Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
04 Haziran 2014
AKP’DEN TAŞERON DARBESİ

Başbakan´ın müjde olarak vurguladığı yasada çalışanların asıl sorunlarına yönelik hiçbir düzenleme yoktur. Örneğin milyonlarca emekçiyi ilgilendiren 4-C´lilere yönelik. Taşeron çalışma biçimlerini ortadan kaldırmaya yönelik ve binlerce emekçinin mağdur olduğu ve kazanılmış haklarının yok sayıldığı emeklilikte yaşa takılanlara yönelik hiçbir köklü ve kalıcı düzenleme yoktur.

AKP’DEN TAŞERON DARBESİ

Başbakan’ın müjde olarak vurguladığı yasada çalışanların asıl sorunlarına yönelik hiçbir düzenleme yoktur. Örneğin milyonlarca emekçiyi ilgilendiren 4-C’lilere yönelik. Taşeron çalışma biçimlerini ortadan kaldırmaya yönelik ve binlerce emekçinin mağdur olduğu ve kazanılmış haklarının yok sayıldığı emeklilikte yaşa takılanlara yönelik hiçbir köklü ve kalıcı düzenleme yoktur. 
SÜLEYMAN ÇELEBİ CHP İstanbul Milletvekili 

Günlerdir basından servis edilen ve iş yaşamında önemli değişimler içeren torba yasa tasarısı önümüzdeki günlerde Meclis Genel Kurulu’nda görüşülmek üzere komisyona sevk edildi. Yasa tasarısı hakkında basından yansıyan haberlerde öne çıkan en önemli cümle "taşeron sistem kaldırılıyor" başlığıydı. Türkiye’nin her yerinden, taşeronda çalışanlar, hakları gasp edilmiş olanlar, iş kazalarında mağduriyet yaşayanlar, hakkında çıkmış yargı kararlarına rağmen işine dönememiş işçiler, bu haberleri gördükçe bizleri arıyor. Taşeron sistem kaldırılıyor başlığıyla servis edilen torba yasanın doğruluğunu teyit etmek için bize ulaşanlara ancak yasa taslağını gördükten sonra gerçeğin söylendiği gibi olmadığını açıklayabildik. Meclis’e sunulan yasa taslağı içindeki olumlu birçok düzenlemenin diyetini taşeron çalışmayı serbest bırakarak ödetiyor. Yasa, taşeron sistemi tamamen yasal ve meşru bir zemine oturtacak düzenlemeleri içeriyor. Yapılan düzenlemeler, büyük bir kurnazlık ve algı yönetimiyle medya kullanılarak taşeron müjdesi olarak sunuluyor. Çok sayıda değişikliği barındıran torba yasadaki düzenlemeleri, çalışma hayatını yakından ilgilendiren iki ana başlık altında toplamak mümkün. Birinci başlık, aylardır üzerinde konuşulan taşeron işçilikle ilgili düzenlemeler. İkinci başlık ise Soma faciası sonrasında gündeme gelen maden işçileriyle ilgili yapılan düzenlemeler.

Maden İşçileri
Maden işçilerinin çalışma koşullarını iyileştiren, emeklilik yaşından, çalışma saatlerine ve yapılacak ek ödemelere kadar birçok değişikliği içeren bu düzenlemelere kimsenin itirazı olmayacaktır. Maden işçileri daha fazlasını hak etmektedir. Bu değişiklikler ivedilikle uygulanmalıdır. Fakat madencilerle ilgili bir düzenlemenin yanında taşeron gibi oldukça tartışmalı ve kamwda4aşeron sistemini kalıcı hale getirecek düzenlemeleri de aynı paket içinde sunmak, madenlerde yapılan düzenlemenin bedelini yine emekçilerin sırtından çıkartmaktır. Bu düzenleme kurnazca ve insafsızca bir aldatmaca içinde taşeronu kalıcı hale getirecektir. Taşeronu kalıcı hale getiren düzenlemeyi madenlerle ilgili paketin içinde sunmak, taşerona itiraz edenleri maden düzenlemesine itiraz ediyormuş gibi göstermektir. Yasada yapılan düzenlemeyle kamuda alt işveren (taşeron) uygulamasından asla ödün verilmeyerek kamuda taşeron sistemi serbestleştirilmektedir. Bu ısrarın altında taşeron sistemi aracılığıyla kamu hizmetlerinin kolayca özelleştirilip, bu yolla kamudan siyasi destekçilerine kaynak transfer etmenin çekiciliği yatmaktadır. Yapılan bu düzenlemeyle Türkiye imzalamış olduğu uluslararası sözleşmedeki yükümlülüğünün gereklerini yerine getirmemiş, 94 sayılı ILO Sözleşmesi hükümlerinin tam aksini yapmış, kamu kuruluşlarının alt işveren çalıştırmasındaki tüm sınırlamaları kaldırmış, yetinmemiş, açık düzenleme yaparak bu işçilerin asıl işyerinde çalışan işçilerle benzer haklar almasını yasayla yasaklamıştır. Yoğun işsizlik koşullarında taşeron işçilerinin en büyük kaygısı, çalıştıkları kamu kuruluşuyla taşeronlarının sözleşmesinin bir biçimde sona erip, yeni gelen taşeronla çalışma olanağı bulamamalarıdır. Bu durum, her bir taşeronun çalıştırdığı işçilerden, "işlerinin devam etmesi için mevcut iktidara oy istemesi" şeklinde siyasal alana yansımaktadır. Taşeron işçileri, mevcut iktidar değiştiğinde yeni gelenlerin kendi taşeronlarını getireceklerini, bu durumun da işçiler açısından işsizlik olduğunu ileri süren taşeronlar tarafından, işlerini yitirmemek için kurulu sistemin devamını sağlayacak şekilde siyasi tercih yapmaya zorlanmışlardır. Özetle kamu, taşeron sisteminde, yeni bir birikim modeli, devlet eliyle zengin yaratmanın yeni bir şeklini gördüğü, bu yolla taşeronlar üzerinden işçilerin siyasal anlamda kontrolünü de sağlaması nedeniyle ısrarcıdır. Kamu taşeron işçileri aynı kurumda yıllarca çalışıp, tüm haklarını bu kurumlardan alırken işçiyle araya komisyoncu koymaya ne gerek, işçiyi taşeron sistemiyle çalıştırmak işçi simsarlığına izin vermek, kamunun malını hiçbir emek harcamayan işçi komisyoncularına bırakmak demektir. Kamuda taşeronu kaldırmak hem işçinin hem kamunun yararına olacaktır. Taşeron sistemin kaldırılmaması, madenlerde yapılan düzenlemelerin, işçiler adına yapılan her düzenlemenin etkisiz elemana dönüşmesi demektir. Taşeron sistem, her tür işçi hakkını eriten yok eden bir nitelik taşımaktadır. Taşeronun kaldırılması madenlerde iş güvenliğini, madende, kamuda işçi istismarını ortadan kaldıracaktır. Madenlerde yapılan düzenlemeler oldukça olumludur fakat "taşeron sistemi" ve mevcut" iş güvenliği sistemi" var oldukça, düzenlemeler kâğıt üzerinde kalacaktır. Tasarının özellikle 11. maddesinde yapılan düzenlemeler, taşeron çalışma biçimini yaygınlaştıran ve yasallaştıran niteliktedir. Türkiye’de belediyeler başta olmak üzere hastaneler, Karayolları, Demiryolları gibi işçi çalıştıran tüm kamu kuruluşlarında norm kadro uygulaması adı altında kadrolu çalışan işçilerin norm kadro fazlası olarak gösterilip, asıl işlerin alt işverene (taşeron) devredilmesi uygulaması dikkate alındığında torba yasa tasarısındaki bu hükmün nedeni ortaya çıkmaktadır. Bu düzenlemeyle artık tüm kamu kuruluşlarının "yeterli nitelik veya sayıda personel" olmadığı gerekçesiyle hizmet alım sözleşmesi adı altında taşeron uygulamasına hukuki güvence sağlamaya yöneleceklerini söylemek olanaklıdır.

