Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
Elmacık Atasu
Belkalper
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Socotab
Pepsi
Tuborg_Bira
Vakıf Zeytinlikleri
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
TavsanliUn
Tat
Taris
Tamek
Sırma Su
Sunel
Sibaş
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Doğuş Cips
Dr Oetker
Agthia
Elmacık Atasu
Belkalper
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Socotab
Pepsi
Tuborg_Bira
Vakıf Zeytinlikleri
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
TavsanliUn
Tat
Taris
Tamek
Sırma Su
Sunel
Sibaş
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Doğuş Cips
Dr Oetker
Agthia
17 Mart 2018
PİRİNÇTE BÜYÜK OYUN!

Göz ile ayırmamızın neredeyse imkansız olduğu farklı çeşitler farklı hilelerle tüketiciye sunuluyor. En çok hile görünüm olarak birbirine benzeyen Luna-Osmancık ile Cameo-Baldo çeşitlerinde.

PİRİNÇTE BÜYÜK OYUN!

Vatandaşın Ekonomisi köşesinde bu hafta yine gıda konusu var. Hatırlarsanız bir süre önce restoranların tüketiciyi nasıl aldattığına ilişkin haftalarca süren kapsamlı bir çalışma yapmıştık. Gıda öylesine kapsamlı bir alan ve bu alanda tüketici öyle haksızlıklara maruz kalıyor ki anlaşına bu konudan elimizi çekmek pek mümkün olmayacak.

Bu hafta Türk sofralarının vazgeçilmez ürünlerinden pirinci mercek altına alacağız. Pirinç deyip geçmeyin… Kalitelisi, pahalısı var, ucuzu var, kırığı var, yerlisi var, ithali var… Hepsinin tadı başka, tabii fiyatı da… İşte işin içinde kalite ve fiyat farkı olunca hangi pirinci kaç liraya aldığımızı bilmemiz büyük önem taşıyor.
 
Mevcutta geçerli olan ayrıntılarını paylaştığım tebliğe göre pirinç satacaksanız ne pirinci olduğunu, nerede yetiştirildiğini, ithal mi yerli mi olduğunu, ne amaçla kullanabileceğini açık seçik yazmanız gerekiyor.
 
Peki ama piyasada durum ne? Gelin pirincin izini marketlerde sürelim.
 
İstanbul’da büyük küçük demeden marketleri dolaştım. Paket pirinçteki hilelere geleceğim ama öncelikle açık pirinçlerde özellikle küçük marketlerin pirincin ne çeşidini ne menşeini, ne de yerli ithal olduğunu belirtmeden satıldığını belirtmeliyim. Büyük marketlerde de bu konuda ciddi eksiklikler, fiyatlarda pirincin kg fiyatı ticaret borsalarında açık açık ilan edilirken bazı marketlerin sattığı pirincin fiyatının bundan daha düşük olduğunu anlamak mümkün değil. Toptan fiyata nakliye ve diğer masraflar ilave edildiğinde nasıl oluyor da bu marketler borsadaki fiyattan daha ucuza o pirinci satabiliyor?
 
Göz ile ayırmamızın neredeyse imkansız olduğu farklı çeşitler ve tipler aynı ambalaj içerisine karıştırılıyor. En çok karışıklık görünüm olarak birbirine benzeyen Luna-Osmancık ile Cameo-Baldo çeşitlerinde yapılıyor. Bu türler arasında ciddi kalite ve fiyat farkı var. Özellikle Çin’den gelen ucuz pirinçlerin ise yerli diye tüketiciye sunulduğu da önemli iddialar arasında.
 
