Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
AquaAna
LA LORRAİNE
ANADOLU ETAP
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
AquaAna
LA LORRAİNE
ANADOLU ETAP
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
12 Ağustos 2012
KIDEM TAZMİNATI SORUNU

Ulusal İstihdam Strateji Belgesinin 4 Şubat 2011 tarihinde yayınlanmasından sonra kıdem tazminatı konusu çalışma yaşamımızla ilgili en çok tartışılan konu olmuştur. Belge kıdem tazminatının işletmeler için önemli bir maliyet kalemi oluşturduğu, yeni istihdamları önlediği ve işletmelerde verimlilik kaybına neden olduğu görüşündedir.

KIDEM TAZMİNATI SORUNU

Ulusal İstihdam Strateji Belgesinin 4 Şubat 2011 tarihinde yayınlanmasından sonra kıdem tazminatı konusu çalışma yaşamımızla ilgili en çok tartışılan konu olmuştur. Belge kıdem tazminatının işletmeler için önemli bir maliyet kalemi oluşturduğu, yeni istihdamları önlediği ve işletmelerde verimlilik kaybına neden olduğu görüşündedir.

Kıdem tazminatı mevzuatımıza 1936 yılında 3008 sayılı İş Yasası ile girmiş ve yıllar boyunca bazı değişikliklerle günümüzde 1475 saydı yasanın 14. maddesi 4857 sayılı İş Yasasında saklı tutularak varlığını sürdürmüştür. Kıdem tazminatının varlık nedeni, başlangıçta işten çıkarmalarda işçinin geçim güvencesi olarak düşünülmüştür. Aslında kıdem tazminatının, işçinin bedensel ve ruhsal yıpranmasının karşılığı olduğu gerçeği açık olarak vurgulanmamıştır.

İşveren, nasıl sermayesinin ve üretiminin artı değerinden pay alıyorsa o artı değeri üreten emeğin yıpranma payının kıdem tazminatı ile de ifade edildiği gerçeğini unutmamak gerekir. İşverenler ve Çalışma Bakanlığı, 4447 sayılı yasa ile İşsizlik Sigortasının kurulduğunu ve böylece işten çıkarılacak işçiye geçim güvencesi verildiği ayrıca, 4857 sayılı İş Yasasının 18-24. maddelerinin işçiye çalışma güvencesi verdiğini ve bu nedenlerle kıdem tazminatının öneminin göreceli olarak ortadan kalktığı görüşündedirler.

Strateji Belgesinde vurgulandığı gibi, OECD ülkeleri arasında en kati ve en yüksek oranda ülkemizde var olan kıdem tazminatının yeni istihdamı önlediği, işsizliğin bu nedenle de arthğı, kayıtdışının bu nedenle önlenemediği görüşünün işverenleri ve Bakanlığı destekler nitelikte olduğu vurgulanmaktadır.

Bu görüşlere karşı her şeyden önce İşsizlik Sigortasının ve iş Yasasındaki iş güvencesi hükümlerinin işçileri korumaktan çok uzak cılız hükümler taşıdığını belirtmek isteriz. İşten çıkarılan bir işçinin işsizlik sigortasından yararlanabilmesi için akdin feshinden önceki son 120 gün prim ödeyerek çalışmış olması ve son üç yıl içinde en az 600 gün sigortalı olarak çalışıp işsizlik sigortası primi ödemiş olması 4447 sayılı yasanın 50. maddesinde hükme bağlanmıştır.

Yine aynı maddeye göre, bu koşulları yerine getirmiş olan işçiye ödenecek işsizlik sigortası ödeneği asgari ücretin brüt tutannın yüzde seksenini geçemeyecektir ve bu ödenek, 600 gün prim ödeyenlere 80 gün, 900 gün prim ödeyenlere 240 gün ve 1080 gün prim ödeyenlere de 300 gün ödenecektir. İşçi örneğin, 4000 TL tutarındaki ücreti üzerinden prim ödese de, asgari ücret üzerinden prim ödese de alacağı işsizlik ödeneği asgari ücretin yüzde 80’ni geçemeyecektir.

