Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
17 Şubat 2013
SENDİKA ÖZGÜRLÜĞÜNÜN GÜVENCESİ VAR MI?

Bu düzenleme insanca, hakça bir düzenleme değildir, işçilerin büyük bölümünün sendika güvencesinden yoksun olduğu, işyerlerinin sendikanın işyerine getireceği güzelliklerden yararlanamayacağı bir toplumda çalışma barışının olmayacağı, sosyal huzursuzluğun sürgit devam edeceğinden kimsenin kuşkusu olmasın.

SENDİKA ÖZGÜRLÜĞÜNÜN GÜVENCESİ VAR MI?

6356 sayılı Sendikalar ve Toplu İş Sözleşmesi Yasası uluslararası yoğun eleştiriler nedeni ile değiştirildi. Yapılması gereken ve beklenen bu yasa ile işçi haklannın daha ileri götürülmesi ve sendika özgürlüğünün kullanım alanının genişletilmesi idi.

 

Yasa sendika üyeliği ve üyelikten ayrılmalarda e-devlet uygulaması getirerek sağlılıklı bir sendika-üye-yetki üçgeni kurmaya çalışmış, sendika temsilcilerinin ancak haklı nedenle iş sözleşmelerinin feshedilebileceğini ve sendika yönetimine seçilenlerin işyeri ile ilişkilerinin yasal ve hakça bir düzenleme ile tartışma konusu olmaktan çıkarmıştır.

 

Sözleşme görüşmelerinin uyuşmazlıkla sonuçlanması durumunda süreyi kısaltan, grev yasaklannı daraltan, ceza-i yaptırımları yumuşatan yaklaşımlar yeni yasanın olumlu yanlarıdır.

 

Grev hakkının kullanımı, azaltılmasına rağmen grev yasaklarının, grev ertelemelerinin devam etmesi, burada aynntısına girmeyeceğimiz başka kısıtlamalar işçi sendikalarının işveren üzerinde ki baskı gücünü yok etmeye yönelik düzenlemelerdir.

 

Çalışma yaşamını düzenleyen yasaların temel amacı güçlü sermaye karşısında güçsüz işçiyi ve onun sendikasını korumak olmalıdır. Oysa yasa bu düzenlemelerle işçinin yaptırım gücünü ciddi olarak aşındırma çabası içine girmiştir ve bu davranış çalışma yasalarının temel ilkesine aykındır.

 

Yeni yasada ki bir yeni düzenleme işçilerin sendika özgürlüğünü temelden sarsacak niteliktedir. 6356 saylı yasanın 25.maddesinin başlığı "sendika özgürlüğünün güvencesi" olarak belirlenmiştir. Maddenin 1.-3. bentleri işverenin işçiler arasında sendikal nedenlerle hiçbir aynm yapamayacağını belirtmiş ve 4. bent bu hükümlere aykırılık halinde "işçinin bir yıllık ücretinden az olmamak üzere sendikal tazminata hükmolunur" hükmünü getirmiştir.

 

Aşil’in topuğu yada dananın kuyruğunun koptuğu yer maddenin 5. bendindedir. Buna göre sendikal bir nedenle iş sözleşmesinin feshi halinde işçi, 4857 sayılı İş Yasasının 18,20 ve 21. maddelerine göre dava açma hakkına sahip olacaktır. Bu maddeler iş güvencesi hükümleri ile ilgilidir ve ancak altı aylık kıdemi olan ve otuzdan fazla işçi çalıştıran işyerlerinde uygulanabilen maddelerdir.

 

Bu demektir ki sendikal nedenlerle iş sözleşmesi sone erdirilen bir işçi ancak altı aylık kıdem sahibi ise ve otuzdan fazla işçi çalıştıran bir işyerinde çalışıyorsa bu haktan yararlanabilmek için dava açabilecektir.

 

Bu şartlara sahip değilse sendikal nedenle işten çıkarıldığı için dava açamayacaktır ve iş güvencesi hükümlerinden yararlanma hakkı zaten yoktur. Sadece sendikal tazminat için dava açabilecektir. Bu düzenleme ülkemizde sendika özgürlüğünün güvencesini neredeyse yok eden bir uygulamadır.

 

Bizdeki sayılara göre ülkemizde 1 milyon 504 bin 481 işyeri vardır. Bu işyerlerinin % 97.7’sini oluşturan 1 milyon 440 bin 827 işyerinde otuzun altında işçi çalıştırılmaktadır. Bu nedenle ülkemizde ancak işyerlerinin % 2.3’ünde çalışan işçilerin sendika özgürlüğü güvence altında olacaktır. Bu son derece haksız ve kasıtlı bir düzenlemedir. Bu düzenlemeye göre otuz işçiden az işçi çalıştıran işyerlerinde işverenler sendika üyesi olduğundan şüphe ettiği işçi ve işçileri işten çıkarabilecek ve 4857 sayılı yasaya göre bunlar işe iade davası açamayacak sadece, sendikal tazminat isteyebilecektir.

 

Bu koşullarda hangi babayiğit işçi sendika üyesi olmaya veya arkadaşlarını sendika üyesi yapmaya cesaret edebilir. Yasa işverenlerin eline açık kart vermiş ve işyerlerinin büyük bölümünde işçilerin sendika üyesi olma hevesi, istek ve çabasının önüne çelik bir duvar örmüştür.

 

Bu düzenleme ile giderek üye sayısı azalan sendikalann üye sayısının dibe vurması kaçınılmaz olacaktır. Böylece işverenlerin büyük bir bölümü işyerlerinde sendika korkusu olmadan rahatça, işçiyi ezerek ve sömürerek çalışmalannı sürdürecektir. Bu düzenleme insanca, hakça bir düzenleme değildir, işçilerin büyük bölümünün sendika güvencesinden yoksun olduğu, işyerlerinin sendikanın işyerine getireceği güzelliklerden yararlanamayacağı bir toplumda çalışma barışının olmayacağı, sosyal huzursuzluğun sürgit devam edeceğinden kimsenin kuşkusu olmasın.

DİĞER HABERLER
1996-1998 DÖNEMİNDE İŞVEREN SENDİKACILIĞI VE TİSK
1996-1998 DÖNEMİNDE İŞVEREN SENDİKACILIĞI VE TİSK

TEKGIDA-İŞ SENDİKA AKADEMİSİ 51.Cumhuriyet Hükümeti (II.Çiller Hükümeti) 5.10.1995-30.10.1995 tarihleri arasında, 52. Cumhuriyet Hükümeti (III.Çiller Hükümeti) 30.10.1995-6.3.1996 tarihleri arasında görevdeydi. 24 Aralık 1995 tarihinde gerçekleştirilen milletvekili seçiminde oyların yüzle 21,4’ünü alan Refah Partisi 158 milletvekili çıkardı. ANAP’ın oyu yüzde 19,6 (132 milletvekili) ve DYP’nin oyu yüzde 19,2 (135 milletvekili) düzeyinde kaldı. DSP oyların yüzde 14,6’sını (76 […]

YAPIŞKAN ENFLASYON, YOLDAN ÇIKARIYOR
YAPIŞKAN ENFLASYON, YOLDAN ÇIKARIYOR

Son vaka, Sosyal Güvenlik Kurumu’nda yaşanıyor. Emekli maaşı alabilmek için eşinden boşananların sayısındaki artıştan yola çıkan kurum; boşandığı eşiyle yaşamaya devam eden 2 bin 418 kişi belirledi.

İŞVEREN İMKