Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
22 Ekim 2019
VERGİLERİMİZ SİYASİ POPÜLİZM İÇİN Mİ?

Satın aldığımız sigaranın yüzde 81.6´sını, 2000 CC´ye kadar olan binek arabanın yüzde 60´ını, benzinin yüzde 62´sini vergiler oluşturuyor.

VERGİLERİMİZ SİYASİ POPÜLİZM İÇİN Mİ?

Satın aldığımız sigaranın yüzde 81.6’sını, 2000 CC’ye kadar olan binek arabanın yüzde 60’ını, benzinin yüzde 62’sini vergiler oluşturuyor. MALİye işin kolayını seçiyor, elinin altında yakaladığından vergi alıyor. Gerçekte ise ÖTV, KDV gibi vergilerin bu kadar yüksek olması satışları, talebi etkiliyor. Piyasa için bozucu etkileri ortaya çıkıyor.

Aslında, vergi sisteminin değişen üretim ve ticaret şartlarına uyumlu olması, bozucu etkilerinin olmaması gerekir. Söz gelimi istihdam üzerindeki ağır yükler, istihdamı engelliyor, kayıt dışı istihdamı artırıyor ve emek yoğun yatırımları önlüyor. Bu nedenle bozucu etkileri fazla olan bir yüktür.
 
Şimdi MALİye’nin yeni bir vergi tasarısı hazırladığı anlaşılıyor. Bu yeni tasarı ile ilgili olarak  gelir vergisi son diliminin yüzde 35’ten yüzde 45’e çıkarılacağı haberi  var.
 
Gelirin son diliminden alınan vergi oranı, ülkelere göre yüzde sıfır (Suudi Arabistan) ile yüzde 56 (Danimarka) arasında değişmektedir. Gelir vergisi yüksek olan ülkelerde, eğitim yardımları yapılmakta,  ayırım yapılmadan düşük gelir  gurubundaki herkese devlet aylık olarak maaş ödemektedir.
 
Bu sene, GSYH’da küçülmeden dolayı vergi gelirleri reel olarak düştü. Hükümet cezaları artırdı. Ne var ki cezalarla devlet bütçesinin yürütülmesi zaten mümkün değildir. Şimdi anlaşılıyor ki vergi gelirlerini vergi oranlarını değiştirerek bütçeye yeni kaynak sağlamak istiyor.
 
Gelir vergisi gibi bazı dolaysız vergilerin artması, vergi adaleti açısından uygun olabilir. Ancak eğer amaç vergi gelirlerini artırmaksa ters teper.
 
1. Gelirden yüzde 45 vergi alınması; Türkiye şartlarında yüksektir.
 
Dünya da gelir vergisi üst dilimlerine uygulanan ülkeler ortalama vergi oranları şöyledir :
 
Ortalama /Yüzde
 
Dünya       :     31.36
 
Avrupa      :     32.52
 
OECD       :     41.96
 
Kuzey Amerika :   35.00
 
Yüksek vergi yükü, vergi kaçırmayı ve vergiden kaçınmayı artırır. Vergiden kaçınma vergi konusunun ortadan kalkmasıdır. Söz gelimi yüksek vergi nedeniyle bir işletmenin iş yapmaktan vazgeçmesi, bir bakkalın dükkanı kapatması vergiden kaçınmadır. 
 
2. Vergilerin çok sık değişmesi de vergi bilincini olumsuz etkiliyor. MALİye literatüründe bir söz var; ”Eski vergi iyidir”. Zira başta karşı da olsalar, mükellefler zaman içinde vergiyi öğreniyor. Alışıyor. Vergiye karşı direnç azalıyor. Yeni vergi veya vergi oranlarını artırması vergiye olan tepkiyi artırır.
 
3. İsveç, Norveç, Danimarka gibi ülkelerde gelir vergisi oranları yüksektir, fakat bu ülkelerde kamu hizmetleri de yüksektir.
 
Anayasamıza göre, vatandaşın vergi ödevi var… Buna karşılık devletin de kamu hizmeti yapmak ödevi var. Genel anlamda toplum vergi verir… Devlet de topladığı vergi ile hizmet yapar.
 
Vergi bir yüktür… Kimse güle oynaya vergi vermez… Bu yüzden vatandaşa verdiği vergiye karşılık kamu hizmetlerinin yapıldığını iyi anlatmak veya göstermek gerekir… Tersine verdiği vergi ile hizmet yapılmıyorsa vergi mükellefi vergiye karşı tepki duyacaktır… Vergiye karşı direnç gösterecektir.
 
Vergi bilincinin gelişmesi için, mükellefin kamu hizmetlerinin kendisi için vazgeçilmez olduğu gerçeğini iyi bilmesi ve yapılan hizmetin doğru yapıldığına inanması gerekir. Bütçe, popülizm bütçesi olunca, devlet parti devleti olursa elbette vatandaşa giden kamu hizmetleri aksar. Hizmet alamayan vergi mükelleflerinde vergi’ye karşı tepki oluşur.
 
Bu günkü siyasi iktidarın vergi politikası da güne ve ihtiyaçlara göre değişiyor. Şimdi vergi gelirlerinin düşmesinin iki nedeni var… Bir… Ekonomide durgunluk… İki… Siyasi iktidarın sık sık yaptığı vergi afları ve vergi gelirlerini siyasi popülizm için kullanılması nedeniyle vergiye karşı direnç oluşması.
 
Vergi mükellefi; "Ben ayağımı yorganıma göre uzatıyorum… Devlet de aynısını yapsaydı… Eğer devleti yönetenler, bunu yapmamış ve ödenen vergileri popülizm için kullanmış, yine siyasi arpalıklar oluşturmuşsa ve hiç kimse de bunun hesabını vermiyorsa, başka bir ifade ile ‘yapanın yanına kâr kalıyorsa’ o zaman yeni ödeyeceğim vergiler de aynı şekilde kullanılacaktır" diye düşünür ve vergi vermemek için direnir.
DİĞER HABERLER
ÜCRETLİ ÇALIŞAN SAYISI MART AYINDA AZALDI
ÜCRETLİ ÇALIŞAN SAYISI MART AYINDA AZALDI

Ücretli çalışan sayısı martta aylık bazda yüzde 0,1 azalırken yıllık bazda yüzde 2,6 arttı.

ESKİDEN İŞÇİLER NASILDI?
ESKİDEN İŞÇİLER NASILDI?

Benim işçilerle doğrudan ilişkim 1972 yılında başladı. “Eski işçi” dediğimde benim bildiklerim bu yılların işçileridir. Ancak tabii ki daha öncenin işçileri de, “iyice eski işçiler” de var.

FRİTO LAY’DE TOPLU İŞ SÖZLEŞMESİ İMZALANDI
FRİTO LAY’DE TOPLU İŞ SÖZLEŞMESİ İMZALANDI

Sendikamız ile Frito Lay arasında şubat ayında başlayan yeni dönem toplu iş sözleşmesi görüşmelerinde anlaşma sağlandı.

IUF KADIN KOMİTESİ TOPLANTISINA KATILDIK
IUF KADIN KOMİTESİ TOPLANTISINA KATILDIK

Sendikamızın üyesi olduğu Uluslararası Gıda, Tarım, Otel, Restoran, Yemek Hizmetleri, Tütün ve Bağlantılı İşler İşçileri Örgütleri Birliği’nin (IUF) Kadın Komitesi toplantısına Doğu Akdeniz Bölgesi Başkanı olarak katıldık.