Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Belkarper
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
TavsanliUn
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
Sibaş
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Doğuş Cips
Dr Oetker
Agthia
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Belkarper
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
TavsanliUn
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
Sibaş
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Doğuş Cips
Dr Oetker
Agthia
26 Temmuz 2010
HANE BAŞINA AYLIK TÜKETİM HARCAMASI 1.688 TL

Türkiye’de 17.5 milyon hane olduğu tahmin ediliyor. Bazı haneler var 1 kişi yaşıyor. Bazılarında 2-3, bazılarında
8-10 kişi yaşıyor. Ortalama bir hanede 4.1-4.2 kişinin yaşadığı var sayılıyor.

HANE BAŞINA AYLIK TÜKETİM HARCAMASI 1.688 TL

26 Temmuz 2010

Türkiye’de 17.5 milyon hane olduğu tahmin ediliyor. Bazı haneler var 1 kişi yaşıyor. Bazılarında 2-3, bazılarında
8-10 kişi yaşıyor. Ortalama bir hanede 4.1-4.2 kişinin yaşadığı var sayılıyor. Her bir hanede de 2009’da aylık ortalama tüketim harcaması 1.688 TL olarak belirlendi. Bu belirlemeyi devletin İstatistik Kurumu (TÜİK) yaptı. Kişi başı milli gelir ile kişi başı gelir farklı şeylerdir. Kişi başı ve hane başı tüketim farklı şeylerdir.

Milli gelir hesabı katma değere göre yapılır. Milli gelir rakamı nüfusa bölünerek kişi başına düşen milli gelir rakamı bulunur. Kişinin geliri ise her gün, her ay veya her yıl eline geçen paradır. Bir haneye bir veya birden çok kişinin geliri girer. Haneye giren gelirin tamamı tüketim için harcanmaz. Bir bölümü ile mevduat hesabı açılabilir, altın satın alınabilir, borç taksidi, faizi ödenebilir.

Hane başı tüketim harcaması, Türkiye genelinde, hanelerin her ay tüketim için ortalama olarak ne kadar para harcadıklarını ve bu harcama ile neler yapıldığını gösterir. Hane başı tüketim harcamaları (1) Ülkenin yaşam standardını gösterir. (2) Ekonominin yapısını gösterir. (3) Ülkede iş yapmak isteyenlere, yatırım ve üretime soyunanlara yol gösterir.

Madem ki 17.5 milyon hane var, madem ki aylık tüketim harcaması aile başına ortalama 1.688 TL demek ki bu ülkede aylık tüketim harcamaları toplamı 29.5 milyar-30 milyar TL yıllık tüketim harcamaları toplamı 360 milyar TL dolayındadır. (Cevabını bulamadığım bir çelişkiye değinmem gerekiyor. TÜİK’in 2009 yılı GSYH tablosunda hane halkı toplam tüketimi 716 milyar TL. Buna karşı hane halkı tüketim harcamaları tablosu (cari harcama) rakamlarına göre 360 milyar TL. Bu farkın/çelişkinin nedenini sordum soruşturdum. Öğrenemedim.)

TÜİK, uzmanların çalıştığı ciddi bir kurumdur. Çalışmalarına, yayımladığı rakamlara güvenmek zorundayız. Herhalde bilmeyenlere, bilemeyenlere bilgi verirler de konuya ilgi duyanlar aydınlanır. Gelelim 2009 hane halkı tüketim harcamasının önemli bulgularına…

Telefon eğitimden önemli
– Türkiye’de 17.5 milyon ailenin ortalama aylık tüketim harcaması 1.688 TL. Demek ki ortalama olarak hanelerin her ay harcadıkları 100 TL’nin 28.20 TL’si kiraya ve konutun gaz, su, elektrik parasına gidiyor. 22.6 TL’si ile gıda maddesi alınıyor. 13.60 TL’si ulaştırma harcamaları için kullanılıyor. Her ay 100 TL’lik harcamadan ev eşyası alımına giden para 6.20 TL giyime giden para 5.1 TL. Alkollü içki, sigara ve tütüne giden para 5.1 TL.
– Her ay 100 TL’den haberleşmeye (cep telefonuna, telli telefona) 4.2 TL ayrılırken, sağlığa ve eğitime ayrılan para 1.9 TL.
– Gelir dağılımına göre toplam tüketim harcamasının yapısı da değişiyor. En düşük gelir grubundakilerin aylık toplam tüketim harcamasının yüzde 34’ü gıdaya giderken, üst gelir grubundakilerin varlıklı kesimdekilerin aylık tüketim harcamalarında gıda harcamalarının ağırlığı sadece yüzde 17.4 oranında.
İşte bunun içindir ki Türkiye’de gıda maddesi fiyatlarındaki değişim özellikle düşük gelir grubundakileri çok, hem de pek çok ilgilendiriyor.

– Gıdadan sonra tüketim harcamalarında  ağırlığı olan tüketim kalemleri kira ve konut harcamaları ile ulaşım harcamaları. Enerji fiyatlarındaki değişim, faize bağlı olarak kiradaki değişim tüm gelir gruplarını etkiliyor. Temel gelir kaynağı emeklilik aylığı olanlar için gıda, kira, gaz, elektrik, ulaştırma harcamaları önem taşıdığından bu kalemlerdeki fiyat artışı emeklileri çok üzüyor.

– Bir zamanlar şehire göç edenleri, köydeki akrabaları beslerdi. Şehire köyden gıda maddesi gelirdi. Şimdilerde 17.5 milyon hanenin toplam gıda tüketimine köyden gelen gıda maddelerinin katkısı yüzde 5.3. Ancak burada dikkati çeken bir gelişme var. Kriz nedeniyle köyden gelen gıda maddesinin payı 2008 yılında yüzde 3.3 iken, 2009 yılında hanelere köyden daha çok gıda maddesi gönderilmiş.
 

DİĞER HABERLER
SENDİKALAŞMANIN ÖNÜNDEKİ ENGELLERİN AŞILMASINDA TEŞMİL
SENDİKALAŞMANIN ÖNÜNDEKİ ENGELLERİN AŞILMASINDA TEŞMİL

Türkiye’de günümüzde uygulanan çalışma mevzuatı, işçi statüsünde çalışanlar için sendika üyesi olma konusunda bir kısıtlama getirmemektedir.

İSTANBUL’DA İŞ ARAYANLARIN YÜZDE 73’Ü ÜMİTSİZ
İSTANBUL’DA İŞ ARAYANLARIN YÜZDE 73’Ü ÜMİTSİZ

Sayıları her geçen gün katlanan işsizler ordusunun iş bulma ümidi kalmadı.

SOSYAL MEDYA İŞTEN ÇIKARMAYA SEBEP Mİ?
SOSYAL MEDYA İŞTEN ÇIKARMAYA SEBEP Mİ?

İş hayatında sosyal medya kullanımının avantajının yanı sıra riski de var. Şirket açısından gizli bilgi ifşası, çalışan açısından da tazminatsız fesihe kadar giden durumları inceleyelim.

ÜCRETSİZ İZNE 2 TL TAKVİYE
ÜCRETSİZ İZNE 2 TL TAKVİYE

Türkiye Büyük Millet Meclisi 15 Nisan 2021 tarihinde salgının sosyo-ekonomik sonuçları ile mücadele ve sosyal güvenlik sisteminin mali sorunlarını çözme konusunda çok önemli bir yasayı kabul etti.