Koronavirüs nedeniyle konfeksiyon ürünü siparişlerinde dalgalanmalar oldu. EHKİB Başkanı, ‘Bu durumun geçici olduğunu görüyoruz. Dünya artık sadece maliyet odaklı üretim yapısını terk ederek artık pazara daha yakın bölgelerde üretim yapması gerektiğinin farkına varıyor’ dedi
Koronavirüsün etkileri üretim ve pazar cephesinde kendini hissettiriyor. Fahiş fiyat artışları karşısında Ticaret Bakanlığı harekete geçti. Dün bir açıklama yapan Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, hem maskeler ve diğer sağlık malzemeleriyle hem de gıdalarla ilgili 81 ilde eş zamanlı denetimlere başladıklarını bildirdi. Yapılan denetimler sonucunca raflarda herhangi bir eksik olmadığını ve gıda fiyatları konusunda olağandışı bir artış görülmediğini belirten Bakan Pekcan, haksız fiyat artışı yapanlar konusunda ise cezaları 10 katına artırma yetkilerinin olduğunu anımsattı.
MASKECİLERE SON UYARI!
“Türkiye’de 1 milyar 300 milyon üretim kapasitesi varken piyasada maske bulunamaması gerçekten olağanüstü bir durum. Dolayısıyla biz burada yetkilerimizi kullanarak gerekirse haksız fiyat artışları konusunda Türk Ceza Kanunu’nun ilgili maddeleri doğrultusunda da gereğini yapacağız” diyen Bakan Pekcan, ihracatı her zaman desteklediklerini ancak önceliğin Türk vatandaşları olduğunu vurguladı.
‘AVRUPA BAŞ EDECEKTİR’
Ege Hazırgiyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (EHKİB)Yönetim Kurulu Başkanı Burak Sertbaş da yaptığı açıklamada, Koronavirüs nedeniyle konfeksiyon üreticisi ve ihracatçısı firmaların aldıkları siparişlerde son dönemde özellikle bu hafta İtalya’daki gelişmeler sonrasında dalgalanmalar olduğunu gözlediklerini bildirdi. Sertbaş, şunları söyledi: “Bu durumun geçici olduğunu görüyoruz. Çin’de vaka sayılarındaki artış eğilimi düştü. Avrupa’nın kısa sürede koronavirüs ile baş edeceğine inanıyoruz. Kısa vadede ana pazarımız AB’ndeki görülen dalgalanmanın ihracatımıza etkisini öngörmekle birlikte gelişmiş pazarlarda uzun dönemde ortaya çıkması muhtemel yeni tedarik modelleri nedeniyle ülkemizin daha güçlü bir tedarikçi olarak öne çıkacağını düşünüyoruz. Dünya artık sadece maliyet odaklı üretim yapısını terk ederek artık pazara daha yakın bölgelerde üretim yapması gerektiğinin farkına varıyor. Biz de bu süreçte üretmeye ve ihracata devam ediyoruz.”
MARKALAR ENDİŞELİ
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, alınan sıkı önlemler sayesinde koronavirüs salgınının olumsuz etkilerini şu ana kadar çok az hissettiklerini ve ilk iki ayda markalı ihracatın arttığını belirterek, “Ancak salgının kontrol altına alınamaması durumunda halen Türk markalarının lehine olan durum tersine dönebilir. Ham madde tedarikinde ve mamul ürün sevkiyatında sıkıntılarla karşı karşıya kalabiliriz” dedi.
Markalı İhracat Zirvesi 2020’nin açılışında konuşan Öncel, İtalya başta olmak üzere Avrupa ülkelerinde de hızla yayılan salgın nedeniyle küresel ekonomideki belirsizlik ve daralma riskinin Türkiye’ye de yansıyabileceğini söyledi. Öncel, şunları kaydetti: “Antalya, Bodrum, Marmaris gibi bazı turizm merkezlerimizde mağaza cirolarının yarıdan fazlasını yabancı harcamaları oluşturuyor. Turizm faaliyetlerinin daralması ve ülkemizi ziyaret eden yabancı sayısının azalması durumunda cirolarda da kayıp yaşamak durumunda kalabiliriz. Özetle, koronavirüs salgını yakın gelecekte önlenemezse şimdi doping etkisi yaptığı markalarımızı ileride yatağa düşürebilir."