Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
30 Mart 2010
MEYVE SUYU İLE GELEN BAŞARI ÖYKÜSÜ…

TARIM DÜNYASINDAN

MEYVE SUYU İLE GELEN BAŞARI ÖYKÜSÜ…

Tarımda hangi ürünü ele alsanız bin bir sorunla karşılaşırsınız. Yıllardır gazeteci olarak katıldığımız pek çok toplantıda zamanımızın büyük bölümü bu sorunları dinlemekle ve yazmakla geçti.  Pek az toplantıda ise, sorunlardan çok başarıdan, fırsatlardan söz edilir.

Meyve Suyu Endüstrisi Derneği Başkanı Alaaddin Güç’ün verdiği bilgilere göre son 50 yılda sektördeki gelişme özetle şöyle:

Bundan 50 yıl önce, 1960’larda Türkiye’de modern anlamda ilk meyve suyu üretimi başladı. 1970’li yılların sonuna kadar Türkiye’de kişi başına meyve suyu tüketimi 0.4 litreydi. 1980’lerde 2 litreye, 1990’larda ise 4 litreye ulaştı. İlk kez 2007’de 10 litrenin üzerine çıktı. Şimdilerde 11 litre civarında.

 

Halen  yılda ortalama 800 milyon litre meyve suyu üretiliyor. Önümüzdeki 5 yılda meyve suyu üretiminin iki katına buna bağlı olarak sektörün meyve ihtiyacının da 1.5 milyon tona ulaşması bekleniyor.

Türkiye’de halen kişi başına meyve suyu tüketimi 11 litre. Avrupa Birliği’nde ortalama 25-26 litre tüketiliyor. Meyve suyu sektörünün hedefi önümüzdeki 5 yılda Avrupa ortalamasına ulaşmak.

Özellikle son birkaç yılda meyve suyu sektöründe yaşanan hızlı gelişme, sektörün meyve ihtiyacını artırdı. Meyve Suyu Endüstrisi Derneği’nin verilerine göre son 5 yılda sektördeki büyüme yüzde 20 oldu. Bu büyümenin önümüzdeki yıllarda da artarak devam etmesi bekleniyor. Bu nedenle yurt içindeki ve dışındaki yatırımcılar meyve suyu sektörüne ve meyve yetiştiriciliğine büyük ilgi gösteriyor.

Meyve suyu sektöründeki bu gelişme meyve yetiştiriciliği, ambalaj ve daha pek çok sektörü de olumlu etkiliyor. Sanayinin talep ettiği meyve çeşitlerini, istenilen miktarda ve kalitede üretenler veya bundan sonra bu alana yatırım yapacaklar açısından çok önemli fırsatlar var.

Krize rağmen büyümesini sürdüren meyve suyu sektöründeki gelişmeler ambalaja da yansıyor. Daha önce sadece cam şişe ambalajı kullanan meyve suyu sektörü, şimdilerde geri dönüşümsüz ambalajlar başta olmak üzere, kutu,teneke, kutu şişe, geri dönüşümsüz şişe ve daha pek çok farklı ambalajı kullanıyor.

Meyve suyu sektöründeki gelişme ithalatçıların da dikkatini Türkiye pazarına yöneltti. Meyve cenneti Türkiye’nin meyve suyu ithalatı da artıyor. 2000 yılında sadece 3 bin 300 ton meyve suyu ithal edilirken 2008’de ithalat 16 bin 500 tona ulaştı. Ödenen döviz ise aynı dönemde 4.2 milyon dolardan 36.6 milyon dolara ulaştı.

 

Meyve suyu ihracatı ise 2000 yılında 52 bin ton seviyesinde iken  2005’te rekor seviyeye 97 bin tona ulaştı. 2008′ ihracatı ise 66 bin ton oldu. Yıllık döviz geliri 130 milyon dolar seviyesinde.

Alaaddin Güç, ihracatta da meyve suyu sektörünün geleceğinin çok  parlak olduğunu belirttikten sonra şunları söyledi: " Meyve suyunun ihracat potansiyeli çok yüksek.Avrupa, bugüne kadar yüksek desteklerle ayakta kalıyordu. Desteklerin azaltılması yönünde adımlar atılması, Avrupa’nın meyve üreten ülkelerinin sektörden çekilmeye başlaması Türkiye’ye çok büyük avantaj sağlayacak. Avrupa’da meyve suyu üretimi gerilerken Türkiye’de hızla artıyor. Avrupalı üreticilerin sektörden çekilmesi ile doğacak boşluğu, Türkiye doldurabilir."

