Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
06 Ekim 2010
ŞARAP TURİZMİ VE ELAZIĞ

ŞARAP TURİZMİ VE ELAZIĞ

ŞARAP TURİZMİ VE ELAZIĞ

Kültür ve Turizm Bakanlığı geçenlerde Seferihisar’da bir şarap çalıştayı düzenlemiş. Teos Şarap ve Bağ Çalıştayı’nda, basında çıkan kısıtlı sayıda yazıdan öğrenebildiğim kadarıyla, şarabın Türk mutfağındaki yeri ile şarap ve bağcılığın turizm amaçlı kullanımı konuları üzerinde durulmuş.
Basından öğrenebildiğim kadarıyla diyorum çünkü Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın sitesinde çalıştayda neler konuşulduğu ile ilgili doğru düzgün bir kaynağa rastlayamadım.

Yine basından öğrendiğim kadarıyla, çalıştayda konuşulan konular "slow food" kapsamında ele alınmış. Şarabı endüstriyel gıda ürünlerine Don Kişotvari bir savaş açan romantik bir akımın kapsamında ele almanın absürd bir durum olduğunu belirtip, geçelim.

Şarabın Türk mutfağındaki yeriyle ilgili arayışlar yeni değil. Kayra bu konuda iki yıl önce "Türk Mutfağı’nda Şarap Algısı" isimli bir platform kurdu ve iki önemli arama konferansı düzenledi. Her iki konferansa da hem konuşmacı hem dinleyici olarak katılıp, yakından izlemiştim. Toplantılarda, şarabın Türk mutfağındaki yeri ve algısıyla ilgili ortak bir aklın oluşması yönünde çok önemli adımlar atıldı.
Konuyu Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın da sahiplenip çalıştay konusu yapması olumlu bir gelişme kuşkusuz. Bakanlığın şarap ve bağcılığın turizm amaçlı kullanılmasına yönelik arayışı da ümit verici.
Çalıştay’a AKŞAM pazar ekinde özellikle Ege mutfağı ve yemek kültürü üzerine gastronomik yazılar yazan sevgili Nedim Atilla da katılmış. Yazısından öğrendiğime göre, şarap ve bağcılığın turizm amaçlı kullanılması için daha çok şehirden şehre gezilen bazı şarap turizmi güzergahları üzerinde durulmuş.

Şarap turizmi, bu işi en iyi yapan Fransa, İtalya, ABD gibi ülkelerde bölgeseldir oysa. Şarapçılığın geliştiği Bordo, Toskana, Napa gibi bölgelerde, o bölgenin eko-sistemi içinde yapılır. O şehirden bu şehre paket turlarla gezerek yapılmaz.

Şarapseverler aynı zamanda iyi yemekten hoşlanan, yaşamdan zevk almayı bilen kişilerdir. Sadece şarap peşinde seyahate çıkacak turist sayısı çok kısıtlıdır. Şarapsever için şarap hayatın mutlu anlarına eşlik edecek bir renktir, hayatı mutlulaştırmak için kullanılan bir araç değil.
Dolayısıyla, şarapsever turistleri çekmek için şarap mutlaka lezzet, estetik ve keyifle birleştirilerek paketlenmelidir.

Bordo’da, Toskana’da, Napa’da yapılan da bu. Türkiye’de de bu şekilde pazarlanmaya aday pek çok bölge var. Ancak kiminde şarapçılık gelişmişken, kiminde turizm gelişmiş. Şarapçılığın geliştiği bölgelerde gusto beklentisi olan turiste hizmet verecek turizm altyapısı eksik, turizm altyapısının geliştiği bölgelerde şarap üretimi kalitesi yetersiz.

Turizm kalitesinin yüksek olduğu İstanbul, Antalya, Güney Ege gibi bölgeler şarap bölgelerine uzak. Bir tek Kapadokya var hem turizm hem şarapçılık bölgesi olan ama orada da hem turizm altyapısının hem şarapçılığın kalitesinin artırılması lazım.
İstanbul yakınındaki Şarköy, ulaşım olanakları artırılıp, örneğin hızlı feribot seferleriyle desteklense, Türkiye’nin Napa’sı olabilecek kapasitede.
Güney ilçesini içinde barındıran Denizli’nin ise Türkiye’nin Bordosu olma potansiyeli var.
Elazığ, Diyarbakır, Mardin’i barındıran bölge ise turistlerin bir yandan keyifle gezip, bir yandan yöresel lezzetleri ve nefis şarapları tadabileceği Türkiye’nin Toskanası olabilir rahatlıkla. Tabii bunun için bölgeye topyekün bir turizm yatırımı yapılması, halkın turizm konusunda bilinçlendirilmesi ve en önemlisi şarap servisinin yerel lezzetlerle kucaklaşmasının sağlanması gerekir.
Geçen hafta Kayra’nın davetlisi olarak Elazığ’daydım. Kayra’nın modern Elazığ şarap fabrikasını ve birkaç ay önce kaybettiğimiz efsane üzüm yetiştiricisi Şükrü Baran’ın bağlarını gezdik.
Kayra Tekel’den devraldığı Elazığ’daki fabrikayı modernleştirip, baş şarap yapıcısı Daniel O’Donnell’in çabalarıyla bağcıları eğiterek çevredeki bağlara da çağ atlatmış. Şükrü Baran bağları ve Kayra Şarap Fabrikası’na ek olarak, Harput’taki tarihi eserler de, şarap turizmini destekleyen yönleri Elazığ’ın.Ve tabii yöresel mutfağı. Öğle yemeğinde tattığımız Elazığ mutfağına bayıldım. Yörede yetiştirilen üzümlerden üretilen şaraplar da mükemmel uyum sağladılar bu mutfağa.
Hele Şükrü Baran’ın bağlarının hasadından seçilen en iyi üzümlerden üretilen bir şarap vardı ki, Elazığ’ı ziyaret eden şarapseverlerin bavullarını Kayra Vintage Öküzgözü 07 ile doldurmadan kentten ayrılmayacağına eminim.


Not: Şükrü Baran’la ilgili ayrıntılı bilgiye www.kayrawinecenter.com adresinden ulaşabilirsiniz.
Kaynak: Akşam Gazetesi

DİĞER HABERLER
EN TEMEL GIDAYA ERİŞMEK BİLE LÜKS
EN TEMEL GIDAYA ERİŞMEK BİLE LÜKS

47 aydır artan gıda enflasyonu nedeniyle sağlıklı beslenmek lüks oldu.

PATRONLAR İÇİN YAŞAMAYACAĞIZ
PATRONLAR İÇİN YAŞAMAYACAĞIZ

1 Mayıs, 8 saatlik iş günü mücadelesinin bir sonucuydu. ABD’de daha kısa çalışma saatleri tekrar sendikaların gündeminde. Otomobil İşçileri Sendikası (UAW) 32 saatlik iş haftasını grev ve örgütlenme talepleri arasına aldı.

HALKIN ENFLASYONU YÜZDE 95.7
HALKIN ENFLASYONU YÜZDE 95.7

Türkiye’de 47 aydır yükselen gıda fiyatları ile halkın enflasyonu nisanda yüzde 95.7’ye ulaştı.

RASYONEL ZEMİN SLOGAN DÜZEYİNDE KALDI
RASYONEL ZEMİN SLOGAN DÜZEYİNDE KALDI

Mehmet Şimşek’in “Rasyonel zemine dönmek zorundayız” anlayışı iyi niyetli ve gerekli bir yaklaşımdır. Ne var ki Türkiye’de bugünkü koşullarda slogan düzeyinde kalmak zorundadır.