Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
Elmacık Atasu
Belkalper
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Socotab
Pepsi
Tuborg_Bira
Vakıf Zeytinlikleri
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
TavsanliUn
Tat
Taris
Tamek
Sırma Su
Sunel
Sibaş
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Doğuş Cips
Dr Oetker
Agthia
Elmacık Atasu
Belkalper
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Socotab
Pepsi
Tuborg_Bira
Vakıf Zeytinlikleri
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
TavsanliUn
Tat
Taris
Tamek
Sırma Su
Sunel
Sibaş
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Doğuş Cips
Dr Oetker
Agthia
05 Ağustos 2020
ENFLASYON VERİLERİ ÇİFTÇİ İÇİN NE ANLAMA GELİYOR?

Herkesin anlayacağı dille belirtirsek, enflasyon yıllık yüzde 11.76, aylık yüzde 0.58 oranında arttı. Temmuzda gıda enflasyonu düşse de, yıllık bazda ortalama enflasyon artış hızının üzerinde.

ENFLASYON VERİLERİ ÇİFTÇİ İÇİN NE ANLAMA GELİYOR?

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), enflasyon verilerini açıkladı. Tüketici Fiyat Endeksi (TÜFE) temmuzda bir önceki aya göre yüzde 0.58, bir önceki yılın aralık ayına göre yüzde 6.37, bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 11.76 ve on iki aylık ortalamalara göre yüzde 11.51 artış gerçekleşti.

Gıda enflasyonu açısından bakıldığında TÜFE ana harcama gruplarına göre aylık bazda gıda ve alkolsüz içkilerde yüzde 1.28 oranında düşüş kaydedildi. Enflasyon aylık yüzde 0.58 artarken, gıda ve alkolsüz içeceklerde yüzde 1.28 düşüş yaşandı. Yıllık değişim oranlarına bakıldığında ise gıda ve alkolsüz içkilerdeki fiyat artış hızı yüzde 12.73 ile yıllık enflasyonun üzerinde.
 
Herkesin anlayacağı dille belirtirsek, enflasyon yıllık yüzde 11.76, aylık yüzde 0.58 oranında arttı. Temmuzda gıda enflasyonu düşse de, yıllık bazda ortalama enflasyon artış hızının üzerinde.
 
Tarım ürünleri zam şampiyonu değil
 
Yıllardır enflasyon verileri açıklandığında her ayın zam şampiyonu bir tarım ürünü olur. Medya, enflasyonun suçlusu olarak o tarım ürününü ilan eder ve genel anlamda tarım ve gıda ürünlerini enflasyonun nedeni olarak gösterir. Temmuz ayında fiyatı en çok artan ürün, yurtiçi turlar. Yani gezerek enflasyonu artırmışız. Genç odası takımı, yemek takımı, kanepe, LPG, tüp gaz, rakı, motorin, benzin, mücevher, kesici aletler fiyatı en çok artan 20 ürün arasında.Fiyatı en çok artan 20 ürün listesinde tarım ve gıda ürünü olarak yumurta, kıvırcık marul, elma ve limon var.
 
Temmuzda en çok taze fasulyenin fiyatı düştü
 
TÜİK’in açıklamasına göre, fiyatı en çok azalan ilk 9 ürünün tamamı tarım ürünü. Fiyatı en çok düşen 20 üründen ise 13 tanesi tarım ve gıda ürünü. Dolayısıyla enflasyonun aylık bazda düşmesinde tarım ürünlerinin önemli rolü var. Fiyatı en çok düşen ürün yüzde 37.78 ile taze fasulye oldu. Sonra sırasıyla, yüzde 35.28 ile kabak, yüzde 30.85 ile patlıcan, yüzde 29.64 ile salatalık, yüzde 24.61 ile kiraz, yüzde 18.27 ile şeftali, yüzde 10.06 ile dolmalık biber, yüzde 9.64 ile patates, yüzde 9.41 ile kuru soğan var. Domates, bulgur, salça ve tavuk eti fiyatı düşen diğer ürünler.
 
