Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
28 Aralık 2010
KAMU AÇIĞININ FİNANSMANI

Vergi reformunu yapmadan kamu finansmanında düzelmeyi sürdürmek kolay değil.

KAMU AÇIĞININ FİNANSMANI

Kamu kesiminin harcamaları, ağırlıklı bölümü vergiler olan kamu gelirleriyle finanse edilir. Eğer bu finansman biçimi gelir ve gider arasındaki denkliği sağlayamaz ve kamu kesimi finansman açığı oluşursa bu açığın finansmanı için de iki yol karşımıza çıkar: (1) Borçlanarak finansman (2) Para basarak finansman. Günümüzde para otoritesi konumundaki merkez bankalarının bağımsız kurumlar haline gelmesiyle para basarak finansman bir seçenek olmaktan çıkmış görünüyor.
Türkiye, geçmişte her iki yolu da yoğun biçimde denemiş ekonomilerden biridir. Ve bu nedenle de kamu finansmanı açısından sıkıntılı sonuçlarla karşılaşmıştır. 2001 krizinden sonra para basarak finansmanı tamamen terk eden Türkiye yavaş yavaş borçlanarak finansmandan da uzaklaşmaktadır. Buna karşılık yaşanan küresel krizin etkisiyle 2009 yılında bütçe açığı büyümüş ve borç yükü de hafif bir artış sergilemiştir.
Aşağıda Avrupa’nın Türkiye ile karşılaştırmalarda esas alınan ekonomilerini ve Türkiye’yi gösteren iki bölümlü bir tablo sunuyorum. Tablonun ilk bölümünde kamu borç stokunun GSYH’ye oranı yani borç yükü, ikincisinde ise vergi gelirlerinin GSYH’ye oranı yani vergi yükü oranları yer alıyor (Kaynak: OECD).
Tablonun kamu borcu/GSYH bölümü bize Türkiye’nin bu açıdan Avrupa’daki rahat ekonomilerden biri olduğunu gösteriyor. 2009 yılındaki bozulma diğerlerinde olduğu gibi küresel krizden kaynaklanan bir bozulmayı işaret ediyor. Buna karşılık bozulma, örneğin Macaristan, İrlanda ya da Portekiz’de olduğu gibi büyük bir bozulma değil.
Tablonun vergiler/GSYH bölümü ise bu ekonomiler içinde en düşük vergi yükünün Türkiye’de olduğunu ortaya koyuyor. Borç yükümüzün düşüklüğüne karşın vergi yükümüzün de düşüklüğü bizi gelecek yıllarda kamu finansmanı açısından en fazla zorlayacak konuların başında geliyor. Sorunun çözümü vergi oranlarını arttırmak değil vergi tabanını yaygınlaştırmaktan yani kayıtdışındaki faaliyetleri kayıt altına almaktan geçiyor.
Kamu borç yükündeki düzelme, kamu finansmanı sorununa ancak geçici bir rahatlama sağlayabilir. Türkiye ekonomisinin en önemli yapısal sorunlarının başında yer alan vergi reformunu gerçekleştirmeden bu düzelmeyi sürdürmek kolay değildir

Kaynak: Radikal Gazetesi

DİĞER HABERLER
TÜRK-İŞ 24. OLAĞAN GENEL KURULU’NDA GENEL SEKRETERİMİZ İBRAHİM ÖREN’İN KONUŞMASI
TÜRK-İŞ 24. OLAĞAN GENEL KURULU’NDA GENEL SEKRETERİMİZ İBRAHİM ÖREN’İN KONUŞMASI

Türk-İş 24. Olağan Genel Kurulu’nda Genel Sekreterimiz İbrahim Ören’in konuşması.

İŞÇİNİN ASGARİ ÜCRET BEKLENTİSİ KAÇ LİRA?
İŞÇİNİN ASGARİ ÜCRET BEKLENTİSİ KAÇ LİRA?

Milyonlarca dar gelirli çalışan asgari ücrete yeni yılda yapılacak zam oranını beklerken, Türkiye İşçi Sendikaları Konfederasyonu’nun (Türk-İş) kasım ayı verilerine göre bekar bir çalışanın yaşama maliyeti 18 bin 239 liraya yükseldi.

HER YIL 3 MİLYON KİŞİ, İŞ KAZASINDA ÖLÜYOR
HER YIL 3 MİLYON KİŞİ, İŞ KAZASINDA ÖLÜYOR

ILO’nun yeni tahminlerine göre, her yıl 3 milyon işçi iş kazaları ve meslek hastalıkları nedeniyle hayatını kaybediyor.

İLK TALEP 18 BİN 239 TL
İLK TALEP 18 BİN 239 TL

Türk-İş 4 kişilik ailenin açlık sınırını 14 bin 25 TL, yoksulluk sınırını ise 45 bin 686 TL olarak belirledi. Asgariyi işaret eden bekâr bir çalışanın aylık yaşama maliyeti ise 18 bin 239 TL.