GÖNEN PİRİNCİ OYUNU
 
GÖNEN Baldo pirinçte oldukça tercih edilen çeşitler. Kalitesi, lezzeti, pişme süresi vs ile diğer pirinçlerden ayrışıyorlar. Bu yüzden de fiyatları daha pahalı. Bir büyük marketteyim. İki ayrı marka pirinç yan yana satışa sunulmuş. Birinin üzerinde şu yazıyor: Pirinç, Baldo, Gönen yöresinde yetiştirilmiştir. 1 kg paket fiyatı 9.95 TL. Hemen yanındaki pirinç ise o marketin kendi markasını taşıyor. Paketin üzerinde tek bir ibare var: “Gönen yöresinde yetiştirilmiştir.” Başka hiçbir ifade yok. Siz Gönen’i görünce sanıyorsunuz ki o da baldo. Fiyatı 6.75 TL olunca hemen eliniz ona gidiyor. Oysa biraz dikkat. Raftaki etikette şu yazıyor. Cameo Pirinç… Cameo pirincin çok daha düşük kalitede olduğunu toptan fiyatının da daha ucuz olduğunu sanırım anlamışsınızdır. Osmancık pirincin kg fiyatı 10 TL dolayında Osmancık görünümlülerinki ise yarı fiyatına…
 
OSMANCIK PİRİNCİ OYUNU
 
BİR başka büyük marketteyim. Dikkatimi Osmancık türü pirinç paketleri çekiyor. Tüm markalar yan yana dizilmiş. Osmancık aslında bir pirinç çeşidi. Pilavda iyi sonuç veriyor. Yine tercih edilen pirinçlerden. Bu yüzden fiyatı da diğer birçok yerli pirince göre pahalı. Markalı paket ürünlerde veya marketlerin kendi markalarını basıp sattıkları pirinçlerde en çok hilenin yapıldığı pirinç türü Osmancık. Örneğin bir pakette şu ifade var. Oldukça büyük bir punto ile paketin üzerine OSMANCIK yazılmış. Altına çok daha küçük bir punto ile ‘bölgesinde yetiştirilmiştir’ yazılmış. Yani, sizin Osmancık türü pirinç diye aldığınız ürün bambaşka bir pirinç türü. Osmancık ile arasında ciddi kalite ve fiyat farklı olan üstelik Osmancık bölgesinde de yetiştirilmeyen Luna pirinci.
 
KARIŞTIRIP KARIŞTIRIP SATIYORLAR
 
MARKETLERDEKİ tespitlerim sonrasında uzun yıllardır sektörde faaliyet gösteren bir üreticiyi aradım. Bulduklarımı paylaştım. Onun söylediklerini de virgülüne dokunmadan sizlerle paylaşıyorum:
 
“Tebliğ çok açık. Gönen Baldo ile Osmancık Baldo’yu bile karıştıramazsınız. Ama ne yazık ki piyasada ne olduğu bilinmeyen tonlarca ürün var. Dürüst satıcıysanız bu sektörde ayakta durmanız çok zor. Nasıl duracaksınız, rekabet edeceksiniz. Pirinç var 5 TL pirinç var 1.5 TL. İkisini bir araya karıştırdığında ortaya müthiş bir fark çıkıyor. Tüketici baldo diye alıyor, ya tamamı başka ya yarısı karışık. Pilav yapıyorsun yarısı pişiyor yarısı pişmiyor. En acısı marketler bu ürünleri bile bile alıp satışa sunuyor. Bu sahtekarlar kadar marketlerin de bu işte kusuru var. Denetimde çok büyük eksiklik var. Kesilen para cezaları elde edilen karın yanında devede kulak. “
 
TEBLİĞ AÇIK AÇIK YAZIN DİYOR
 
TÜRKİYE’de pirinç üretim ve satışına dair düzenleme 07.01.2011 tarihli 27808 sayısı ile çıkan resmi gazetede yayınlanan TÜRK GIDA KODEKSİ PİRİNÇ TEBLİĞİ (TEBLİĞ NO: 2010/60) ile yapılmış.
 
