrediyor. Gelir eşitsizliğini ölçmede kısıtlılıkları olsa da (örneğin farklı nüfus dilimlerinin gelirden aldığı payı göstermemesi) Gini Katsayısı, gelir eşitsizliğini ölçen yaygın göstergelerden birisi. Vergi gelirleri ve transfer harcamaları öncesinde (piyasa dağılımı aşamasında) OECD ülkeleri de parlak bir sicile sahip değil. Bu aşamada OECD’nin Gini katsayısı 0.46. Ancak vergi gelirleri ve transfer harcamaları sonrasında (devlet müdahalesi ile) OECD’nin Gini katsayısı 0.31’e iniyor.

Bazı ülkeler OECD ortalamasının oldukça üstünde bir düzeltme sağlıyor. Örneğin vergi ve transferler öncesinde Gini Katsayısı 0.47 olan Finlandiya’da, vergi ve transferler sonrasında Gini Katsayısı 0.26’ya geriliyor. Finlandiya sosyal politikalar yoluyla Gini katsayısında 0.21’lik bir iyileştirme sağlıyor. Türkiye sosyal harcamalar ve vergiler yoluyla gelir eşitsizliğini düzeltme açısından OECD ülkelerinin en kötüleri arasında. Türkiye bu alanda 34 OECD ülkesi arasında 30. sırada.

Vergi ve transfer öncesi Gini katsayısı 0.47 olan Türkiye, sadece 0.06’lık bir iyileştirmeyle Gini Katsayısını 0.41’e indirebiliyor. Bunun en önemli nedenlerinden biri Türkiye’nin sosyal amaçlı kamu harcamalarının yetersizliği. Türkiye milli gelir içinde yüzde 13’lük kamu harcamasıyla yüzde 22 olan OECD ortalamasının çok çok altında (Tablo Alt tarafta). Sosyal amaçlı kamu harcamaları bazı OECD ülkelerinde yüzde 30 civarında seyrediyor.

Türkiye’de sosyal amaçlı kamu harcamalarının payının düşüklüğü gelir eşitsizliğinin en önemli nedeni olarak öne çıkıyor. Kuşkusuz kamu sosyal harcamalarının kompozisyonu da son derece önemli. Ancak çıplak veriler dahi Türkiye’nin nahoş durumunu, sosyal harcamaların sefaletini gözler önüne seriyor. Anayasada "Türkiye Cumhuriyeti sosyal bir hukuk devletidir" yazsa da veriler tersini söylüyor. Türkiye kamu sosyal harcamalarının en düşük olduğu ülkelerden biri. OECD’nin en asosyal ülkeleri arasında.

Türkiye’nin dünyanın kaçıncı büyük ekonomisi olduğuna ve 1970 model Ford’a değil, Türkiye’nin sosyal harcamalardaki sıralamasına bakın asıl.

DİĞER HABERLER
YIKIMIN FATURASI EMEKÇİ İLE EMEKLİYE
YIKIMIN FATURASI EMEKÇİ İLE EMEKLİYE

OCAK’TA açıklanan 17 bin 2 TL’lik asgari ücrette döviz kurları nedeniyle meydana gelen kayıp 1.612 TL’ye ulaştı. En düşük memur maaşı ise 3 bin 94 TL eridi. 10 bin TL’lik en düşük emekli maaşı ise 399 dolardan 310 dolara geriledi.

YAŞLININ KADERİ YOKSULLUK OLDU
YAŞLININ KADERİ YOKSULLUK OLDU

Derinleşen ekonomik kriz ve hayat pahalılığı yaşlıları yoksulluğa mahkûm etti. TÜİK verilerine göre yaşlılarda yoksulluk patlaması yaşandı. Ülkedeki yaşlılarda yoksulluk oranı 4 yılda yüzde 7,5 arttı.

İŞSİZLİK YENİDEN KRİTİK SORUNLARDAN BİRİ OLABİLİR
İŞSİZLİK YENİDEN KRİTİK SORUNLARDAN BİRİ OLABİLİR

İSO Başkanı Erdal Bahçıvan, gelecek aylarda istihdamın seyrinin, büyümedeki yavaşlamanın keskinliği ve süresine bağlı olarak şekilleneceğine dikkat çekerek, “İşsizliğin Türkiye ekonomisinde yeniden kritik sorunlardan biri olması ihtimal dahilinde” uyarısında bulundu.

ÜCRETİ ÖDENMEYEN VEYA EKSİK ÖDENEN İŞÇİ NE YAPABİLİR?
ÜCRETİ ÖDENMEYEN VEYA EKSİK ÖDENEN İŞÇİ NE YAPABİLİR?

Ekonomik kriz derinleştikçe toplu iş sözleşmesi kapsamındaki işçilerin ücret ve yan ödemelerinin ödenmesinde giderek artan sıkıntılar yaşanacağı açıkça görülüyor.