Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Belkarper
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
TavsanliUn
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
Sibaş
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Doğuş Cips
Dr Oetker
Agthia
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Belkarper
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
TavsanliUn
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
Sibaş
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Doğuş Cips
Dr Oetker
Agthia
24 Haziran 2010
AKP’NİN İSTİHDAM STRATEJİSİ

AKP Hükümeti, durdu durdu seçimler yaklaşırken istihdam alanına yönelik iki önemli düzenlemeyi tartışmaya açtı.

AKP’NİN İSTİHDAM STRATEJİSİ

AKP Hükümeti, durdu durdu seçimler yaklaşırken istihdam alanına yönelik iki önemli düzenlemeyi tartışmaya açtı.

Yapılması düşünülen değişikliklerden ilkini ^ulusal istihdam stratejisi’ oluştururken, ikinci olarak 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nda önemli değişiklikler gündeme getirildi.

Gerek ‘ulusal istihdam stratejisi’, gerekse 657’de yapılması planlanan değişiklikler, elbette birdenbire ortaya çıkmadı. Yıllardır ‘işgücü maliyetlerini azaltmak’ adı altında istihdamın yapısıyla sürekli olarak oynandığı ve hepsinin stratejik hedefinin, patronların sırtındaki en önemli yük olarak gördükleri güvenceli ve kadrolu istihdam uygulamalarını adım adım tasfiye etmek olduğu biliniyor.

Türkiye’nin IMF ile imzaladığı 18. stand-by (2002-2005 yılları arası) ve 19. stand-by (2005-2008 yılları arası) anlaşmalarında, özellikle kamuda istihdam yapısının son derece katı olduğu ve esnekleştirmesi gerektiğine ilişkin taahhütler dikkat çekti. Bu taahhütleri yerine getirmek amacıyla yasal ve fiili düzenlemeler gerçekleştirildi. 2003 yılında işçiler için çok sayıda esnek çalışma biçimini beraberinde getiren 4857 sayılı İş Kanunu kabul edildi. Aynı yıl eğitimde ve sağlıkta güvencesiz ‘sözleşmeli istihdam’ uygulamaları hız kazandı. Dolayısıyla bugün gerek ‘ulusal istihdam stratejisi’, gerekse 657 sayılı Kanun kapsamında gündeme gelen düzenlemelerin temeli çok önceden belirlenmişti ve fiilen uygulanmaya başlanmıştı. Sadece IMF değil, Dünya Bankası da geçmişte Türkiye’de işgücü piyasasının katılığından, işten çıkarmanın zor olmasından bahsetmiş; hatta bir dönem asgari ücretin yüksek olduğunu iddia ederek, kaldırılmasını bile önerecek kadar ileri gitmişti. İstihdama ilişkin uluslararası örgütlerin yaptıkları sadece bunlarla sınırlı kalmadı.

Emekçilerin çalışma standartlarını yükseltmek amacıyla kurulduğu iddia edilen ILO, 1990’lı yılların ortalarından itibaren IMF ve Dünya Bankası’na paralel olarak esnek çalışmanın kaçınılmaz olduğunu açıklayarak, ‘güvenceli esneklik’ anlamına gelecek düzenlemelerle işsizlik sorununun önüne geçilebileceğini savundu. Yine OECD, kendisine üye ülkelere yönelik olarak yaptığı ‘işe alma/işten atılma’ endeksleriyle işçilerin kolaylıkla işten atılması ya da işe alınması üzerinden tek tek ülkelerin yatırım için uygun olup olmadığını ölçmeye başladı.

