Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
Elmacık Atasu
Belkalper
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Socotab
Pepsi
Tuborg_Bira
Vakıf Zeytinlikleri
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
TavsanliUn
Tat
Taris
Tamek
Sırma Su
Sunel
Sibaş
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Doğuş Cips
Dr Oetker
Agthia
Elmacık Atasu
Belkalper
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Socotab
Pepsi
Tuborg_Bira
Vakıf Zeytinlikleri
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
TavsanliUn
Tat
Taris
Tamek
Sırma Su
Sunel
Sibaş
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Doğuş Cips
Dr Oetker
Agthia
23 Mayıs 2020
BÜTÇE AÇIĞINI NASIL KAPATABİLİRİZ?

“Türkiye’de ekonomi nasıl gidiyor?” sorusuna yanıt verirken başvurmamız gereken en önemli değişken, bütçe açıklarıdır.

BÜTÇE AÇIĞINI NASIL KAPATABİLİRİZ?

Ülkemizde merkezi yönetim bütçesi (devlet bütçesi) açığının 2020 yılında ne kadar büyük bir sorun olduğunu geçen gün yazmıştım. “Türkiye’de ekonomi nasıl gidiyor?” sorusuna yanıt verirken başvurmamız gereken en önemli değişken, bütçe açıklarıdır. Hükümetler de bütçe açıklarını bir biçimde kapatırlar. Günümüz Türkiyesinde giderek artan bütçe açıklarını kapatmak için ne yapabilirler ve bunun bizim hayatımıza etkileri ne olur?

Bütçe açıkları arttığında yapılabilecek bir iş, masrafları kısmaktır. Masraflar nelerdir? Personel giderleri, yatırımlar, askeri harcamalar, güvenlik harcamaları, sosyal yardımlar, sosyal güvenlik sisteminin açıklarının kapatılması, alınan borçların faizleri, vb.
 
Bütçe açıklarını kapatmanın diğer yolu da, gelirleri artırmaktır. Devletin sahip olduğu işletmeleri ve diğer gayrimenkullerin satmak (ÖZELLEŞTİRME) ile gelir sağlayabilirsiniz. Vergi ve para cezalarının artırılması da bir yoldur. Para basabilirsiniz veya Merkez Bankası yedek akçesine el koyabilirsiniz. Bunların yanı sıra, ülke içinden veya ülke dışından borçlanabilirsiniz. 
 
Hükümetler son 20 yılda bütçe açıklarını kapatmada ÖZELLEŞTİRME aracını etkili bir biçimde kullandı. Atatürk’ün halkçılık ilkesi büyük zarar gördü. Ancak önümüzdeki dönemde özelleştirmeler yoluyla gelir temini imkanları iyice azaldı. Bugün bu konuya bakalım. 
 
Kulaktan dolma bilgiyle yetinmeyin. İktisatçı olmanıza gerek yok. Bilgiye siz kendiniz erişin ve kullanın.
 
ÖZELLEŞTİRME GELİRLERİ
 
Özelleştirme konusunda en güvenilir bilgi ve belgelere, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın internet sitesinden erişebilirsiniz. Bu sitede özelleştirme konusunda istediğiniz her ayrıntılı bilgiyi bulabilirsiniz.
 
Devlet bütçesindeki açıkların kapatılmasında özelleştirme gelirleri ne kadar etkili olmuş? Önce bu soruyu yanıtlayalım. 
 
www.oib.gov.tr adresine girin. Yayınlar bölümünü tıklayın. Bu bölüm içinde “kaynak kullanım tablosu”nu tıklayın. Önünüze ayrıntılı bir tablo çıkacak. İkinci tablonun ilk satırı, Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından hazineye aktarılan paraları gösterir. Bu tabloya göre, 1986-2019 döneminde özelleştirme sonucu elde edilen gelirin bir bölümü başka harcamalara gitmiş, 50.2 milyar ABD dolarlık bölümü de hazineye aktarılmış, diğer bir değişle, bütçeye gelir kaydedilmiş. 50.2 milyar dolar, günümüzün kuruyla, 350 milyar TL civarında bir paraya denk geliyor. Küçümsenecek bir rakam değil.
 
Ancak Özelleştirme İdaresi Başkanlığı tarafından hazineye aktarılan miktarlarda bir düşüş gözleniyor. 2011 yılında aktarılan miktar 1.3 milyar dolar. 2013 yılında bu rakam 4.5 milyar dolar, 2014 yılında 3.5 milyar dolar, 2016 yılında 3.7 milyar dolar olmuş. Daha sonra, satılacak fazla bir şey kalmadığı için düşmeye başlamış. Hazineye 2017 yılında 2.6 milyar dolar, 2018 yılında 1.2 milyar dolar, 2019 yılında da 0.5 milyar dolar (489 milyon dolar) aktarılabilmiş. 
 
NELER SATILDI, NE KADAR TOPLAM GELİR ELDE EDİLDİ?
 