İşsizlik ödeneği fonunun 53 milyar TL’ye ulaştığını düşünürsek, işçiye ödenecek paranın ne kadar komik ve ödeme süresinin ne kadar az olduğu ortaya çıkacaktır. İş Yasasındaki hükümlerin bugün işten çıkarılan işçilere bir güvence sağlamadığı açıkbr. Yasa hükmüne rağmen işe iade davalan iki yıla kadar uzamaktadır.

Bu iki yıl içinde işçi dava sonucunu bekleyerek yaşamını nasıl sürdürecektir? Dava yolunun pahalı olduğu, sürecin çok uzun olduğu gerçeği düşünülürse kıdem tazminatını kaldırmak için ileri sürülen bu dayanağın da hava da kaldığı unutulmamalıdır.

İşsizlik ödeneği prim ödenen ücretin yüzde 80’ni oranına, yararlanma süresi de daha uzağa çekilmeden, yargı reformu yapılarak, işe iade davalarının yasada öngörüldüğü gibi dava ve temyiz süresi olan üç ayda sonuçlandınlmadan, işverenlerin ve Bakanlığın görüşleri inandıncı olamaz.

Bu iki husus sağlansa bile, işçinin işyerinde tükettiği yılların karşılığı olarak kıdem tazminatı mutlaka varlığını sürdürmelidir. 4857 iyili yasanın geçici 6. maddesi bir kıdem tazminatı fonunun kurulmasını öngörmektedir. Eğer bu fon kurulursa yürürlük tarihinden sonra işe girecek işçileri kapsayacaktır.

Türk-İş kıdem tazminatının kaldırılmasını genel grev nedeni sayma karan almıştır. Kurulacak fon çalışma banşını büyük ölçüde ortadan kaldıracaktır. İşçi geçmiş uygulamaya oranla çok daha düşük miktarda kıdem tazminatı alabilecektir.

İşverenler kıdem tazminatı ödeme baskısından kurtulacaklan için diledikleri gibi işçi çıkaracak, sendikalaşmayı önemli ölçüde önleyebilecek, sendikaların üye sayısı iyice dibe vuracak, sendikalı sendikasız ve kayıtdışı tüm işyerlerinde işverenlerin sınır tanımaz, mutlak egemenliğini sağlayacaktır.

Kıdem tazminatını kaldırma girişimleri karşısında örgütlü işçi kesiminin çok şiddetli tepkisi sokaklara yansıyacak ve çalışma banşı büyük bir yara alacaktır. İşverenlerin ve Bakanlığın bu konuda çok dikkatli davranması, işçinin insan yanını yok sayan, katı ve acımasız bir tutum içine girmemesi gerekir.

DİĞER HABERLER
TÜRK-İŞ’İN 24 NİSAN 1994 TANDOĞAN MİTİNGİ
TÜRK-İŞ’İN 24 NİSAN 1994 TANDOĞAN MİTİNGİ

Türkiye ekonomisi 1994 yılında önemli bir ekonomik kriz yaşadı. Tansu Çiller’in başbakanlığındaki DYP-SHP Koalisyon Hükümeti, ekonomik krizin yükünü öncelikli olarak işçilere ve memurlara yüklemeye kalkınca, 1994 yılı yoğun işçi ve memur eylemleriyle geçti.

EMEKÇİNİN SEPETİ YOKSULLUK DOLU
EMEKÇİNİN SEPETİ YOKSULLUK DOLU

AKP’nin ara zam yapmaya yaklaşmadığı 22 bin 104 TL’lik asgari ücret, haziran ayı itibarıyla 6 bin TL eridi. Asgari ücretle Fransa’da 147 kilogram et alınabilirken Türkiye’deki bu ücretle yalnızca 22 kilogram geliyor.

ASGARİ ÜCRET MASASI KURULSUN
ASGARİ ÜCRET MASASI KURULSUN

Asgari ücret enflasyon ve hükümetin kemer sıkma politikası nedeniyle eridi. Asgari ücret masası kurulmalı ve asgari ücret Temmuz 2025’te artmalıdır.

DALGA DALGA EYLEM PLANI
DALGA DALGA EYLEM PLANI

Türk-İş, hükümetin kamu sözleşmesindeki düşük teklifine karşı yurt genelinde eylemlere başlıyor.