Yeni Somalar Kaçınılmaz
Madenlerde hizmet alım sözleşmesiyle yeterli personel olmaması koşuluyla dışardan hizmet alımı yoluna gidilecektir. Taşeron devam edecek ve yeni Soma’ların yaşanması kaçınılmaz olacaktır. Tasan; kamuda çalışan taşeron işçilerinin kıdem tazminatlarının, değişik kamu kuruluşlarında geçen hizmetlerinin birleştirilerek ödenmesini öngörmekte, emsal ücreti, kıdem tazminatının tamamını ödeyen kamunun neden bu işçileri kendi işçisi olarak çalıştırmadığı sorusunu yanıtsız bırakmakta, bu yaklaşımıyla, taşeron sistemi üzerinden kaynak aktarmaktan vazgeçmeyeceğinin altını bir kez daha çizmektedir. Tasarıda bir başka önemli konuda özelleştirme kapsamındaki işyerleridir. Yasadaki düzenlemeyle özelleştirme kapsamındaki I kuruluşlar özelleşme işlemleri tamamlanmadan tümüyle alt işverene devredilebilecektir. Bu yolla özelleştirilme kapsamındaki her kurum bir taşeron cehennemi yaratacaktır. Başbakan’ın müjde olarak vurguladığı yasada çalışanların asıl sorunlarına yönelik hiçbir düzenleme yoktur. Örneğin milyonlarca emekçiyi ilgilendiren 4-C’lilere yönelik. Taşeron çalışma biçimlerini ortadan kaldırmaya yönelik ve binlerce emekçinin mağdur olduğu ve kazanılmış haklarının yok sayıldığı emeklilikte yaşa takılanlara yönelik hiçbir köklü ve kalıcı düzenleme yoktur. Başbakan, kurduğu cumhurbaşkanlığı hayalleriyle, bu yasada yapılan kısmi düzenlemelerle göz boyamaya çalışmaktadır. Ama emekçilerin köklü ve kalıcı çözümlere ihtiyacı vardır. Her yıl dört tane Soma’nın yaşandığı ülkemizde emekçilere ve insana değer veren düzenlemeler yapmak bu Meclis’in görevidir.

DİĞER HABERLER
İLK ADIMIN İZİNDE 105 YIL
İLK ADIMIN İZİNDE 105 YIL

İstiklale atılan ilk adım. Bir milletin kölelikten efendiliğe, esaretten, özgürlüğe, yıkılmışlıktan, şahlanışa attığı ilk adım!

DEVLET ELİYLE KÖLELİK!
DEVLET ELİYLE KÖLELİK!

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) bütçe dağıtımında mesleki ve teknik eğitimde sürekli artırıma giderken politikasını ise “piyasacı” anlayış üzerinden sürdürüyor.

GENÇLERE DÜŞMAN REJİM
GENÇLERE DÜŞMAN REJİM

Emperyalist işgale karşı 19 Mayıs 1919’da Mustafa Kemal Atatürk’ün Samsun’a çıkarak başlattığı bağımsızlık mücadelesinin üzerinden 105 yıl geçti.

VEFAT VE BAŞSAĞLIĞI
VEFAT VE BAŞSAĞLIĞI

Sendikamızın Mustafa Kemalpaşa Şube Başkanı, uzun soluklu mücadele arkadaşımız Ömürlü Ulufer, yakalandığı hastalık dolayısıyla hayatını kaybetmiştir.