Bu tebliğin 5. maddesinin c fıkrası şöyle:
 
“Farklı pirinç çeşitleri, sınıfları, grupları, tipleri ve menşei karıştırılarak piyasaya sunulamaz. Ürün içerisinde bulunan kırık taneler, kendi çeşidinden başka bir çeşidin kırığı olamaz.”
 
Yine aynı tebliğin 10. maddesinin ç fırkası da “Ürüne ait çeşit adı (Örneğin Baldo Pirinç, Osmancık pirinç gibi) ürün etiketi üzerinde belirtilebilir. Ayrıca pirincin yetiştirildiği yöre veya bölge etiket üzerinde yazılmak istendiğinde “…. yöresinde/bölgesinde yetiştirilmiştir” şeklinde ifade edilmelidir (Örneğin Baldo Pirinç “Trakya bölgesinde yetiştirilmiştir” gibi)” diyor. Aynı maddenin d fıkrası da, “Pirinç etiketinde “pilavlık pirinç” gibi kullanım amacına yönelik ifadeler etiket üzerinde yer alabilir. Bu ifadeler kullanılmak istendiği takdirde “pilavlık-ithal pirinç”, “pilavlık-yerli pirinç” şeklinde aynı yüzde, aynı puntoyla yazılmalıdır. Ayrıca ithal pirinçlerin menşei de arka yüzde yazılmalıdır” diyor.
DİĞER HABERLER
İŞÇİLERİ HEP AYNI MI SANIYORSUNUZ?
İŞÇİLERİ HEP AYNI MI SANIYORSUNUZ?

Eğer işçi sınıfını tanımıyor ve işçilerin çalışma ve yaşama koşullarının büyük çoğunlukla aynı olduğunu sanıyorsanız, büyük hata işlersiniz. Yaşamını işgücü satışıyla kazanan insanlar arasında da, gelir, iş güvencesi ve diğer bazı haklar açısından önemli farklılıklar vardır. Diğer bir deyişle, işçi sınıfı çeşitli tabaka veya katmanlardan oluşur.

REUTERS: GIDA ALIŞVERİŞİ TÜRKLER İÇİN AĞIR BİR YÜKE DÖNÜŞTÜ
REUTERS: GIDA ALIŞVERİŞİ TÜRKLER İÇİN AĞIR BİR YÜKE DÖNÜŞTÜ

Reuters haber ajansı, Türkiye ekonomisiyle ilgili kapsamlı bir analiz yayımladı. Analizde, “Türkiye’de gıda fiyatları o kadar arttı ki, bazı insanlar gelecek aylarda daha da artacak fiyatlardan kaçınmak için ellerindeki tüm parayı pirinç ve makarna stoklamaya yatırıyor” denildi.

ÜRETİCİ DERTLİ: SATILMAYAN SOĞANLAR ÇÜRÜDÜ
ÜRETİCİ DERTLİ: SATILMAYAN SOĞANLAR ÇÜRÜDÜ

Ankara’nın Polatlı ilçesi soğan üreticiliği yapan Mesut Gümüş, “Restoranlar, lokantalar kapalı olduğu için soğanı satamadık. Yüzde 20’si çürüdü. Çiftçi borçlu, ürünleri satmadan borç ödeme ihtimalimiz yok” diye sitem etti. Gümüş, ihracattaki engellerin kaldırılmasını talep etti.

EMEKLİLİKTE 15 YIL VE 3600 GÜN İÇİN DİKKAT!
EMEKLİLİKTE 15 YIL VE 3600 GÜN İÇİN DİKKAT!

15 yıl sigortalılık ve 3600 gün primle emeklilik için kıdem tazminatı alanların yeniden çalışıp çalışamayacağı farklı tartışmalara konu oluyordu. Yargıtay açıkça, bu durumdaki işçilerin yeniden çalışmaya başlamasının “hakkın kötüye kullanılması” olmadığı kararını verdi ve bu konuda engel kalmadı.

TEKGIDAIS

BEDAVA
İNCELE