Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
LA LORRAİNE
ANADOLU ETAP
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
LA LORRAİNE
ANADOLU ETAP
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
22 Mayıs 2015
METAL SEKTÖRÜNDE İŞÇİ NE İSTİYOR

Metal sektöründe işçi ne istiyor Renault ve Tofaş´ta başlayan işçi eylemleri yan sanayi fabrikalarında çalışan işçilerinin eylemleriyle yaygınlaşmış durumda. Bunu Ali Babacan seçime beş kala olması nedeniyle manidar bulsa da bu eylemlerin işçinin aracı(sendika) kullanmadan hak talep etme direnişi olarak nitelendirmek daha doğru olur.

METAL SEKTÖRÜNDE İŞÇİ NE İSTİYOR

Metal sektöründe işçi ne istiyor Renault ve Tofaş’ta başlayan işçi eylemleri yan sanayi fabrikalarında çalışan işçilerinin eylemleriyle yaygınlaşmış durumda. Bunu Ali Babacan seçime beş kala olması nedeniyle manidar bulsa da bu eylemlerin işçinin aracı(sendika) kullanmadan hak talep etme direnişi olarak nitelendirmek daha doğru olur. İşçilerin eylemlerinin ekonomik sonuçlarını irdeleyebilmek için öncelikle ekonomik sömürüyü bilmek lazım. Kapitalist toplum düzeninde, sermayedar yarattığı değerin bir bölümünü işçilere ücret olarak öder. Geri kalan bölümüne (artı değere) ise üretim araçlan üzerindeki mülkiyet hakkına dayanarak el koyar. işçilerin ne kadar sömürüldüklerini ortaya koyan sömürü oranı, yarattıktan artı değerin aldıklan ücrete bölünmesi yoluyla bulunur. Ayda 1.500 TL ücret alan işçi eğer 8 saatlik çalışmada ücretini 2 saatte çıkarıyorsa sömürü oranı (6/2=3) olarak bulunur, işçiler bu sömürü oranını azaltmak için sendikalar vasıtasıyla ekonomik mücadele yürütürler.

SÖMÜRÜ ORANINI AZALTMAK İSTİYORLAR

İşçiler bu eylemleriyle örneğin 3 olan sömürü oranının azalması için sendikaların yaptığı mücadeleye artık güvenmeyerek direk aracısız bu haklarını talep ediyorlar. Burada baz aldıklan ölçü Bosch işçilerine verilen zam ve toplu iş sözleşmesinin iki yıldan üç yıla çıkartılmasıdır. Bosch işçilerine yapılan ücret zammı nedeniyle aylık yaklaşık 500600 TL tutarında bir farkın kendilerine de verilmesini istiyorlar.

Türkiye’de emekçiler yüzde 10’lardaki enflasyon karşısında zaten sömürü oranlarının yükseldiğinin bilincinde. Sömürü oranını artırmak için işçi ücretlerini düşürmek mümkün olmadığına göre enflasyonla bunun sağlanmış olmasını kabullenemiyorlar. Çünkü enflasyon onların satın alma gücünü azaltarak sömürü oranını yükseltiyor. Bu açıdan ücret artış talepleri bir anlamda buna da yönelik haklı bir talep.

İŞVEREN İŞÇİYİ HAKLI GÖRMÜYOR

Oyak Renault’ta 5 bin 704 işçi çalışıyor. Aylık 500 İira bir ücret artışı ayda 2,8 milyon TL, yılda 32,2 milyon TL ek maliyet demek. Renault yılda 318 bin 246 adet otomobil ürettiği için yılda parça başına 108 TL, yaklaşık 30 avro maliyet artışı söz konusu olacak. Tofaş’da ise çalışan 6 bin 500 kişinin yıllık 39 milyon TL’lik bir ek ücret maliyeti doğacak. Bu da araç başına 123 TL (41 avro) bir ek maliyet demek. İşveren işçilerin üretimi durdurması nedeniyle dakikada 1 araç zarar edilmekte olduğunu söyleyerek artı değer sıfırlanınca dağıtılacak bir değer kalmayacağını vurgulamış oluyor. Bir anlamda mevcut sömürü oranına razı olun ki artı değer devam etsin, yaratılacak artı değerden sektör ve ekonomi kazansın,diyorlar. Renault toplam araç üretimin 258 binini, Tofaş ise 142 binini ihraç ediyor. Otomotiv bilindiği gibi ihracatta birinci sektör.

SENDİKALAR İŞÇİYİ HAKSIZ GÖRÜYOR

Sendikalar işçilerin bu eylemini haksız görüyorlar. Bosch firmasına yapılan zammın geçmiş yılların bir düzeltmesi olarak yapıldığını, buna rağmen saat başı ücret ortalamasında Tofaş ve Renault’tan geri olduğunu söylüyorlar. Tofaş’ta saat başı ücret 10,04 TL, Renault’ta 9,83 TL, Bosch’da ise 9,43 TL. MESS Bu eylemlerin Türk otomotiv sektörünün uluslararası itibarına ve rekabet gücüne zarar verdiğini, pazar kaybına neden olacağını ve bunun çalışanlara zarar vereceğini iddia ediyor.

SORUNUN ESASI TEMEL BÖLÜŞÜM SORUNU

Bu emekçiler zaten yoksulluk sınırında çalışıyor. Yani kıt kanaat geçiniyorlar. İşletmelerin yatırım ve istihdama devam etmeleri için de kâr etmeleri gerekiyor. Bu çelişki bizim gibi gelişmekte olan ülkelerde temel bölüşüm sorununun ne kadar ağır olduğunu gösteriyor. Yapmamız gereken öncelikli iş üretim ekonomisi ile kalkınmayı planlamak ve temel amacımız da emekçilerimizin yaşam standartlannı yükseltmek olmalı. 

DİĞER HABERLER
TÜRK-İŞ’İN 16 HAZİRAN 1975 İZMİR GENEL GREVİ
TÜRK-İŞ’İN 16 HAZİRAN 1975 İZMİR GENEL GREVİ

Türkiye’de işçi-işveren ilişkileri 1967-1968 yıllarında gerginleşti. Birçok işyerinde grev ve yasadışı grev yapıldı. İşçilerin çeşitli protesto biçimleri yaygınlaştı.

SENDİKAL KARA TABLO!
SENDİKAL KARA TABLO!

Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanı Vedat Işıkhan, uluslararası sendikal alanda Türkiye’ye yönelik kara propaganda yürütüldüğünü iddia etti. Oysa kara propaganda yok, gerçeğin kendisi kapkara! Türkiye sendikal haklarda 142 ülke içinde 134’üncü sırada!

FAİZİN FATURASI ÇOK AĞIR OLACAK
FAİZİN FATURASI ÇOK AĞIR OLACAK

Merkez Bankası’nın yüzde 46’ya çektiği faiz, daha pahalı krediler, yüksek maliyetler ve sıkıntıya düşen işletmeler anlamına geliyor.

TAT GIDA’DA TOPLU İŞ SÖZLEŞMESİ İMZALANDI
TAT GIDA’DA TOPLU İŞ SÖZLEŞMESİ İMZALANDI

Sendikamız ile Tat Gıda işletmesi arasında aralık ayı sonunda başlayan yeni dönem toplu iş sözleşmesi görüşmelerinde anlaşma sağlandı.