Yatırım Ortamının İyileştirilmesi Koordinasyon Kurulu kapsamındaki çalışmalarda işveren kuruluşları çeşitli düzenleme taleplerini hükümete sundu. Bunlar arasında, halen yeni işe alınan işçinin 2 ay olan ve bu süre içinde gerekçesiz işten çıkarma hakkı veren deneme süresinin uzatılması ile üç yıl kaza yaşanmayan çok tehlikeli sınıfındaki işyerlerine prim teşvikinde sürenin 2 yıla düşürülmesi teklifleri yer aldı.
Çalışma hayatındaki idari ve hukuki düzenlemelere yönelik bir talep listesinin hükümete iletildiği öğrenildi. Dünya’nın edindiği bilgilere göre, taleplerde, deneme sürelerinin toplu sözleşmelerde 4 aya kadar uzatılabildiği hatırlatılarak, deneme süresinin uzatılmasının istihdama yönelik teşvikler kapsamında işverenlerin işe almada ilave özendirme sağlayacağı hatırlatıldı. Deneme süresi içinde, işveren veya işçi bildirim yükümlülüğü olmadan iş akdini feshedebiliyor. Deneme süresinin ve bildirimsiz iş akdi feshinin yapılabilmesi için sözleşmede bu sürenin belirtilmiş olması şartı bulunuyor. İşveren talebinin deneme süresinin 4 ay olarak belirlenmesi yönünde olduğu öğrenildi.
İş kazası yaşanmayan çok tehlikeli sınıfındaki işyerlerine sağlanan teşviklerde de kazasızlık süresinin kısaltılması istendi. Halen üç yıl olan kazasızlık süresinin iki yıla indirilmesi talep edildi. Çok tehlikeli sınıfında bulunan ve 10’dan fazla kişi çalışan işyerlerinde, üç yıl süreyle, ölümlü veya sürekli iş görmezlik haliyle sonuçlanan iş kazası olmaması halinde, üç yılın sonunda takip eden üç yıl boyunca sigorta primi işveren hissesi yüzde 1 olarak uygulanıyor. İşverenler kazasızlık süresinin iki yıla düşürülmesiyle özendiricilik yönünden etkinin artacağı ve daha fazla işyerinin bundan yararlanabileceğini belirtiyor.
Yeni çalışma istendi
Diğer yandan, iş sağlığı ve güvenliği alanında yapılacak kanuni ve idari iyileştirmeler için bir çalışma yapılması da talep edildi. Buna göre mevcut kanun uygulamasının etki analizi yapılarak önceki dönemlere kıyasla sağladığı avantajların ve hangi alanlarda aksama gözlendiğinin araştırılması istendi. İşverenler, mevcut kanunun ilave yükleri ve getirdiği mekanizmanın karmaşıklığı nedeniyle uygulama güçlüğü yarattığını savunuyor.