Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
01 Şubat 2010
İSVEÇ’İN SAAB’I TÜRKİYE’NİN TEKEL’İ

TEKEL’i Amerikalılara sattınız. Siz TEKEL’i satarken, işçisi çalışıyor mu, çalışmıyor mu haberiniz yok muydu? Hükümetlerin işi, düzeltip yoluna koymaktır. İş yapmak ve iş düzeltmek için öncelik de insandan geçer. Yoksa yanlış hesap Bağdat’tan döner.

İSVEÇ’İN SAAB’I TÜRKİYE’NİN TEKEL’İ

İsveçlilerin iki büyük otomobil markası var. Bilenler bilir, biri Volvo, diğeri de Saab. Bu iki araba markası, İsveç otomobilli olarak bilinse de Saab çok uzun zamandır İsveçlilerin elinde değil. Saab, geçen haftaya kadar, ekonomik krizle dengesi şaşan Amerikan şirketi General Motor’undu. Finans krizinin başlamasıyla Amerika kökenli bu dünya devi şirket, bir cüce olduğunu açıkladı ve yıllar yılı inanılmaz kötü yönettiği Saab otomobil şirketini de satılığa çıkardı.

Türkiye’nin, dünya çapında bir otomobil markası olmadığı için nasıl karşılaştırma yaparız kestiremiyorum ama İsveç’te yollarda, park yerlerinde kafanı nereye çevirsen on arabadan üçü, dördü Volvo, biri Saab. Bu otomobil işlerinden hiç anlamam ama İsveç’in arabaları Türkiye’de “Yedek parçası, servisi zor” diye tercih edilmez, çevremden duymuşluğum var.
 
İsveç’te de durum tam tersi. Fiyat uygunluğu, yedek parça ve servis kolaylığından olacak ya da belki de milliyetçilik, İsveçlilerin göz bebekleri bu markalar.
Yaklaşık 14 ay önce satılığa çıkartılan Saab için, bu süre zarfında talipler çıktı. “Saab’ı satın almayı düşünüyoruz” diyen her şirket de manşetlere çıktı. Satıldı, satılmadı derken beklentiler iyiden iyiye tükendi. Saab’ı kurtarmak için hükümetin devreye girmesi ve İsveç devletinin Saab’ı satın alması da olasılıklara dâhil edildi. Hükümet, Saab için devlet güvencesi vereceklerini ama devletin otomobil işinden anlamadığını, bu işi, serbest piyasanın kendi koşulları içinde halletmesi gerektiğini öne sürdü.

Saab’ın İsveç’teki otomobil fabrikasında işler, 14 ay boyunca çok kez durma noktasına geldi. Bu süre içinde İsveç’in sağcı hükümeti, işçiye sahip çıktı. “Bu şirket artık Amerika’nındır, bu işçilerin ne olacağına Amerikalı CEO karar verir, fabrika kapanmışsa kapanmıştır” demedi. İşçiler, sosyal devlet yapısının da gereği olarak, Saab satılana kadar ne aç kaldılar, ne açıkta kaldılar. Geçen süre zarfında kimse onların özlük haklarında “Size bu kadar özlük fazla, biz şurasından kestik, azalttık” da demedi. Son bir haftada, İsveç’te çok kar yağdı ama Saab’ın işçileri, Ankara’da soğuktan titreyen hiçbir

TEKEL işçisi gibi üşümedi.

Önce ki hafta cuma günü, Saab’ın İsveç’teki fabrikasında 3 bin 500 çalışan, son 100 siparişi de tamamladı. O cuma işçiler, pazartesi iş başı yapmamak üzere bu sefer fabrikadan çıktılar. İşsizlikleri sadece bir gün sürdü. Salı gecesi İsveç’te televizyon akışı, hükümetten bir bakanının, canlı yayında basın açıklaması yapmasıyla bölündü. Kadın bakan, Saab otomobilin, Hollandalı bir başka otomobil şirketi tarafından Amerikalılardan 2,9 milyar krona satın alındığını açıkladı. Açıklamaya göre, Saab’ı satın alan Hollandalı kuruluşa, AB Yatırım Bankası, 2 senelik bir dönemde 4 milyar kron borç verecek. AB’ye bu borcu vermeye ikna eden, Hollandalı şirketle Amerikalıları masaya oturtan dolaylı yollarla da olsa İsveç hükümeti oldu. Satış pazarlıkları Stockholm’de yapıldı. İmzalar atılınca ilk açıklamayı İsveç hükümetinin bakanı yaptı.

Bir özel şirketin, çok özel işçileri, İsveç hükümeti için bu kadar önemli. Ben bu yazıyı yazarken eyleme başladıklarının 45’inci günü doldu. TEKEL’in yaklaşık 10 bin işçisi, aileleriyle birlikte geleceksiz bırakılmak isteniyor. Türkiye’nin Başbakanı, devletin işçisi için “TEKEL işçileri geldikleri yere dönsünler” diyip “Çalışarak değil, çalışmadan maaş alıyorlar” dedi. Özelleştirirken aklınız neredeydi? Bir dünya rekorudur, tebrikler, kırdınız, 17 dakikada TEKEL’i Amerikalılara sattınız. Siz TEKEL’i satarken, işçisi çalışıyor mu, çalışmıyor mu haberiniz yok muydu? Hükümetlerin işi, düzeltip yoluna koymaktır. İş yapmak ve iş düzeltmek için öncelik de insandan geçer. Yoksa yanlış hesap Bağdat’tan döner.
 

DİĞER HABERLER
EN TEMEL GIDAYA ERİŞMEK BİLE LÜKS
EN TEMEL GIDAYA ERİŞMEK BİLE LÜKS

47 aydır artan gıda enflasyonu nedeniyle sağlıklı beslenmek lüks oldu.

PATRONLAR İÇİN YAŞAMAYACAĞIZ
PATRONLAR İÇİN YAŞAMAYACAĞIZ

1 Mayıs, 8 saatlik iş günü mücadelesinin bir sonucuydu. ABD’de daha kısa çalışma saatleri tekrar sendikaların gündeminde. Otomobil İşçileri Sendikası (UAW) 32 saatlik iş haftasını grev ve örgütlenme talepleri arasına aldı.

HALKIN ENFLASYONU YÜZDE 95.7
HALKIN ENFLASYONU YÜZDE 95.7

Türkiye’de 47 aydır yükselen gıda fiyatları ile halkın enflasyonu nisanda yüzde 95.7’ye ulaştı.

RASYONEL ZEMİN SLOGAN DÜZEYİNDE KALDI
RASYONEL ZEMİN SLOGAN DÜZEYİNDE KALDI

Mehmet Şimşek’in “Rasyonel zemine dönmek zorundayız” anlayışı iyi niyetli ve gerekli bir yaklaşımdır. Ne var ki Türkiye’de bugünkü koşullarda slogan düzeyinde kalmak zorundadır.