ÖLÜMÜ GÖSTERİP HASTALIĞA RAZI ETME
SENDİKALARIN büyük tepkisini çeken Toplu İş İlişkileri Kanun Tasarısı´nın bazı maddeleri, alt komisyon raporunda değiştirildi.
TOPLU İŞ İLİŞKİLERİ KANUN TASLAĞINDA ALT KOMİSYON DEĞİŞİKLİĞİ: Ölümü gösterip hastalığa razı etmek istiyorlar.
Sendikaların büyük tepkisini alan Toplu İş İlişkileri Yasa Tasarısı Mecliste komisyonlarda görüşülüyor. Sağlık, Aile, Çalışma ve Sosyal İşler Komisyonunun alt komisyonunda hazırlanan raporda, tasarıda kimi değişiklikler gündeme geldi. Buna göre; Bakanlar Kurulundan Meclise giden taslakta yer alan yüzde 3 iş kolu barajı, hava iş kolunda fiili grev yasağı, işyerinde direniş çadırı kurulmasının yasaklanması gibi maddelerin değiştirilmesi öngörülüyor.
Konuyla ilgili gazetemize görüşlerini açıklayan komisyon üyesi, DİSK Eski Genel Başkanı ve CHP İstanbul Milletvekili Süleyman Çelebi, "Grup olarak daha önceden sunduğumuz önerilerin bir kısmı alt komisyon raporunda yer alıyor. Tasarıyı biraz kabul edilebilir hale getirmeye çalışıyorlar. Ancak birçok konuda muhalefet şerhimiz devam ediyor" diye konuştu.
BAZI DÜZENLEMELER
Meclise sevk edilen tasarıda yer alıp alt komisyon raporunda değiştirilmesi önerilen bazı konular hakkında bilgi veren Çelebi; tasarıda yer alan hava iş kolundaki grev yasağının, grev çadırlarının işyerinde bulunmasını engelleyen düzenlemenin kaldırıldığını, işyeri temsilcilerine önemli güvenceler getirildiğini ifade etti.
Çelebi, ayrıca 30 işçinin çalıştığı ve iş güvencesi kapsamında olmayan işyerlerinde işçilerin sendikal tazminat alması konusunda bir düzenlemeye yer verildiğini söyledi.
22 İŞ KOLU
Taslakta 28’den 18’e indirilen iş kolu sayısı raporda 22’ye çıkarılıyor. Eski taslağa göre eklenen iş kolları şöyle ifade ediliyor: "İktisadi faaliyetlerin sınıflandırılmasına ilişkin uluslararası normlar ve ülke gerçekleri çerçevesinde iş kollarının yeniden düzenlenmesi amacıyla; 1 numaralı işkolundan ‘gıda’mn çıkarılarak 2. iş kolu olmak üzere ‘Gıda sanayi’ olarak eklenmesi, 10. iş kolundan ‘eğitim ve güzel sanatlar’ın çıkarılarak 11. iş kolu olarak eklenmesi, 16. iş kolundan ‘ardiye ve antrepoculuk’un çıkarılarak ‘Liman’ ile birlikte 18. iş kolu olarak eklenmesi ve 16. iş kolunun adının ‘Taşımacılık’ olarak değiştirilmesi, hem yapılan işin niteliği hem de ayrı bir kanunla düzenlenmiş olması dikkate alınarak ‘Gemi yapımı ve deniz taşımacılığı’ iş kolunun 17. iş kolu olarak eklenmesi."
İŞ KOLU BARAJI ‘YÜZDE 1’ Mİ OLACAK?
Alt komisyon tarafından hazırlanan rapora göre; ilk taslakta öngörülen yüzde 3’liik iş kolu barajında değişikliğe gidiliyor. Raporda değişiklik şöyle ifade ediliyor: "2009 Temmuz istatistiklerine göre üç işçi konfederasyonuna üye birçok sendikanın yüzde 10 barajını aşarken barajın yüzde 3’e indirilmesi ve işkollarının birleştirilerek 18’e indirilmesi durumunda daha önce yüzde 10 barajını aşan üç konfederasyona üye birçok sendikanın barajı aşamadığı, (bu sendikalar için) iş kolu barajının tamamen kaldırılması; Ekonomik ve Sosyal Konseyde temsil edilen konfederasyonlarından herhangi birinin üyesi olan ve kurulu bulunduğu iş kolunda ülke çapında faaliyet gösteren, birden çok işyeri ve işletmede örgütlenmiş bulunan veya 50 bin üyeye sahip işçi konfederasyonu üyesi işçi sendikasının yetkili olması."