Çiftçi ürününü satamıyor
 
Açıklanan enflasyon verilerinin ne kadar gerçekçi ve güvenilir olduğu konusunda da her ay tartışmalar yaşanıyor. Pazar alışverişi yapan tüketici kendi enflasyonunun yüksek olduğunu, hayat pahalılığının arttığını söyler. Tarım konusunda yıllardır yaşanan en önemli sorun; çiftçinin üretim yaparken kullandığı girdi fiyatlarının çok yüksek olması, ürettiği ürünün fiyatının ise düşük olması. Yani üretici deyim yerindeyse yüksek girdi fiyatları altında eziliyor.
 
Geçen sene soğan, patates fiyatları çok yüksek diye ithalat yapıldı. Bu sene soğan ve patatesin kilosu tarlada 35-40 kuruş. MALİyeti 1 lira civarında. Tarlada çürüyor. Kimseden ses çıkmıyor. Gelecek yıl ekim azalır ve fiyatlar 5-10 liraya çıkınca yine “enflasyon artıyor” diye bas bas bağıranlar olur. İthalat kapıları açılır. Sistem tek taraflı işliyor. Üretici zarar ediyorsa kimseden ses çıkmıyor.
 
Salçalık domatesin kilosuna 35-40 kuruş veriyorlar. Toplama maliyeti bile bunun üzerinde. Çiftçi, büyük emeklerle ve yüksek masraflarla ürettiği domatesi toplamak istemiyor. Toplasa işçiye verdiği para nedeniyle daha çok zarar edecek. Birçok üründe benzer durum yaşanıyor.
 
Bu satırları yazarken bir okurumuzdan gelen mesajda şöyle yazıyordu: “Çanakkale Gelibolu’da sofralık domatesin kasası 15 TL. Ekilmeyen arazi kalmasın diyenler nerde göremiyoruz ve alıcı gelmiyor. Tarlada çürüyor domates. Çiftçinin yine borcuna borç katıldı. Yemek için bile ekmeyecek köylü. Ne gerek var, üretme tüket.”
 
Tüketiciye sorarsanız, yaz olmasına rağmen, ürünün en bol olduğu dönem olmasına rağmen pazar, manav, market fiyatları yüksek. Üreticide ucuz, tüketici de pahalı.
 
Defalarca yazdık, tekrar hatırlatalım. Çiftçi para kazanırsa bir karış toprağı boş bırakmaz, eker. Çiftçi para kazanamazsa üretmez, ithalata, yüksek fiyata, yüksek enflasyona mahkum olursunuz.
 
Özetle, bu aylarda mevsimsel olarak tarım ve gıda fiyatları düşük seyrediyor. Bir iki ay sonra yeniden yükselişe geçecektir. Yaz aylarında “enflasyon düşüyor” diye başarı hikayesi yazanlar, övünenler, bir iki ay sonra tarım ürünlerini yine günah keçisi ilan edeceklerdir. Tarımda üretim yerine ithalatı destekleyen, “gıda enflasyonu artmasın ne olursa olsun” mantığı ile uygulanan politikanın başarı şansı yok. Yıllardır uygulanıyor, başarılı olamadı. Yapılması gereken, girdi fiyatlarının düşürülmesi veya desteklenerek çiftçinin maliyetinin aşağı çekilmesi, üretilen ürünlerin değerinde pazarlanması, üreticinin para kazanacağı, tüketicinin kazıklanmayacağı bir sistemin kurulmasıdır.
 
 
Merkez Bankası gıda enflasyonunda yükselme bekliyor
 
Merkez Bankası Başkanı Murat Ulusoy, 29 Temmuz’da bu yılın 3. Enflasyon Raporu’nu açıkladı. Merkez Bankası 2020 ve 2021 gıda enflasyon hedeflerinde yukarı yönlü revizyona gitti. Raporda özetle şu değerlendirmelere yer verildi:
 
1- Nisan Enflasyon Raporu’nda yüzde 9.5 olarak alınan 2020 yılı gıda enflasyonu tahmini, işlenmemiş gıdadaki son dönem eğilimleri dikkate alınarak yüzde 10.5 olarak güncellendi. 2021 yılına ilişkin gıda enflasyonu tahmini de yüzde 7’den yüzde 8’e çıkarıldı.
 
2- Dönemsel ve salgına bağlı gelişmelerle gıda fiyatları ikinci çeyrekte artış kaydetmiştir. Turizmdeki zayıf seyrin gıda fiyatlarındaki artışı sınırlaması beklenmekle birlikte, özellikle işlenmemiş gıda fiyatlarında son dönemde gözlenen yüksek seyir ve buğday fiyatlarındaki gelişmeler gıda tahminleri üzerindeki yukarı yönlü riskleri canlı tutmaktadır.
 
