LUFTHANSA’DA GREV ETKİLİ OLDU
ALMAN hava yolu Lufthansa´mn pilotlarının dün başlattığı ve bugün bitecek olan grev hava ulaşımını felce uğrattı. 3800 civarında uçuşun iptal edilmesine, 425 bin yolcunun ´mağdur´ olmasına neden olan grevin Lufthansa´ya 30 ile 50 milyon avro arasında zarar vermesi bekleniyor.
ALMAN hava yolu Lufthansa’mn pilotlarının dün başlattığı ve bugün bitecek olan grev hava ulaşımını felce uğrattı. 3800 civarında uçuşun iptal edilmesine, 425 bin yolcunun ‘mağdur’ olmasına neden olan grevin Lufthansa’ya 30 ile 50 milyon avro arasında zarar vermesi bekleniyor.
Lufthansa’mn grev günlerinde orta ve kısa mesafe seferlerinde sadece 500 uçuş yapacağı belirtilen açıklamada, kargo uçuşlarının büyük bir bölümümün ise şimdiden iptal edildiği kaydedildi. Grevden Lufthansa, Lufthansa Cargo ve Germamvings etkileniyor.
PİLOTLARIN TALEPLERİ
Pilotlar Birliği Cockpit (VC), toplu sözleşme görüşmelerinde maaş artışı ve pilotların 55 yaşında emekli olma hakkının iptaline karşı talepler ileri sürerken Lufthansa erken emeklilik fonunu iptal ederek pilotların 63 yaşına kadar çalışmasının yolunu açmak istiyor. Pilotların ikinci talebi ise maaşlarına yüzde 10’luk zam yapılması. Lufthansa ise yüzde 5’lik zamda diretiyor. Cockpit’ten Jörg Handvverg, Lufthansa’mn emeklilik fonunu kesmesinin hiçbir gerekçesi olmadığını, fonda toplanan 1 milyar avrodan fazla paraya şirket tarafından el konulmak istediğini bildirdi. Lufthansa bu parayı borsadaki gücünü i yükseltmek, ^te^&l hissedarlarıI na kar payı, I çalışanlarına da cüzi ikramiyeler dağıtmak için kullanacak. Erken emeklilik anlaşması gereğince pilotlar 55 yaşında uçuşlara son verip, yasal emeklilik yaşına kadar maaşlarının yüzde 60’ını alabiliyordu. Ancak Lufthansa erken emeklilik yaşını 60’a çıkarmayı planlıyor.
Lufthansa ayrıca işe yeni başlayan pilotların ücretlerinden feragat edip erken emeklilik fonuna katkı yapması konusunda değişiklik yapmak istiyor. Kârını artırmak, rekabet gücünü yükseltmek için tasarruf önlemlerine başvuran Lufthansa’mn politikaları, hem çalışma süreleri, hem de ücretler konusunda pilotları olumsuz etkiliyor. Almanya’da hayati önem taşıyan meslek sahiplerinin kendi sendikalarını kurup, üye sayıları düşük olmasına rağmen haklarını elde etmek için uzun süreli, etkili grevler yapması işverenleri ve politikacıları rahatsız ediyor. Pilotlar Birliği Cockpit sendikası yanında daha önceki yıllarda makinistlerin örgütlü olduğu GDL ve doktorlar da sektörlerindeki sözleşmeleri tanımayıp greve çıkmışlar ve sektörde genelde geçerli TİS’lerden daha iyi sözleşmeler imzalamışlardı.
Hükümet ortakları CDU/CSU ve SPD, meslek sendikacılığının yerine sektör sendikacılığının geçmesi gerektiğini bahane ederek küçük sendikaların grev hakkını sınırlamak istiyor. Bu konuda DGB üyesi büyük sendikaların da desteğini alıyorlar. Hrıstiyan Birlik Partileri (CDU/CSU) Meclis Grup Başkan Yardımcısı Arnold Vaatz, üyeleri önemli görevlerde bulunan bir sendikanın bu pozisyonunu ücret görüşmelerinde diğerlerinden daha fazla hak elde etmek için kullanamayacağını kaydederek grev yasasında değişiklik yapılmasını gündeme getirdi. (Köln/EVRENSEL)