ÇOCUK İŞÇİ ÇALIŞTIRAN VATAN HAİNİDİR
BBC´nin haberinin komplo olduğunu savunan Türk hazır giyim sektörü temsilcileri, özellikle küresel markalara üretim yapan tescilli firmalarda değil çocuk işçi kayıt dışı istihdamın bile olamayacağını bildirdiler
Avrupalı basın yayın organları Türk Malı’na adeta savaş açtı. İngiliz Independent gazetesinin geçen Şubat ayında yaptığı "İngiliz firmaların tedarikçilerinde Suriyeli çocuk işçi çalıştırılıyor" haberinden sonra, İngiliz devlet televizyonu BBC’de aynı konuyu geçen günlerde gündemine taşıdı. Haberi saat televizyonun en çok izlendiği saat olan akşam 8.30’da yayına veren ve her saat başı haberlerde yineleyen İngiliz televizyonun söz konusu haberini 15 Temmuz’dan hemen bir hafta sonra yapması da dikkat çekti.
HABER DEĞİL, SENARYO
BBC’nin haberi sonrası dün ortak bir basın toplantısı düzenleyen İstanbul Hazırgiyim İhracatçıları Birliği Başkanı Hikmet Tanrıverdi ve Türkiye Giyim Sanayicileri Derneği Başkanı Şeref Fayat iddiaları sert bir dille yalanladırlar.
Konuşmasında BBC’nin haberine konu olan firmanın merdiven altı atölyesinde çekilen görüntülerin kesinlikle Türk hazır giyim sektörüne mal edilemeceğini belirten Hikmet Tanrıverdi, "İHKİB olarak yaptığımız incelemelerde, habere konu olan üreticinin adı geçen küresel markaların hiçbiri için üretim yapmadığını tespit ettik. Daha önce söz konusu bu üreticiyle çalışan ana firmaya giderek iş yaptıracaklarını söyleyip, sanki o firmalara ürünlerini ürettiriyormuş gbi kurmaca bir senaryo hazırlanmıştır. BBC muhabiri daha sonra da kendi yazdığı senaryoyu gerçekmiş gibi kurgulayıp habercilik etiğiyle bağdaşmayacak bir şekilde başta İngiliz kamuoyu olmak üzere tüm dünyayı yanlış yönlendirdi" dedi.
AVRUPA’DAKİ ÇİNLİLER!
Hiçbir belge, kanıt, karşı görüş vs. yer vermeden, merdiven altı üretim yapan bir iş yerinden hareketle habere Türkiye’nin büyük alıcıları olan Zara, Mango, Mark&Spencer gibi firmaların adının konulmasına dikkat çeken Tanrıverdi, küresel markalara üretim yapan firmalarının fason üreticilerinin bile denetlendiği belirtti. 70 milyar TL’lik hazır giyim sektöründe merdiven altı üretim yapan atölyeden hareketle Türk Malı algısının bozulmak istendiğini belirten Tanrıverdi, "Çocuk işçi çalıştırmak yasalarımıza göre suçtur. Çocuk işçi çalıştıran vatan hainidir" ifadelerini kullandı. İhracatın yüzde 85’ini bin firmanın yaptığını bu firmaların da çok sıkı denetimlerden geçtiğini belirten Tanrıverdi, değil çocuk işçi kayıt dışı işçi bile çalıştırılamayacağını ifade etti.
Avrupa’nın göbeğinde 200-300 bin Çinli işçinin kaçak olarak gece çalıştırıldığını hale bunların gözden kaçırıldığını anlatan Tanrverdi, BBC’nin bu haberinin Türk Malı algısına zarar vermemesi için gerekli girişimlerde bulunmaya başladıklarını söyledi.
DEVLET GÖREVİNİ YAPMALI
Devletin merdiven altı üretim yapan tesislere yönelik denetimlerde görevini yapmadığını ifade eden Şeref Fayat da, "Türkiye’nin geneli düştüğü halde hazır giyim otomotivle birlikte ihracatını artıran iki sektörden biri" dedi. Toplantıda bulunan büyük markalara üretim yapan firma sahibi Cengiz Bey de, CSR kapsamında iki kadrolu denetçilerinin bulunduğunu, Avrupalı alıcılar tarafından ayrıca zamansız denetlendiklerini, fason firmalarının dahi sözleşme kapsamında denetlendiği bilgisini verdi.
KUTU:
Sırada otomotiv mi var?
Avrupalı yayın organlarının Türkiye’ye yönelik algı operasyonu yeni değil. Daha önce de fındıkta çocuk işçi çalıştırılıyor haberleriyle Türk fındık sektörü hedef alınmıştı. Fındık ihracatçılarının verdiği bilgiye göre, AB ve ABD Gürcistan’da fındık üretimini teşvik için fonlar devreye soktu.
Türkiye’nin katma değer açısından dünya ile rekabet üstünlüğü olan sektörlerine yönelik bu tür operasyon haberlerin önümüzdeki günlerddee otomotiv yan sanayisinde de görüleceği konuşuluyor.
Üretimde üstünlüğü Asya’ya kaptıran Batı’nın merkez kapitalist ekonomileri, yeniden üretim hamlesiyle büyük markaların Doğu’daki üretimlerini yeniden kendilerine döndürmek için tüketicilerin tercihlerini medya yoluyla yönlendiriyor.