3- Gıda, enerji ve alkol-tütün fiyatları gıda ve alkolsüz içecekler grubu yıllık enflasyonu ikinci çeyrekte 2.88 puan artışla yüzde 12.93’e yükselmiştir. Bu artışı, taze sebze ve meyve fiyatları öncülüğünde işlenmemiş gıda fiyatları sürüklerken, işlenmiş gıda yıllık enflasyonu gerilemiştir.

4- İşlenmemiş gıda yıllık enflasyonu yılın ikinci çeyreğinde 8.96 puan artışla yüzde 12.29’a ulaşmıştır. Yıllık taze meyve ve sebze enflasyonu 22.65 puan artışla yüzde 16.09’a yükselirken, diğer işlenmemiş gıda grubu enflasyonu 1.49 puan düşüşle yüzde 10.30’a gerilemiştir.
 
5- Yılın ilk çeyreğinde belirgin artışlar sergileyen kırmızı et fiyatları ikinci çeyrekte olumlu bir seyir izlemiştir. Öte yandan, toplam arz içinde ithalat payı yüksek olan kalemlerden bakliyatta belirgin fiyat artışları sürmüş, bu grup diğer işlenmemiş gıda grubu enflasyonundaki gerilemeyi sınırlamıştır.
DİĞER HABERLER
ALIM GÜCÜNDEKİ UÇURUM BÜYÜYOR
ALIM GÜCÜNDEKİ UÇURUM BÜYÜYOR

Gıda fiyatlarında yıllık yüzde 20.6 artışla OECD şampiyonu olan Türkiye’de vatandaşların alım gücü giderek eriyor. 10 gıda ürünü için bizde asgari ücretlinin 20.6 saat çalışması gerekirken, İngiliz’in 2.27, Alman’ın ise 2.8 saat çalışması yeterli.

YARINLARIMIZI DA BUGÜNDEN TÜKETTİK
YARINLARIMIZI DA BUGÜNDEN TÜKETTİK

2003 yılından beri dış ticarette (İthalat – ihracat) açık veriyoruz. Dış ticaret açığının bir kısmı, turizm gibi hizmet gelirleri ile veya transfer gelirleri ile kapatılıyor. (2020 de bu alanda net gider oldu.) Geride cari açık kalıyor. Kısaca cari açık bir ülkenin dış cari ekonomik ilişkileri nedeni ile döviz olarak kaybettiği kaynaktır.

CARGILL İŞÇİLERİ 1000 GÜNDEN UZUN SÜREDİR NEDEN EYLEM YAPIYOR, ŞİRKET SUÇLAMALAR İÇİN NE DİYOR?
CARGILL İŞÇİLERİ 1000 GÜNDEN UZUN SÜREDİR NEDEN EYLEM YAPIYOR, ŞİRKET SUÇLAMALAR İÇİN NE DİYOR?

2018 yılında işten çıkarılan Cargill Türkiye işçilerinden sekizi, sendikal faaliyetleri nedeniyle Anayasa’ya aykırı olarak işlerine son verildiği gerekçesiyle 1000 günü aşkın süredir işe iade mücadelesi yürütüyor. BBC Türkçe’nin sorularını yanıtlayan şirket, mahkemece hükmedilen tüm tazminatların ödendiğini ve sorunların hukuken çözüldüğünü belirtse de işçiler, “bir daha hak aradıklarında işten kovulmamak için” Cargill’de yeniden işbaşı yapma mücadelesini sürdürmekte kararlı olduklarını söylüyor.

GIDADA ARACI VURGUNU
GIDADA ARACI VURGUNU

Pandemide Türkiye’de liberal ekonominin en acımasız şekilde kendini gösterdiği sektör gıda oldu. Aracıların çiftçileri istediği fiyatı zorladığı, marketlerin aynı anda aynı oranlarda zam yaptığı bu dönemde vatandaş ve çiftçiler yoklukla mücadele ediyor, tüketici dernekleri acil müdahale çağrısı yapıyor.

TEKGIDAIS

BEDAVA
İNCELE