Özelleştirme İdaresi Başkanlığı’nın internet sitesinde özelleştirmelerden elde edilen toplam gelir ile hangi işletmelerin satıldığına ilişkin de ayrıntılı bilgi var. 
 
www.oib.gov.tr adresine girin. Yayınlar bölümünü tıklayın. O grupta “Türkiye’de Özelleştirme” grubunu tıklayın. Onun içinde de “yıllar itibariyle uygulama” ile “işletme satış devri” gruplarını açın. Kimseye ihtiyaç duymadan tüm bilgilere erişebileceksiniz. 
 
“Yıllar itibariyle uygulama” verilerine göre, 1986-2020 döneminde toplam özelleştirme gelir tutarı 70.4 milyar ABD doları. 1986-2002 döneminde, 17 yıl içinde, yalnızca 8 milyar dolarlık özelleştirme yapılmış. Buna karşılık yalnızca 2005 yılında 8.2 milyar dolarlık, 2006 yılında 8.1 milyar dolarlık, 2008 yılında 6.3 milyar dolarlık, 2013 yılında da 12.5 milyar dolarlık özelleştirme gerçekleştirilmiş. 
 
Neler neler satılmış. TEKEL, Sümerbank, Etibank, SEKA, Yem Sanayii, SEK, ORÜS, Limanlarımız, TURBAN, EBK, TÜGSAŞ, elektrik santrallarımız, Karadeniz Bakır İşletmeleri, şeker fabrikaları vb. Bunların tam listesine, “işletme satış devri” grubunda erişebilirsiniz. Bu işletmelerin bulunduğu il, satış/devir tarihi, satış bedeli, satın alan konularında ayrıntılı bilgi var. 
 
SATILACAK NE KALDI?
 
Satılabilecek kamu varlıkları Türkiye Varlık Fonu’na devredildi. Bu kuruluşun internet sitesine girebilirsiniz: http://turkiyevarlikfonu.com.tr/TR/Portfoy/5 . Burada verilen bilgiye göre, Türk Hava Yolları, Türk Telekom, Ziraat Bankası, Halk Bankası, TPAO, BOTAŞ, PTT, Türksat, Borsa İstanbul, Milli Piyango, TCDD, Denizcilik İşletmesi, Eti Maden, Kayseri Şeker Fab., Çaykur, at yarışı düzenleme yetkisi ve bazı taşınmazlardaki kamu hisseleri satılmayı bekliyor. Ancak bunların önemli bir bölümünün satılması, çeşitli nedenlerle, biraz zor.
 
Özetle, devlet bütçesindeki açıkları kapatmada bir dönem epeyce önemli bir kaynak oluşturan özelleştirme gelirleri önümüzdeki dönemde hızla artacak olan bütçe açıklarını azaltmada kullanılamayacak. Delik çok büyüyor; özelleştirme yaması pek işe yaramayacak.
 
Meslekten iktisatçı olmasanız bile, bu kaynaklara kolayca erişip, siz de değerlendirme yapabilirsiniz. Kolay gelsin.
DİĞER HABERLER
AVANS İZİN ÜCRETİ TALEP EDİLEBİLİR Mİ?
AVANS İZİN ÜCRETİ TALEP EDİLEBİLİR Mİ?

İşverenler bazen yıllık izne hak kazanmamış işçiye avans yıllık izin kullandırtabilir. Ancak yıllık izin, bir iş sağlığı ve güvenliği önlemidir. Bu nedenle yıllık izin kullanım kültürünün yerleştirilmesi, bunun parasal alacağa dönüşmesinin ancak istisnai bir durum olduğunun vurgulanması gerekir

ILO: KRİZ SONRASI TOPARLANMA BELİRSİZ VE DENGESİZ
ILO: KRİZ SONRASI TOPARLANMA BELİRSİZ VE DENGESİZ

Kovid-19’un işgücü piyasalarına etkisi hakkında Uluslararası Çalışma Örgütü (ILO)’nün yaptığı analize göre, çalışma süresi ve gelirler ağır kayıplara uğradı, insan odaklı toparlanma politikalarıyla desteklenen erken iyileştirmeler olmazsa, 2021 yılında toparlanma yavaş, dengesiz ve belirsiz olacak.

MAURİ MAYA İLE TOPLU İŞ SÖZLEŞMESİ İMZALANDI
MAURİ MAYA İLE TOPLU İŞ SÖZLEŞMESİ İMZALANDI

Sendikamızın örgütlü olduğu Mauri Maya işyeri ile sürdürülmekte olan 15.dönem Toplu İş Sözleşmesi görüşmelerinde anlaşmaya varıldı. Yeni dönem TOPLU İŞ SÖZLEŞMESİ’nin başta üyelerimiz olmak üzere TEKGIDA-İŞ ve MAURİ MAYA ailesine hayırlı olmasını temenni ederiz.

TEKGIDAIS

BEDAVA
İNCELE