Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
06 Şubat 2013
ENFLASYONU KİM KONTROL EDİYOR?

Dünyada enflasyon ikinci plana düştü. Yüzde 2 veya yüzde 3 enflasyon bile yüksek görülüyor. Bizde ise yalnızca Ocak ayında TÜFE ´deki artış oranı 1.65 oldu.

ENFLASYONU KİM KONTROL EDİYOR?
Dünyada enflasyon ikinci plana düştü. Yüzde 2 veya yüzde 3 enflasyon bile yüksek görülüyor. Bizde ise yalnızca Ocak ayında TÜFE ‘deki artış oranı 1.65 oldu. 
 
1) Merkez Bankası Ocak ayında enflasyondaki artışını geçici olarak değerlendiriyor. Bu değerlendirme bir zorlamadır. 
 
Ocaktan – Ocağa yıllık TÜFE oranı yüzde 7.31 oldu. Ancak 12 aylık ortalamalara göre de yüzde 8.62 oldu. 12 aylık ortalamalara göre TÜFE aylık geçici etkilerden kurtarılmış olduğu için, enflasyon trendini göstermektedir. Yıllık artış oranlarını da daha insicamlı olarak karşılaştırma imkanı sağlamaktadır. 2005 yılında 12 aylık ortalamalara göre enflasyon oranı yüzde 8.50 idi. 2006 yılında 8.07 idi. 
 
Şimdi yüzde 8.62. Demek ki 10 yıldan beridir TÜFE olarak enflasyonda değişen bir şey yoktur. Bundan sonra da enflasyonun nereye gittiğini anlamak için bir aya değil, ortalama 12 aylık enflasyona bakmak gerekir. Öte yandan Ocak ayındaki enflasyon, alkollü içecekler ve türüne yapılan zamdan oldu deniliyor. Gerçekten Ocak’ta en fazla aylık artış yüzde 14.26 oranında artan alkollü içecekler ve tütün ana harcama gurubunda oldu. Bu harcama gurubunun sepet içindeki ağırlığı düşük, yüzde 5.07’dir. Eğer bu gurupta TÜFE sıfır olsaydı, 
 
Ocak enflasyonu yine yüzde 1 dolayında olacaktı. Aylık yüzde 1 enflasyon oranı da yüksektir. Kaldı ki, yıl içinde tütün ve alkolde yeni vergiler ve yeni artışların yapılmayacağı da söz konusu değildir.
 
2)Ocak ayında ikinci sırada ve yüzde 4 oranı ile en fazla fiyat artışı gıda ve alkolsüz içeceklerde meydana geldi. Düşük gelir guruplarının, asgari ücretle çalışanların yaptıkları harcamalarının çoğu gıdaya gidiyor. Bu anlamda Ocak ayında düşük gelir gurupları için enflasyon daha ağır oldu. 
 
Düşük gelir guruplarının harcamalarının yansının gıda, yüzde 30’unun konut, yüzde 10’unun giyim ve yüzde 10’unun da ulaştırmaya gittiğini varsayarsak, Ocak düşük gelir guruplan için enflasyon oranının 2.19 olduğunu söyleyebiliriz. 
 
3) Türkiye’de enflasyon kronik yapı kazandı. Nedeni, düşük kapasite, düşük verimlilik, kamu kaynaklarının etkin kullanılmıyor olması ve piyasada oligopol yapılann olmasıdır. Eğer piyasada oligopol yapılar olmasaydı, rekabet şartları içinde bir ayda gıda fiyatlarının yüzde 4 artması söz konusu olmazdı. Gıdayı spekülatörler topluyor ve fiyat artış karannı da birlikte veriyorlar. 
 
4) O zaman çözüm için önce yapısal sorunları tartışmalıyız. Yapısal sorunları iktisatçılar tartışır. Ne yazık ki iktisatçıların sesini duyurma imkanı yoktur. Siyasette bu imkan yoktur. Çünkü spekülatif sermaye, hem piyasaya, hem kurumlara, hem de siyasete hakimdir. Kaldı ki, siyasi iktidarın günü birlik politika anlayışı, uzun dönemli yapısal sorunlara eğilme imkanı vermiyor. Medyada enflasyon sorununu tartışma zemini, yalnızca spekülatör piyasa temsilcilerine veya finansçılara açılıyor. Bunlar da topu taca aüyor. 
 
Çünkü, enflasyondan bankalar enflasyon sayesinde mevduata eksi reel faiz vererek karlarına kar katıyorlar. İstikrarsız ve kırılgan bir ekonomi borsada kumar oynamaya daha çok imkan veriyor. Aynca, medyayı finans sektörü reklamla besliyor. Yetmedi, bazı bankalar medya sahibidir. Bu bankaların da hisse senetleri Borsada işlem görüyor. Böyle bir medya, halktan yana mı olur, yoksa kendinden yana mı ? Bu şartlarda enflasyon gerçeğini tartışmak imkanı yoktur. 
DİĞER HABERLER
GÖSTERMELİK BİR TOPLANTI
GÖSTERMELİK BİR TOPLANTI

Yıllar sonra toplanan Çalışma Meclisi’nin taslak gündemi belli oldu.

İHRACATTAN DÖNEN GIDALARI BİZE Mİ YEDİRİYORLAR?
İHRACATTAN DÖNEN GIDALARI BİZE Mİ YEDİRİYORLAR?

İhracattan dönen gıdaları bize mi yediriyorlar?

BUGÜN 23 NİSAN
BUGÜN 23 NİSAN

“Egemenlik kayıtsız, şartsız milletindir” diyen M. Kemal Atatürk’ün yolunda, biz 23 Nisanlarla büyüyenler; koşullar ne kadar çetin, imkanlar ne kadar yetersiz olursa olsun, cumhuriyeti bütün değerleri ile koruma kararlılığından asla vazgeçmeyeceğiz. Bu kararlılığımız her 23 Nisan’da daha da güçlenecektir. Ulusal Egemenlik ve Çocuk bayramımız kutlu olsun.

İŞÇİ SAĞLIĞI İKLİM TEHDİDİ ALTINDA
İŞÇİ SAĞLIĞI İKLİM TEHDİDİ ALTINDA

ILO’ya göre aşırı sıcaklığa bağlı yaralanmadan kaynaklı 1 yılda 18 bin 970 işçi yaşamını yitirdi.