İşverenimiz bize kıyafet temin etmiyor ama onun istediği şeyleri giymemizi istiyor. Örneğin beyaz gömlek, pantolon, kravat. Ya cebinizden edin ya da çalışmayın gidin şeklinde bir tutum sergiliyor. Bu durumu tutanak haline döktüğünde biz haksız mı oluyoruz?
İşe girerken imzaladığınız iş sözleşmesinde bu konuda bir hüküm varsa ya da işyerinde uygulanan kıyafet kuralları konusunda bilgilendirildiyseniz, işverenin beyaz gömlek, pantolon, kravat kuralına uymanız gerekir.
İşyerinde çalışanların kılık kıyafetine, görünüş şekillerine ilişkin kurallar koyma ve bu kurallan denetleme yetkisi işverenin yönetim hakkı kapsamında değerlendirilmektedir. Ancak bu yönetim hakkı elbette sınırsız değildir, işyeriniz ve görevinizle ilgili bir bilgimiz olmadığından işverenin bu isteğinin ne ölçüde gerekli olduğunu bilemiyoruz. İşverenin makul ölçüler içinde bir giyimle gelmenize ilişkin isteğini ısrarla reddetmeniz ve durumun tutanakla tespiti halinde sorun yaşayabilirsiniz.
Bu durumda işveren 4857 sayılı İş Kanunu’nun 18. maddesine göre bildirimli olarak (17. maddeye göre önceden bildirimde bulunarak ya da bildirim süresinin ücretini ödeyerek ve kıdem tazminatınızı vererek) işinize son verebilir. Eğer işyerinde en az 30 işçi çalışıyorsa ve en az 6 ay kıdeminiz varsa, işveren gerekçe göstermek zorundadır ve eğer bu gerekçe sizin davranışınızla ilgiliyse 19. madde uyarınca öncelikle sizden bir savunma almak zorundadır. Eğer, 25/II/h’ye göre bildirimsiz fesihle karşılaşırsanız ve konu yalnızca beyaz gömlek, pantolon, kravat sorunuysa, hakkınızı yargıda aramalısınız.