Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
09 Ağustos 2014
HUKUK DA HUKUKÇU DA TARAFTIR

1 Ağustos Cuma günü Kabataş’ta 2’si ağır 13 kişinin yaralandığı kazaya neden olan İETT otobüsünün sürücüsü Eyüp Er’in kazadan önceki son 72 saatin 60 saatini direksiyon başında geçirmiş olduğu haberleri basında yer aldı.

HUKUK DA HUKUKÇU DA TARAFTIR

1 Ağustos Cuma günü Kabataş’ta 2’si ağır 13 kişinin yaralandığı kazaya neden olan İETT otobüsünün sürücüsü Eyüp Er’in kazadan önceki son 72 saatin 60 saatini direksiyon başında geçirmiş olduğu haberleri basında yer aldı.

E. şirketinde çalışan N.’ye, Aralık 2012’de 173,5 saat, Ocak 2013’te 122,5 saat, Şubat 2013’te ise 158,5 saat fazla çalışma yaptırıldı. N, bel fıtığı oldu. İşveren bel fıtığı tedavisinin 138 gün sürdüğünü ve işlerin aksadığını ileri sürüp, N.’nin iş sözleşmesini sona erdirdi. 
4857 sayılı yasanın 41. maddesindeki “Fazla çalışma süresinin toplamı bir yılda iki yüz yetmiş saatten fazla olamaz” hükmü de, aynı yasanın 63. maddesinde yer alan “Günlük çalışma süresi 11 saati aşamaz” hükmü de İETT sürücüsünü ve N.’yi koruyamadı. N.’nin rahatsızlığının işyerindeki çalışma koşullarından kaynaklandığını ve tedavi olmak için rapor almasının bir hak olduğunu belirtmesi de onu işten atılmaktan kurtaramadı.
Peki işçi, yasalarda var olan bir hakkı bile neden kullanamıyor? Çünkü bireysel iş yasaları, sendika toplu sözleşme ve grev hakkıyla güçlendirilmeden işçiye hiçbir güvence sağlamaz. İşçilerin etkili bir şekilde uygulayacak grev hakları yoksa, yasal hakları da kağıt üzerindedir; fiilen yoktur.
Tam da bugünlerde üç yüksek mahkeme; Anayasa Mahkemesi, Danıştay 10. Dairesi ve Yargıtay 22. Hukuk Dairesi, grev hakkına ilişkin birer karar verdiler.
Anayasa Mahkemesi, “Bu sektördeki grevlerin milli ekonomi, şirketler, bankalar ve vatandaşlar üzerindeki olumsuz etkileri göz önüne alındığında, stratejik öneme sahip olan sermaye piyasasında yer alan faaliyetlerin grev yapılamayacak işler kapsamına alınmasında kamu yararına aykırılık bulunmamaktadır “dedi. (An. Mah. 2013/24 E., 2013/133 K, 14.11.2013 T. Sayılı Kararı)
Anayasa Mahkemesinin çoğunluğu oluşturan değerli üyeleri, farkında olsalar da olmasalar da 72 saatin 60 saatini direksiyon başında geçirmek zorunda kalan İETT sürücüsünün, fazla çalışmadan bel fıtığı olan işçi N.’nin bu “çağdışı çalışma koşullarının sürmesi doğrultusunda taraf” oldular.
Anayasa Mahkemesi üyelerinden azınlıkta kalanlar, karara karşı oy yazdılar ve “Demokratik bir toplumda temel hizmet sayılamayacak bir sektörde, sırf iktisadi kaygılarla anayasanın tanıdığı grev hakkının yok edilmesi kabul edilemez. Üstelik grev hakkı olmadığında toplu sözleşme hakkının ve örgütlenme özgürlüğünün de bir anlamı kalmamaktadır” dediler.
Anayasa Mahkemesi kararına karşı oy yazan bu üyeler, İETT sürücüsü ve işçi N.’nin “insanca çalışma koşullarına sahip olması doğrultusunda taraf” oldular.
Danıştay 10. Dairesi de Türkiye Şişe ve Cam Fabrikalarına bağlı işyerlerinde, Kristal-İş’in uygulamakta olduğu yasal grevin ertelenme adı altında yasaklanmasının yürütmesinin durdurulmasını reddetti. Ret gerekçesine göre “Grev uygulanan işyerlerinde, ülkemiz cam üretiminin yüzde 90’ının gerçekleştirilmiş olması” grevin erteleme adı altında yasaklanması için yeterliydi. (Danıştay 10. Dairesi 2014/3628 E, 16.07.2014 T. Sayılı Kararı)
Danıştay kararına karşı oy yazan üyeler ise, “Türk hukukunda, grev hakkının kullanılması da dahil, bir çok temel hak ve özgürlüğün kullanımının sınırlanmasına veya yasaklanmasına sebep olarak gösterilen milli güvenlik ve genel sağlık kavramlarına ilişkin bir tanım bulunmamaktadır. Soyut ve belirsiz olan bu kavramların çok geniş bir şekilde yorumlanması,hemen hemen bütün grevlerin sonuçları bakımından ülke sağlığını veya milli güvenliği bozabileceği sonucuna ulaşılmasına ve böylece bütün grevlerin ertelenmesine yol açacaktır…” dediler.
Grev yasaklanmasının durdurulması talebini reddeden Danıştay çoğunluğu, İETT şoförünün, fazla çalışmadan bel fıtığı olan işçi N.’nin bu “çağdışı çalışma koşullarını sürmesi doğrultusunda taraf” olurken, karşı oy yazan üyeler “insanca çalışma koşullarına sahip olması doğrultusunda taraf” oldular.
Oysa Danıştay kararından sadece bir gün önce 15.07.2014’te Yargıtay 22. Hukuk Dairesi yine grevle ilgili bir karar verdi: “…grev hakkı ile toplu pazarlık hakkı ise ayrılmaz bir bütün”dür dedi. Uluslararası hukuka, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi kararlarına referans vererek “grev hakkı vazgeçilmez ve korunması gereken bir hak olarak karşımıza çıkmakta iken, zorunlu tahkim ise kısıtlı olarak başvurulacak bir yoldur” diyerek grev hakkının geniş kullanımından yana hüküm kurdu. (Yar. 22. HD. 2014/16453 E. 2014/2244 K. 15.07.2014 T. Sayılı Kararı)
Yargıtay 22. Hukuk Dairesi oybirliğiyle vermiş olduğu bu kararla, İETT sürücüsünün ve işçi N.’nin “insanca çalışma koşullarına sahip olması doğrultusunda taraf” oldu.
Er ya da geç 72 saatin 60 saatini direksiyon başında geçirmek istemeyen işçiler, fazla çalışma nedeniyle bel fıtığı olup üstelik işten de atılan işçiler, grev hakkını kazanacaktır. Elbette hukuk tarihi de yazmış oldukları kararlarla grev hakkını sınırlandıran hukukçularla, karşı oy yazıları veya kararlarıyla grev hakkının özüne uygun olarak kullanılmasını savunan hukukçuları aynı kefeye koymayacaktır.