Bütün bunları bir bütün olarak birlikte değerlendirdiğimizde, hükümetlerin neden sürekli olarak istihdamı esnekleştirmek ve güvencesiz çalışmayı yaygınlaştırmak için hamleler yaptığını anlamak kolaylaşıyor. 2010 Bütçe Kanunu ve ‘orta vadeli program’da istihdamla ilgili olarak yer alan en önemli düzenlemeler, özellikle ‘kamu istihdamının esnekleşmesi’ ve ‘işgücü piyasalarının katılıklardan arındırılması’ üzerine odaklanıyor. Bu nedenle ‘ulusal istihdam stratejisi’ ile 657’de yapılması düşünülen değişikliklerin, aynı zamanda ve birbirine paralel olarak gündeme getirilmiş olması çok anlamlı. ‘Ulusal istihdam stratejisi’ ile hedeflenen esnek çalışanların oranının hızla artırılması, kıdem tazminatının patronlara yük olmaktan çıkarılması, taşeron çalışmayı daha da yaygınlaştıracak özel istihdam bürolarının kurulması ve bölgesel asgari ücret uygulamasının hayata geçirilmesi. 657’deki değişikliklerde bu düzenlemelere paralel olarak hazırlanmış ve özellikle disiplin cezaları ve performans değerlendirmesi üzerinden kamu emekçilerinin güvencelerini ortadan kaldırmak hedeflenmiş. Yapılması planlanan değişiklikler, AKP’nin yıllardır adım adım hayata geçirdiği istihdam stratejisinin nasıl bir şey olduğunu açıkça gösteriyor. Her şey bu kadar açık ve netken, emek örgütlerinin, ‘protesto amaçlı’ yazılı açıklama yapmayı bırakıp; bu iki önemli hamle karşısında ne yapacaklarını, nasıl bir mücadele yürüteceklerini ve bu konuda atacakları somut adımları merakla bekliyoruz.

DİĞER HABERLER
CARGİLL’E KARŞI ULUSLARARASI SANAL MİTİNG BU AKŞAM 21.00’DE DAVETLİSİNİZ..!
CARGİLL’E KARŞI ULUSLARARASI SANAL MİTİNG BU AKŞAM 21.00’DE DAVETLİSİNİZ..!

Bu akşam (17 Nisan Cumartesi) saat 21.00’da Cargill Türkiye’de anayasal hakları için mücadele verdikleri için işten atılan kardeşlerimizi desteklemek için, IUF ile dünya çapındaki kardeş sendikalarla birlikte “Biz Cargill 8’lisiyiz” yazan bir çıkartma ve İngilizce tek sayfalık bir broşürü paylaşarak sanal miting düzenliyoruz.

ADKOTÜRK İŞVERENİNDEN İŞÇİ KIYIMI
ADKOTÜRK İŞVERENİNDEN İŞÇİ KIYIMI

Çerkezköy Organize Sanayi Bölgesinde faaliyet gösteren Adkotürk’te örgütlenen Tekgıda-İş Sendikası’nın hukuki mücadelesi zaferle sonuçlandı.

MERKEZ BANKASI ENFLASYON DÜŞÜŞÜNE DESTEK VERMEDİ!
MERKEZ BANKASI ENFLASYON DÜŞÜŞÜNE DESTEK VERMEDİ!

-Merkez Bankası faizi yüzde 19’da tutarak “faiz indirimi yoluyla enflasyonu düşürme politikası”na destek vermemeyi tercih etti.

-PPK açıklamasında faizin enflasyonun hep üstünde tutulacağı da belirtildi. Şu durumda faizi aşağı çekerek enflasyonu düşürme ve piyasaları canlandırma politikasını terk mi ettik?

AHLAK VE İYİ NİYETE UYMAYAN İŞÇİNİN FESHİ
AHLAK VE İYİ NİYETE UYMAYAN İŞÇİNİN FESHİ

Geçtiğimiz hafta işçinin ahlak ve iyi niyet kurallarına aykırı davranışı nedeni ile fesihlere ilişkin SGK çıkış kodu değişikliği yapıldı. SGK’nın 2021/9 sayılı Genelgesi ile işten ayrılış nedenleri tablosundaki “29- İşveren tarafından işçinin ahlak ve iyi niyet kurallarına aykırı davranışı nedeni ile fesih” kodu çıkarılmış ve “41-” nolu koddan sonra gelmek üzere bir dizi yeni işten ayrılış kodu düzenlendi.