MADEN DEĞİL İHMAL GÖÇTÜ
4 günde ikinci facia: 1 işçi öldü 9´u toprak altında İlki ´Allah´ın lütfu´ydu, ikincisi ne?

4 günde ikinci facia: 1 işçi öldü 9’u toprak altında İlki ‘Allah’ın lütfu’ydu, ikincisi ne? Kahramanmaraş’ta Afşin-Elbistan Linyitleri (AEL) B Termik Santralına linyit sağlayan Çöllolar Kömür Sahasında 4 gün ara ile 2’nci kez göçük meydana geldi.
6 Şubat Pazar günü meydana gelen ilk göçükte toprak altında kalan iş makineleri kurtarılmaya çalışılırken dün bölge yeniden göçtü. 10 kilometre çapındaki bir alanda etkili olan faciada 8 kişi kurtarıldı. 1 ceset çıkarıldı.
Aralarında mühendislerin de bulunduğu 9 kişi kayıp. Helikopterli tarama Saat 10.11’de meydana gelen göçüğün ardından, saat 14.30 sularında kepçe operatörü 24 yaşındaki Ruşen Demirin cesedine ulaşıldı. Jandarma Genel Komutanlıgı’nm Arama Kurtarma (JAK) ekipleri, göçük tehlikesi devam ettiği için bölgede, helikopterle alçak uçuş yaparak alanı taradı. Demirin cesedine de helikopterli tarama sayesinde ulaşıldı.
Kayıpların bir kısmının topografya çalışması yaparken minibüsün içinde toprak altında kaldığı belirtildi. Kayıpların kimlikleri Hacı Mehmet İpek, Muhsin Kaçak, Adnan Demir. Tuğran Gökhan, Nail Yılmaz, Kemal Elmas, Cuma Yıldırım, Aydoğan Polat ve Halil Tatlı. Neden oldu? Sendikalar çifte felaketi, santraldaki özelleştirme ve taşeronlaşma sonrası kötü çalışma ortamından kaynaklandığını iddia etti. Santral 3 yıl önce özelleştirilerek Park Holding’e devredilmişti. Enerji Bakanı Tamer Yıldız ise her iki felaketin de bölgede bir süredir etkili olan küçük depremlere bağlı olabileceğini savundu.
Hemen ardından bakanlık, Enerji ve Çalışma bakanlıklarının ortak heyet oluşturarak çifte felaketi araştırdıklarını açıkladı. Üretim durmuştu Santral ünitesinin yanı başındaki Çöllolar Kömür Sahası’nda 6 Şubat’taki ilk göçükte 1 kişi ölmüş, 9 kişi yaralanmış, göçüğün ardından bölgede üretim durmuştu. 4 günde 2 kez çöken saha 3 yıl önce özelleştirilen santralın yanı başında yer alıyor.Bakan: Deprem tetikleyebilir Türkiye’nin en büyük göçüklerinden biri oluştu’ Dev Maden-Sen Genel Başkanlığı’ndan yapılan açıklamada, faciada taşeronlaşmanın parmağı olduğu iddia edildi: "Özelleştirme sonrası Park Holding’e devredilen B ünitesinde açık ocak yöntemiyle linyit kömürü üretilen sahada yine göçük meydana geldi. 1200’e yakın işçinin düşük ücretle 3 vardiya halinde çalıştığı maden işletmesinde, Park Teknik, Askar ve Toprakoğlu madencilik şirketleri taşeron olarak çalışmaktadır.
Aksar ve Toprakoğlu şirketlerinin üretim yaptığı sahada 6 Şubat’taki göçükte 1 işçi yaşamını yitirmiştir. Maden işletmesinde göçüklere dönük ciddi önlem alınmadığı, sık sık toprak kayması ve çatlak oluştuğu belirtilmektedir. Yetkililerin 3 gün arayla meydana gelen iş cinayetinin bulunduğu işletmeyi mercek altına almasını talep ediyoruz." Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Taner Yıldız, bölgede ilk göçükten sonra kömür üretiminin durduğunu vurgularken "Geçen hafta aynı sahada, küçük depremlerin tetiklediği bir toprak kayması daha olmuştu.
Bugünkü (dünkü) olan hadise bir depremin tetiklemesi midir yoksa bir zemin kayması mı, rasathaneden teyit edeceğiz" dedi. 6 Şubat’taki ilk göçüğün ardından ODTÜ’den bir uzmanın hazırladığı bilirkişi raporunda göçüğü 22 Aralık 2010 -29 Ocak 2011 arasında meydana gelen 10 hafif depremin tetiklediği belirtildi. 4,6,7 Şubat’ta da bölgede Richter ölçeğine göre 3.3’lük depremler kaydedildi. 20 yıl boyunca göçen ocakta çalışan Maden-İş Sendikası Genel Başkanı İsmail Aslan, son göçüğün Türkiye’deki en büyük açık maden göçüklerinden biri olduğunu söyledi. ‘Göbekte ne varsa almışlar’ Aslan, "6 Şubat’ta buradaki göçük meydana geldiğinde ben açıklama yaptım ve yeni göçükler olacağını söyledim. Buraları biraz bilen bir insan göçük olacağını anlar.
İşletme madenin göbeğinde ne varsa alıyor. Böyle işletme olmaz. Kademiler doğru açılmıyor. Burası 3 yıl önce özelleştirildi. Özelleştirmenin ardından tedbirsizlik arttı. Daha önce burada hiç büyük kaza olmadı. Ufak tefek göçükler oldu ama can kaybı yaşanmadı. İşi bilmeyenler insanlar yönetici yapıldı. Bu insanların burada çalışması araba sürene uçak kullandırılmasına benziyor" dedi. Aslan ilk göçükten sonra’ ‘Benim duyduğuma göre çatlamalar olduğunda, kamyonlarla taşları getirip, o çatlakları doldurup üzerinden öyle geçmeye çalışmışlar. Bu mühendislik hatası değil mi?" demişti. Kurtarma timi 10 km. çapındaki göçüğü, yeni göçük riski nedeniyle alçak uçuşla taradı. Ölen kepçe işçisinin cesedine bu sayede ulaşıldı.