Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
07 Ocak 2013
‘Bİ BÜYÜK’ ÇELİŞKİ

DÜNYADA ‘Türklerin milli içkisi’ olarak anılan rakı üretimi iç piyasada 13 yılda neredeyse yüzde 50 geriledi. 80 milyon litreden 46 milyon litreye düştü. Buna karşılık son 10 yılda ihracat yüzde 50 artarak 5.5 milyon litreye ulaştı. Tüketimin azalmasında en büyük etken yüksek vergiler olarak gösteriliyor.

‘Bİ BÜYÜK’ ÇELİŞKİ

DÜNYADA ‘Türklerin milli içkisi’ olarak anılan rakı üretimi iç piyasada 13 yılda neredeyse yüzde 50 geriledi. 80 milyon litreden 46 milyon litreye düştü. Buna karşılık son 10 yılda ihracat yüzde 50 artarak 5.5 milyon litreye ulaştı. Tüketimin azalmasında en büyük etken yüksek vergiler olarak gösteriliyor.


TÜRKLERİN milli içkisi olarak anılan rakı, dünyada anasonlu içkiler arasında hem üretim hem de ciro bazında lider konumda. Anasonlu içkiler denince rakının yanında akla gelenler Yunan ‘uzo’su ve Fransız ‘pastis’i. 1999’da zirveye ulaşan rakı üretimi 78.9 milyon litreyi aştı. 2002’de 60 milyon litre olan rakı üretimi, sonraki yıllarda dramatik bir biçimde gerileyerek 40 milyonları gördü. 2000’de 2.6 milyon litre olan rakı ihracatı 2012’de 6 milyon litreyi zorluyor. Rakı ihracatı 30 milyon dolar civarında. İç piyasada rakı tüketimi hızla azalırken, ihracatın büyümesi dikkate değer.

FİYATI 25 KAT ARTTI

Rakı üretiminin azalmasında en önemli etken yükselen vergiler nedeniyle fiyatının artması. Son 14 yılda fiyat 25 kat arttı. 1998’de 2.34 TL olan rakı fiyatı 2011’de 47.1 TL’ye kadar yükseldi ve 2012’de 51.5 TL’yi gördü. Bir diğer neden ise vergisi düşen viskinin ve gençlerin tercih ettiği votkanın pazarda paylarını artırması.

EN YÜKSEK FİYAT

Impact Databank 2011 raporuna göre, ciro bazında dünyanın en değerli 14’üncü alkollü içki türü olan ve anasonlu içkiler kategorisinde lider konumdaki rakının en pahalı satıldığı ikinci ülke ana vatanı Türkiye. Alım gücü dikkate alındığında Türkiye rakının en pahalı olduğu ülke. Türkiye’de 70 cl’lik rakının fiyatı 22 euro (51.5 TL) iken, en pahalı olduğu ülke 23.5 euro ile İngiltere. En ucuz olduğu ülke ise 8.1 euro ile Irak.

2.2 milyar liralık servet

· Türkiye’de rakı pazarının büyüklüğü 2.2 milyar lira.

· Alkolle anasonun karıştırılıp, imbikte damıtılmasıyla başlayan rakı kültürünün 500 yıllık geçmişi olduğuna inanılıyor.

· Türkiye’de 2011 yılında 46.2 milyon litre, yani 80 milyon şişe rakı tüketildi.

· TEKEL’in özelleştirilmesinin ardından çok sayıda şirket rakı üretimine soyunsa da çok azı ayakta kalabildi. Sektörde şu anda 4 rakı üreticisi bulunuyor.

· Ve piyasadaki rakı çeşitliliği 31’e ulaştı.

Tekilanın başarısını rakı da yakalayabilir

GELENEKSEL Alkollü İçki Üreticileri Derneği (GİSDER) Başkanı ve Efe Rakı CEO’su Egemen Demirtaş, Türkiye toplam alkol tüketiminin, diğer hızlı tüketim ürün kategorilerine göre çok daha yavaş büyüdüğünü söyledi. Demirtaş şu tespitleri aktardı: “AB ve pek çok dünya ülkesine göre kişi başı alkol tüketimi çok daha az. Rakının payı ise sürekli olarak azalıyor. Yerel markaların yerini global markaların alması eğilimi dünyada da gözlemleniyor. Gerekli yatırımlar yapılsa, bir zamanların yerel içkisi tekila gibi global bir başarı rakı için de mümkün. Fakat, yerel pazarında güçlü olmayan bir rakı ne bu yatırımları yapabilir ne de dünyada var olabilir.”
DİĞER HABERLER
ÇOCUK İŞÇİ UTANCI
ÇOCUK İŞÇİ UTANCI

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2023 yılında Türkiye nüfusunun yüzde 26’sını oluşturan çocukların, aynı dönemde işgücüne katılım oranının yüzde 21,1’e yükseldiğini duyurdu. Geçen yıla göre çocuk işçiliği 3,5 puan arttı.

CARGİLL’DE İMZA TÖRENİ
CARGİLL’DE İMZA TÖRENİ

Sendikamızın kısa bir süre önce toplu iş sözleşmesi görüşmelerini anlaşma ile tamamladığı Cargill’de işveren heyetinin ve yönetim kurulumuzun katılımı ile imza töreni düzenlendi.

İŞSİZLER ÖDENEĞE ERİŞEMİYOR
İŞSİZLER ÖDENEĞE ERİŞEMİYOR

Koşulların ağır olması ve kaynakların amacı dışında kullanılması nedeniyle işsizlik ödeneğinden yararlananların sayısı azılıyor.

EMEKÇİNİN GREV HAKKI İADE EDİLDİ
EMEKÇİNİN GREV HAKKI İADE EDİLDİ

AYM, toplu iş sözleşmesi ve grev hakkını engelleyen düzenlemeyi iptal etti.