Egeli ihracatçılar, Kovid-19 salgını sonrasında Türk gıda ve taran sektörünün geleceğini masaya yatırdılar, ihracatçılar, sürdürülebilirliğin önemine dikkat çektiler, Türk gıdası vurgusunun öne çıkarılmasını istediler.
Ekonomi Muhabirleri Derneği İzmir Şubesi (EMD İzmir Şubesi) ve Tarım Gazetecileri ve Yazarları Derneği (TAGYAD) işbirliğinde düzenlenen Türkiye’de Tarım ve Gıda ihracatının Geleceği’ başlıklı toplantıda Ege ihracatçı Birlikleri Koordinatör Başkanı Jak Eskinazi ve birlik başkanları, Tarım ürünleri ve gıda ihracını artırmak için yapılması gerekenleri anlattılar.
Ege ihracatçı Birlikleri’nin 2020 yılını ‘Sürdürülebilirlik Yılı’ ilan ettiğini hatırlanan Egeli başkanlar, katma değerli, sürdürülebilir bir üretim ve ihracat için üretimde teknoloji kullanımını artırma, sözleşmeli üretim modelini geliştirme, üretimi destekleme, tarımın önemsendiği bir modeli hayata geçirme çağrısında bulundular.
Tarım ve Gıda ihracatının Geleceği’ ile ilgili görüşlerini dile getiren ihracatçı birlik başkanları, Tarım ve gıda sektörlerinin stratejik sektör konumunun Kovid-19 salgınıyla birlikte perçinlendiğini belirttiler.
ESKİNAZİ: STRATEJİK SEKTÖR
Tarım ve gıda sektörlerinde katma değerli üretimi ve ihracatı artırmanın ana hedefleri olduğunu dile getiren Jak Eskinazi, Tarım ve gıda sektörlerinin Türkiye için stratejik sektörler olduğunu, Türkiye’nin potansiyeli doğru yönetildiği takdirde Tarım ve gıda ürünlerinde ithalat rakamlarının gerileyeceğini, Türkiye’nin kendi kendine yettiği gibi Tarım ve gıda ürünleri ihracatında daha üst seviyelere çıkabileceğini ifade etti.
CELEP: TARIM REFORMU OLMAZSA OLMAZ
Ege Kuru Meyve ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkam Birol Celep, Türk Tarım sektörünün 19701i yıllarda Türkiye’nin GSMH’sinden yüzde 30 pay alırken, günümüzde yüzde 5.8 seviyelerine gerilediğini belirtti. Kovid -19 sonrasında gıda güvenliğinin daha büyük önem kazandığım belirten Celep, yerli üretim yapmak zorunluluğunun artık algılandığını kaydetti. Celep, şöyle konuştu: ‘Artık bizim üreten bir toplum olmamız zorunlu. Biz Ege Bölgesi olarak tarımda gelişebilecek bir bölgeye, potansiyele sahibiz. Zengin bir coğrafyanın şanslı insanlarıyız. Tarım Reformu olmazsa olmaz. Bölünmüş arazi problemi rekabet şansımızı azaltıyor. Havza bazlı üretim modelleri ciddi planlama gerektiriyor. Biz Türkiye ekonomisine daha fazla değer kazandırabilecek potansiyele sahibiz. Bunu istihdam ve üretimimizle uyguluyoruz."
ER: TÜRK KALİTESİ VURGULANMALI
Ege Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkam Davut Er, Türkiye’de üretilen gıda ürünlerinin kalite ve aromatik olarak üst seviyede olduğunu Türk gıdası vurgusunun öne çıkarılması gerektiğini dile getirdi. Bugün tüm dünyada İtalyan zeytinyağı, İtalyan gıdası algısının yerleştiğine dikkati çeken Er, "Gıda ürünlerinde Türk gıdası algısının oluşması için çalışmalıyız" dedi.
Türk zeytin ve zeytinyağı sektörü olarak 1.5 milyar dolar ihracat hedefleri olduğunu kaydeden Er, Türkiye’de de zeytinyağı tüketiminin artması için KDV’nin yüzde 8’den yüzde 1’e indirilmesi talebinde bulundu.
UÇAK: 12 AY ÜRETİM
Ege Yaş Meyve Sebze İhracatçıları Birliği Başkam Hayrettin Uçak Kovid-19 somasında yeni düzende, Türkiye gibi kendi gıdasını kendi üreten ülkelerin hep bir adım önde olacağım belirtti. Uçak şöyle konuştu: ‘Türkiye gibi 12 ay taze meyve sebze üretimi ve servisi yapabilen ülkeler, tarım politikalarını sürdürebilir duruma getirip başarıyla yönettiklerinde bir adım önde olacaklar. Bundan iki yıl önce hemen hemen hiçbir Uzakdoğu ülkesine ihracatımız yokken, Çin’e, Tayvan’a, Güney Kore’ye kiraz için, Tayland’a elma için ihraç izinlerini aldık. Hava kargo ağının da gelişmesi ile birlikte bu ülkelere taze meyve ihracatımızı 20 milyon dolara çıkardık. Ülkemiz için en az 200 milyon dolarlık bir potansiyel olduğunu düşünüyorum. Tüm bu gelişmelere bakıldığında Türkiye’nin tarım ve gıda ihracatının geleceğine olumlu bakabiliyoruz. Katma değerli ürün ihracatımızı artırarak ihracat rakamlarımızı iki katına çıkarabiliriz."
TERCİ: İHRACAT SALGINDA DA ARTTI
Ege Hububat Bakliyat Yağlı Tohumlar ve Mamulleri ihracatçıları Birliği Başkanı Mustafa Terci, Tarım sektörünün Kovid-19’a rağmen ihracatta başarılı bir seyir izlediğine dikkat çekti. Türkiye’nin toplam ihracatının yüzde 13 gerilediği 2020 yılının Ocak – Nisan döneminde, Tarım ürünleri ihracatının yüzde 3’lük artışla 7 milyar 789 milyon dolara ulaştığını, bitkisel ürün ihracatının ise 5,3 milyar dolar olduğunu kaydetti.