Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
17 Kasım 2020
SEBZEDE FİYAT DÜŞÜRME AMACIYLA YAPILAN İTHALAT TERS ETKİ YARATIYOR.

Araştırmaya göre, sebze ithalatı, fiyatı düşürmek yerine artırıyor. Sebze ve meyvede üretici fiyatları ile tüketici fiyatları arasındaki fark yükselme eğiliminde.

SEBZEDE FİYAT DÜŞÜRME AMACIYLA YAPILAN İTHALAT TERS ETKİ YARATIYOR.

Merkez Bankası araştırmacıları, sebze ve meyvede üretici fiyatları ile tüketici fiyatları arasındaki aşırı farkın nedenlerine yönelik ikinci bir araştırma yayımladı. Araştırmaya göre, sebze ithalatı, fiyatı düşürmek yerine artırıyor. Sebze ve meyvede üretici fiyatları ile tüketici fiyatları arasındaki fark yükselme eğiliminde. Sebze ve meyvede çiftçiye az, tüketiciye çok fiyat verme alışkanlık haline geldi. Daha önce yapılan bir çalışmada, fiyat farkına, çok sayıda aracının olması, fire, taşımacılık ücretleri, fiyat ataleti ve satıcı davranışlarının etki ettiği, bunlar arasında en fazla aracıların etkisinin olduğu belirlenmişti. Merkez Bankası’nın yeni araştırmasında, sebze ve meyvede üretici fiyatları ile tüketiciye ulaşan fiyatlar arasındaki farka, ülke büyümesi, üretim maliyetleri, ithalat ve ihracat ile TL’nin değer kaybının ne gibi etkiler yaptığı incelendi. 

Sebzede ithalat işe yaramıyor 
 
Okan Eren, Süleyman Hilmi Kal ve Mustafa Utku Özmen tarafından yapılan çalışmada, 2004-2016 yıllan arasını kapsayan dönemde yapılan analizde, sebze ve meyvede üreticinin eline geçen fiyat ile tüketiciye satış fiyatı arasındaki farkın yükselme ve yüksek seyretme eğiliminde olduğu sonucuna varıldı. Çalışmada, bir dönem fiyatlara müdahale aracı olarak da kullanılan sebze ithalatının etkisi açısından değerlendirilebilecek bir sonuç da yer aldı. Buna göre ithal sebze miktarının yerli sebze üretimine oranı yükseldiği dönemlerde, üreticinin eline geçen fiyat ile tüketiciye satış fiyatı arasındaki farkın yüzde 10 dolayında arttığı, bir başka deyişle tüketiciye satış fiyatının daha hızlı arttığı belirlendi. İhracatın ise bu fiyat farkına anlamlı bir değişiklik yaratacak etki etmediği vurgulandı. Sebze grubunda, asgari ücretteki artış, ülkenin büyümesinin üretici-tüketici fiyat farkına etki etmediği gözlendi. Buna karşılık, döviz fiyatlarındaki yükseliş TL’nin değer kaybının fiyat farkını artırdığı, döviz kurundaki yüzde 1 artışın, fiyat farkını 0,088 puan artırdığı bulundu. MALİyet unsurunu belirlemek için kullanılan mazot ve Brent petrol fiyatları dikkate alınarak yapılan hesaplamada ise mazot fiyatlarındaki artışın üreticinin satış fiyatını artırmasına yol açtığı ve bunun da tüketiciye satış fiyatları arasındaki farkı azalttığı belirlendi. Çalışmada, meyve grubunda üreticinin satış fiyatı ile tüketiciye satış fiyatı arasındaki farkın daha yüksek ve daha uzun süredir düzerdi biçimde devam ettiği sonucuna ulaşıldı. Meyve ithalatın arttığı dönemlerde ise üretici-tüketici fiyat farkını azaltıcı yönde etki ettiği belirlendi. İthal meyvenin, yerli üretim meyveye oranının 1 puan artmasının, üretici-tüketici fiyat farkına 0,9 puan düşüş olarak yansıdığı belirlendi. İhracatın etkisinin ise fiyat farkını artırıcı yönde etkisi bulundu. Ülkenin büyümesi ve asgari ücretteki artışın meyvede üretici-tüketici fiyat farkına etki etmediği sonucuna varıldı. 
 
FINDIKTA ÜRETİCİ-TÜKETİCİ FİYAT FARKI YÜZDE 500 
 
Merkez Bankası çalışmasında, sebze ve meyvenin tüketiciye satış fiyatının, üreticinin eline geçen fiyata oranı şeklinde tanımlanan "fiyat marjını" gösteren tablolar da yer aldı. 1994-2016 arasının gösterildiği tablolara göre sebze grubunda üretici fiyatı-tüketici fiyat farkı ürünler bazında şöyle oldu: Domates ve mercimekte yüzde 260, soğan ve pırasada yüzde 200, salatalıkta yüzde 160, patateste yüzde 190, havuçta yüzde 250, nohutta yüzde 225, kuru fasulyede yüzde 210, pirinçte yüzde 410 olarak belirlendi. Meyve grubundaki fiyat farkı ise şöyle: Fındıkta yüzde 500, zeytinde yüzde 410, ceviz içinde yüzde 390, fıstıkta yüzde 300, muzda yüzde 310, mandalina ve limonda yüzde 325,şeftali ve çilekte yüzde 200, portakalda yüzde 350, elmada yüzde 240, kayısı ve üzümde yüzde 225.
DİĞER HABERLER
TÜİK DUYURDU: ÜLKEDE SORUN YOK
TÜİK DUYURDU: ÜLKEDE SORUN YOK

Yoksulluk azaldı, işsizlik düştü, istihdam artıyor. TÜİK’in çektiği fotoğrafa göre ülke Norveç ile Almanya arasında bir yerde yer alıyor. Üstelik TÜİK bu tabloyu sanayi üretiminde yaşanan rekor düşüşe, durdurulamayan enflasyona rağmen kamuoyuyla paylaşıyor.

2.2 MİLYON KİŞİ DAHA İŞİNİ KAYBETTİ
2.2 MİLYON KİŞİ DAHA İŞİNİ KAYBETTİ

Üretimdeki yavaşlama ile iş bulma umudunu yitirenlerin sayısı artarken bir yılda 2.2 milyon kişi işsiz kaldı. Dar tanımlı verilerdeki düşüşe rağmen gerçek işsizlik hızlandı.

TEŞKİLATIMIZA ÜÇ YENİ ŞUBE DAHA KATILDI
TEŞKİLATIMIZA ÜÇ YENİ ŞUBE DAHA KATILDI

Sendikamız başarılı toplu iş sözleşmeleri ve örgütlü mücadelesi ile günden güne üye sayısını artırırken teşkilat yapısını da güçlendirmeye devam ediyor.

ÜCRET VE MAAŞLARDA HÜLLE
ÜCRET VE MAAŞLARDA HÜLLE

Asgari ücretin ve memur maaşlarının enflasyona göre düzeltilmesinde, TÜİK verileri kullanılarak hülle yapılıyor. Ayrıca da her sene ücret ve maaş artışları hükûmet şovuna dönüşüyor.