Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
01 Haziran 2020
DİTAP (3): NUH’UN GEMİSİ

Yazının başlığı sakın sizi şaşırtmasın. Tanıtımın yapıldığı basın toplantısında ve proje ile ilgili yayınlarda Mevlânâ’ya öykünerek kullanılan ifade aynen şöyle: ´Kim olursan ol, dijital tarım pazarına gel!´

DİTAP (3): NUH’UN GEMİSİ

Yazının başlığı sakın sizi şaşırtmasın. Tanıtımın yapıldığı basın toplantısında ve proje ile ilgili yayınlarda Mevlânâ’ya öykünerek kullanılan ifade aynen şöyle:  

‘Kim olursan ol, dijital tarım pazarına gel!’
 
Burası, kuruluşuna devletin öncülük ettiği tarım ürünleri pazarlama yapısı mı? Yoksa Nuh’un gemisimi? 
 
Soralım o zaman, ülkemiz dahil bütün dünya çiftçilerini sömüren ulusötesi şirketlere kapınız açık mı? Öyleyse bunların parasal ve politik güçleriyle nasıl baş edeceksiniz? Teşvik ve kredilerinizden onlar da yararlanacak mı?
 
Tarım ürünlerinin dış satımı ile uğraşan firmalar alım ve satım bağlantıları yapmışsa, yurt içi talebin karşılanması nasıl güvence altına alınacak? Patates, soğan ve limon örneğinde olduğu gibi kısıtlama getirecek misiniz? Bu güçlü firmaların baskısına dayanabilecek misiniz?  
 
Küçük üreticilerimizin bu devlerin ayakları altında ezilmesini önleyecek bir yöntem düşünüldü mü ?
 
ÖZEL SEKTÖRÜN KERAMETİ
 
Daha önce “Milli Tarım Projesi” adı altında gündeme getirilen, tarımın bütünüyle eline teslim edileceği Semerat Holding tepkiyle karşılanmıştı. Şimdi tarımsal ürün pazarlama sistemi Türkiye Odaları ve Borsalar Birliği’ne teslim ediliyor. 
 
Türkiye’de pekçok kimse tarımın bittiğini ileri sürüyor. Özellikle 1980’lerden sonra aymazlıkla sürdürülen özelleştirme politikalarının sonucunda bu noktaya geldik. Özelleştirmede ve özel kesimde bir keramet olsaydı bu durumda olmazdık. 
 
Salgın hastalık döneminde bütün dünya kamucu yöntemleri benimsiyor. Tarım politikasını oluşturma ve uygulama konusunda birinci derecede sorumluluk sahibi Tarım ve Orman Bakanlığı’nın, tarımsal ürün pazarlama sistemini, ticaret erbabının üst örgütüne devretmesi anlaşılır bir husus değildir.
 
Gıda güvenliği açısından bütün bu firmaları denetlemekle görevli Tarım ve Orman Bakanlığı nasıl oluyor da pazarlamayı onların hazik ve nazik ellerine (!) emanet ediyor?
 
TOBB yöneticileri, devlet adına bir yetki kullanamazlar ve yaptırım uygulayamazlar. Yetkisiz sorumluluk olmaz. Yetkisiz olarak böyle bir karmaşık sistemi nasıl yönetecekler? Devlet yetkileri, devletin çalışanları tarafından kullanılır. Devlet çalışanları amirlerine bağlıdır, patronlardan emir almazlar.
 
EN ZOR OL ANI
 
Yaş meyve ve sebzeler fazla miktarda su içerdikleri için çabuk bozulurlar. Hantal yapıda ve nazik ürünlerdir. Özel ambalajlar içinde, örselenmeden taşınmaları gerekir. Canlıdırlar, dolayısıyla soluk alıp verirler. Muhafaza edildikleri sırada karbon dioksit ve etilen gibi gazlar çıkar. Sıcaktan etkilenerek çabucak pörsürler. Soğuk zincirle taşınmazlarsa hızla kaliteleri kötüleşir, raf ömrü kısalır. Kamyonlarla yapılan bu sevkiyat, uzun yolun ve sarsıntının etkisiyle ürünün hırpalanmasına yol açar. İthal malı petrolle yapılan üretimin ve taşımacılığın maliyeti yüksektir. Soğutma donanımı olan gemilerle kitlesel taşımacılık yapılarak navlun giderlerini azaltmak mümkün olabilir.
 