Sektördeki bu olumlu gelişmeyi sürdürmek ve Türkiye’nin dünya meyveciliğinde ve meyve suyu sektöründe söz sahibi olması için meyvecilik yatırımlarına verilen destekler yeniden ele alınarak sanayinin ihtiyaç duyduğu çeşitlere ağırlık verilmeli. Bir tarafta üretici ürettiği meyveyi satamazken diğer tarafta sanayici ihtiyaç duyduğu hammaddeyi bulmakta zorlanıyorsa ortada ciddi bir politika eksikliği olduğunu gösteriyor. Bu eksikliği gidermek için üretici,sanayici ve devletin işbirliği içerisinde olması şart.

Özetle, meyve suyu sektörü krize ve tarım politikalarındaki genel sorunlara rağmen hızla büyüyor. Sektördeki olumlu gelişme, meyveciliğe de doğrudan yansıyacaktır. Türkiye sahip olduğu potansiyel ile Avrupa’nın hatta dünyanın manavı, meyve suyu tedarikçisi olabilir. Yeter ki bu potansiyel akılcı politikalarla doğru değerlendirilsin.

DÜNYA- Ali Ekber YILDIRIM

Geçenlerde katıldığımız, Ege Üniversitesi Mühendislik Fakültesi’ndeki Meyve Suyu Endüstrisi Derneği’nin (MEYED) düzenlediği panel, sorunlardan çok başarının, fırsatların konuşulduğu bir toplantıydı.

Meyve Suyu Endüstrisi Derneği Başkanı Alaaddin Güç, Genel SEKRETERİ Ebru Akdağ ve diğer konuşmacılar meyve suyu sektöründeki başarı öyküsünü ve Türkiye’nin sahip olduğu fırsatları anlattı. Bu başarı öyküsünü ve meyvecilikteki fırsatları yazmadan önce bir durum tespiti yapmakta yarar var.

Türkiye, dünyanın en önemli meyve üreticilerinden biri. Yılda ortalama 16 milyon ton meyve üretiliyor. Bu üretimim sadece yüzde 3’ü doğrudan ihraç ediliyor. Geri kalanı ise iç pazarda sofralık veya sanayide tüketiliyor.

Meyve suyu sektörünün ağırlıklı olarak kullandığı meyveler; elma, kayısı, şeftali, vişne, portakal, üzüm ve nar. Bu meyvelerin Türkiye’de yıllık ortalama üretimi 9 milyon ton civarında.

Meyve suyu sektörü, 2000 yılında 400 bin ton meyve işlerken bugün işlenen meyve miktarı 800 bin tona ulaştı.

DİĞER HABERLER
BARRY CALLEBAUT’TA TOPLU İŞ SÖZLEŞMESİ İMZALANDI
BARRY CALLEBAUT’TA TOPLU İŞ SÖZLEŞMESİ İMZALANDI

Sendikamız ile Barry Callebaut Türkiye arasında şubat ayında başlayan yeni dönem toplu iş sözleşmesi görüşmelerinde anlaşma sağlandı.

ÇARESİZ KALAN EMEKLİ İŞE DÖNÜYOR
ÇARESİZ KALAN EMEKLİ İŞE DÖNÜYOR

Açlık sınırı altında aylıklarla yaşamaya mahkûm edilen emekliler, çalışma yaşamına geri dönmek zorunda kalıyor. Sosyal Güvenlik Destek Primi ödeyerek çalışan emekli sayısı son 4 yılda 1 milyon 125 bin 131 kişi arttı.

HALK BIKANA KADAR YÜKSEK FAİZE DEVAM
HALK BIKANA KADAR YÜKSEK FAİZE DEVAM

Politika faizini yüzde 50 seviyesinde sabit bırakan TCMB, liraya geçişi özendirmek için bankaları mevduat faizini artırmaya zorluyor. Bankalar mevduat faizini düşük, kredi faiz oranını ise daha yüksek hızda artırıyor.

İŞÇİYE İŞ SÖZLEŞMESİ VERİLMESİ ZORUNLUDUR
İŞÇİYE İŞ SÖZLEŞMESİ VERİLMESİ ZORUNLUDUR

5 yıldır özel bir iş yerinde çalışıyorum. Geçen hafta iş sözleşmesi verip imzalamamı istediler. Anlayabildiğim kadarıyla şartlar hep işverenin lehinde. Sözleşmeyi imzalamazsam ne olur, işveren işten çıkarabilir mi?