 
DİĞER HABERLER
GÖSTERMELİK BİR TOPLANTI
GÖSTERMELİK BİR TOPLANTI

Yıllar sonra toplanan Çalışma Meclisi’nin taslak gündemi belli oldu.

İHRACATTAN DÖNEN GIDALARI BİZE Mİ YEDİRİYORLAR?
İHRACATTAN DÖNEN GIDALARI BİZE Mİ YEDİRİYORLAR?

İhracattan dönen gıdaları bize mi yediriyorlar?

BUGÜN 23 NİSAN
BUGÜN 23 NİSAN

“Egemenlik kayıtsız, şartsız milletindir” diyen M. Kemal Atatürk’ün yolunda, biz 23 Nisanlarla büyüyenler; koşullar ne kadar çetin, imkanlar ne kadar yetersiz olursa olsun, cumhuriyeti bütün değerleri ile koruma kararlılığından asla vazgeçmeyeceğiz. Bu kararlılığımız her 23 Nisan’da daha da güçlenecektir. Ulusal Egemenlik ve Çocuk bayramımız kutlu olsun.

İŞÇİ SAĞLIĞI İKLİM TEHDİDİ ALTINDA
İŞÇİ SAĞLIĞI İKLİM TEHDİDİ ALTINDA

ILO’ya göre aşırı sıcaklığa bağlı yaralanmadan kaynaklı 1 yılda 18 bin 970 işçi yaşamını yitirdi.