Rapora göre, bugün için yetkili olan ve Ekonomik ve Sosyal Konsey üyesi konfederasyonlara bağlı sendikalar için baraj şartı olmayacak. Halihazırda barajı geçemeyen sendikalar için ise baraj kademeli olarak yüzde 1’e indirilecek.
Raporda, işyeri ve işkolu barajıyla ilgili şu ifadelere yer veriliyor: "işletme toplu iş sözleşmesi türünün 275 sayılı yasa döneminde olduğu gibi kaldırılması, işyeri barajının da yüzde 35’e indirilmesi, yüzde 50 1 barajının hem işyeri hem de işletme düzeyinde muhafaza edilmesi gerektiği."
TASARI, İSTİHDAM STRATEJİSİYLE İLİŞKİLİ
Mustafa Türkel (Sendikal Güç Birliği Platformu Dönem Sözcüsü): Türkiye’de bu ayıptan kurtulmak için sosyal taraflar daha demokratik bir yasa düzenlemesi yapalım der ama her seferinde bir şekilde raflara kaldırır. Benim hatırladığım 4 tane taslak çalışma var rafa kaldırılan.
Aslında buna sendikalar yasası demek lazım. Bu sendikal hayatı düzenleyen bir yasa adı üstünde. Adından başlayan sakat bir anlayışla devam ediyor.
Konuyla ilgili toplantılara Türk-iş Genel SEKRETERİ olarak ben de katıldım. Üçlü Danışma Kurulunda bulundum. Ancak, siyasi iktidar bazı adı geçen düzenlemeleri yapmaya ne kadar gönüllü bunun cevabını bulamadım.
Ben bunun arkasında kıdem tazminatının kaldırılması, esnek çalışma gib Ulusal istihdam Stratejisinde ısrarla düzeltilecek dediği düzenlemeler olacak ve mutlaka bir şekilde ilişkilendirilecek. Buna ilişkin daha önce ifade ettiğim endişem devam ediyor.
Eşeğini kaybettirip buldurmak gibi
İrfan Kaygısız (Birleşik Metal-İş Sendikası TİS Uzmanı):
Birincisi; alt komisyondaki kimi değişiklikler Meclise sunulandan farklılıklar içeriyor. Ancak küçük bazı düzenlemeler yasanın esasına dair bir değişiklik anlamına gelmez. Bu değişiklikler sendikalar ve toplumsal muhalefetin ortaya koyduğu büyük tepkinin yumuşatılması çabasıdır. Kademeli de olsa barajlar açısından bakıldığında binde 5 ya da yüzde 1 gibi bir tartışma olmaması gerekir. Barajın kendisine karşı çıkılması lazım. Hem İLO sözleşmeleri hem de sendikal özgürlükler açısından.
Mevcut tasarı ve komisyondaki tartışmalarda, iş kolu ve işyeri barajları konusunda İLO’ya uyumdan bahsedilemez. Çünkü İLO işyeri ve iş kolu barajlarının tamamen kaldırılmasını öneriyor. Kademeli olarak yüzde 1 ‘e geçiş, iki yıl yüzde 3 gibi baraj önerileri sendikal özgürlükler açısından uygun değildir.
Havacılık iş kolunda grev yasağı kaldırıldı deniyor. Zaten yoktu ki. Tasarıyla böyle bir yasak getiriliyordu. Yasanın meşrulaştırması için eşeği kaybettirip buldurmak istiyorlar. Bu ölümü gösterip sıtmaya razı etme taktiğidir. Yasanın temel niteliğinde değişiklik yok.Sendikaların büyük tepkisini çeken Toplu İs İlişkileri Kanun tasarısıyla ilgili Mecliste hazırlanan alt komisyon raporunda bazı değişikliklere yer verildi. Buna rağmen sendikalar taslaktan memnun değil.