METAN GAZINI ÖLÇMEMİŞLER!
ZONGULDAK (AA) – Kozlu´da geçen yıl madende metan gazı püskürmesi sonucu 8 işçinin öldüğü kazayla ilgili hazırlanan yeni bilirkişi raporunda alt işveren Star İnşaat yüzde 70, asıl işveren TTK yüzde 30 kusurlu bulundu.
ZONGULDAK (AA) – Kozlu’da geçen yıl madende metan gazı püskürmesi sonucu 8 işçinin öldüğü kazayla ilgili hazırlanan yeni bilirkişi raporunda alt işveren Star İnşaat yüzde 70, asıl işveren TTK yüzde 30 kusurlu bulundu.
Raporda, gaz degajının önlenmesi için sondaj çalışılması dışmda uygulama yapılmadığına dikkat çekilerek "Eğer sondaj çalışmasına ek metan drenajı gibi çalışmalar yapılsaydı, arındaki tehüke-basınç giderilmiş olur ve patlama-püskürme olayı meydana gelmezdi" denildi.
Raporda işverenin, iş güvenliğini sağlamakla yükümlü olduğu, hizmet alınmasının işverenin sorumluluklarını ortadan kaldırmayacağı vurgulandı. Türkiye Taşkömürü Kurumu (TTK) Kozlu Müessese Müdürlüğü’ne bağlı ocakta 7 Ocak 2013 ‘te özel firmanın galeri açma işini yürüttüğü eksi 630 kodunda metan gazı püskürmesi sonucu 8 işçi yaşamını yitirmişti.
Zonguldak 2. İş Mahkemesi’nin talebi doğrultusunda yüksek maden mühendisleri İsmail Cem Solmaz ve Muharrem Tepe ile elektrik mühendisi Kamil Ateş’in hazırladığı raporda, işverenin çalışanların işle ilgili sağlık ve güvenliğini sağlamakla yükümlü olduğu vurgulanarak işyeri dışındaki uzman kişi ve kuruluşlardan hizmet alınmasının işverenin sorumluluklarını ortadan kaldırmayacağına dikkat çekildi.
Denetim yapılmamış
Patlamanın meydana geldiği ocağın "birinci sınıf gazlı" ocak olduğu belirtilerek "Olayın meydana geldiği yerde gaz degajının önlenmesi için sondaj çalışılması dışında uygulama yapılmamıştır. Eğer sondaj çalışmasına ek metan drenajı gibi çalışmalar yapılsaydı, arındaki tehlike-basınç giderilmiş olur ve patlama-püskürme olayı meydana gelmezdi. Olayda denetim ve gözetim faaliyetleri yapılmamış, kesene ücretle yapılan çalışmalar sonucu işçiler daha fazla çalışmaya zorlanmış ve bu durum dolaylı olarak iş güvenliği tedbirlerine uymamayı getirmiş. Eksi 630 katı ve üzerlerinde gaz içerikleri uzun süre ölçülmemiş, kömür damarının gaz içeriği saptanmamış ve sondajların sayısı ve niteliği yetersiz kalmış. Dört lağım (galeri) için 1 sondaj ustası ekibi ve bir sondaj makinesi yetersiz kalmış, kaza meydana gelmiştir" denildi.