AZ ELEMAN ÇOK İŞ KAZASI DEMEKTİR
THY yönetimi, ´Kendinizi star gibi hissedeceksiniz´ sloganıyla uçak filosunu, uçuş seferlerini ve kâr oranını arttırdı. Hava-İş Sendikası Genel Başkanı Atilay Ayçin ise hem THY yönetiminin hem de hükümetin iş kazalarına davetiye çıkardığını söylüyor
THY yönetimi, ‘Kendinizi star gibi hissedeceksiniz’ sloganıyla uçak filosunu, uçuş seferlerini ve kâr oranını arttırdı. Hava-İş Sendikası Genel Başkanı Atilay Ayçin ise hem THY yönetiminin hem de hükümetin iş kazalarına davetiye çıkardığını söylüyor
Türk Hava Yollan (THY) yönetimi geçtiğimiz yıllarda 70’e yakın uçak filosunu yeni uçak alımları ile 180’e çıkardı. 8-12 milyon yolcu taşıma kapasitesini ise 30 milyona yükseltti. Dünyada neredeyse uçulmadık yer bırakmayan Türk Hava Yollan (THY), net kâr oranını ise, 286 milyon TL’ye kadar çıkardı. Muazzam büyümeye rağmen, personel sayısı yerinde saydı. Reklam filmleri için inanılmaz paralar harcayan THY yönetiminin, çalışanlanyla yaptığı Toplu İş Sözleşmelerinde (TİS) ise "cimri" davrandığını belirten Hava-İş Genel Başkanı Atilay Ayçin, THY’nin uygulamalannı eleştirdi.
Yeni adetler çıkardılar
THY yönetimi ile Hava-İş Sendikası arasında devam eden 23. Dönem TİS görüşmelerinde 5 oturum geride kaldı. THY yönetiminin, geçmiş dönemlerde yapılan TİS görüşmelerinden farklı bir yol izleyerek, "Önce ücret maddelerinin görüşülmesini" dayattığını söyleyen Ayçin, ücret maddeleri görüşülmeden önce idari maddeleri tartışmaya açmayacaklannı ifade etti. Hükümetin hazırlamakta olduğu "Toplu İş Görüşmeleri Yasa Tasansı"nda geçen; "hava taşımacılık işkolunda grev karan alınsa dahi işveren faaliyetinin yüzde 40’ını sürdürebilecek" maddesini de eleştiren Ayçin, sendika üyesi 13 bin işçinin yüzde 40’ının grev yasağı kapsamında kalacağına işaret etti. Ayçin, hava işkolunda grev yasağının ne Avrupa’da ne de dünyanın başka ülkesinde örneği görünmediğini söyledi.
Ya uçar ya düşer
"TİS masasında adalet, hak, hukuk yoksa çalışanlann mesleki bilgi, beceri ve yeteneklerini özgürce kullanması söz konusu olabilir mi? İş güvencesi ortadan kaldmlmış, riskli uçuş yapan, riskli bakım yapan, riskli hizmet veren insanlann gerçekten gönül rahatlığıyla çalışması mümkün olacak mı?" diyen Ayçin, bu uygulamalann direkt olarak uçuş emniyetini riske atmak anlamına geldiğini kaydetti.
Ayçin, "Bu araç ya havada uçar ya da düşer. Ortası yok. Bizde plan, proje, uçuş emniyeti üzerine yapılır. Eğer onu göz ardı ederseniz olabilecek kazalara davetiye çıkanrsmız ve bunlann sorumluluğunun altından kalkamazsınız. Hem işverenin yaklaşımı, hem hükümetin Toplu İş İlişkileri Yasa Tasansı’na koyduğu bu ilave ek maddeyle yaptıklan budur" dedi.
Siyasi kadrolaşma var
Hükümetin THYnin içinde kadrolaştığım belirten Ayçin, şunlan kaydetti: "İşte şu an THY yönetimi bunu yapıyor. Siyasi kadrolaşma ve plansız bir büyüme. Neye göre? Alınan uçak sayısı gittikçe artmaktadır. Uçuşlar kilometre olarak artmakta. Çalışan başına yolcu sayısı artmaktadır. Kargo kapasitesi artmaktadır. Ama bir şey yerinde saymaktadır. Personel sayısı. Bizim TİS’te dikkat çektiğimiz budur. Ama ne acıdır, tamamen siyasi çıkarlannı gözeterek bu ülkeyi yöneten AKP’nin siyasi yaklaşımı neyse; kendisine muhalif yazan, çizeri, Kürdü, Türkü, Ermeni’yi nasıl acımasız yöntemlerle cezalandırma yöntemlerini tercih ediyorsa, THY yönetimi de bu şirketi aynı bu mantıkla yönetmektedir."