Yaklaşık olarak ürünün üçte birine ulaşan kayıp oranı söz konusudur. Teslim edilen ürünün alıcı tarafından kabul edilmemesi halinde ürünün imha edilmesi için yapılan masrafları bile üretici karşılayacaktır. 
 
SONUÇ
 
Dijital pazarlama projesinin kısaltması olan DİTAP’ı tartışırken, bitab düştük. Gençliğimden aklımda kalan bir dize var:
 
“A kızım, sonumuz şimdiden belli
 
Sende bu güzellik, bende bu züğürtlük olduktan kelli.”
 
Bir de Arapça’dan uyarlama bir halk deyimi:          
 
“Külli mafiş, olmaz bu iş.”
 
Çok mu kötümserim? Yanılmayı çok isterdim. Vadedilen başarıların onda biri ortaya çıkarsa ayakta alkışlayacağıma söz veriyorum.
 
En iyisi bu konuda yapılması gerekenleri sıralayalım. Üzüm, incir, zeytin ve pamuk konusunda faaliyet gösteren TARİŞ, yine pamuk konusunda ANT BİRLİK ve ÇUKOBİRLİK, yağlı tohumlarda TRAKYA BİRLİK ve MARMARA BİRLİK, baklagillerde GÜNEYDOĞU BİRLİK, fındıkta FİSKO BİRLİK başta olmak üzere GÜLBİRLİK, KOZA BİRLİK gibi TARIM SATIŞ KOOPERATİF BİRLİKLERİ’ni ve bağlı kooperatifleri işlevsel hale getirmeliyiz.
 
Köy Kalkınma Kooperatifleri birleştirilerek her ilçede güçlü bir kooperatif oluşturulmalıdır. Her türlü alet ekipmanı kapsayan makine parkı ile, uzman teknik ve idari personeli çalıştıracak yapıya kavuşturulmalıdır. Yerel katılımcılarla birlikte üretim planlaması yapılarak sağlıklı şekilde tarım ürünlerinin elde edilmesi sağlanmalıdır. 
 
Aynı şekilde büyük tüketim kooperatifleri kurulmalı ve güçlendirilmelidir. İşçi ve işveren sendikaları, kamu kurumları, özel şirketler kooperatifleri desteklemelidir. Üretim ve tüketim kooperatfileri arasında kurulacak bağlantılarla arz ve talebin uyuşması kolaylaşacaktır
DİĞER HABERLER
YIKIMIN FATURASI EMEKÇİ İLE EMEKLİYE
YIKIMIN FATURASI EMEKÇİ İLE EMEKLİYE

OCAK’TA açıklanan 17 bin 2 TL’lik asgari ücrette döviz kurları nedeniyle meydana gelen kayıp 1.612 TL’ye ulaştı. En düşük memur maaşı ise 3 bin 94 TL eridi. 10 bin TL’lik en düşük emekli maaşı ise 399 dolardan 310 dolara geriledi.

YAŞLININ KADERİ YOKSULLUK OLDU
YAŞLININ KADERİ YOKSULLUK OLDU

Derinleşen ekonomik kriz ve hayat pahalılığı yaşlıları yoksulluğa mahkûm etti. TÜİK verilerine göre yaşlılarda yoksulluk patlaması yaşandı. Ülkedeki yaşlılarda yoksulluk oranı 4 yılda yüzde 7,5 arttı.

İŞSİZLİK YENİDEN KRİTİK SORUNLARDAN BİRİ OLABİLİR
İŞSİZLİK YENİDEN KRİTİK SORUNLARDAN BİRİ OLABİLİR

İSO Başkanı Erdal Bahçıvan, gelecek aylarda istihdamın seyrinin, büyümedeki yavaşlamanın keskinliği ve süresine bağlı olarak şekilleneceğine dikkat çekerek, “İşsizliğin Türkiye ekonomisinde yeniden kritik sorunlardan biri olması ihtimal dahilinde” uyarısında bulundu.

ÜCRETİ ÖDENMEYEN VEYA EKSİK ÖDENEN İŞÇİ NE YAPABİLİR?
ÜCRETİ ÖDENMEYEN VEYA EKSİK ÖDENEN İŞÇİ NE YAPABİLİR?

Ekonomik kriz derinleştikçe toplu iş sözleşmesi kapsamındaki işçilerin ücret ve yan ödemelerinin ödenmesinde giderek artan sıkıntılar yaşanacağı açıkça görülüyor.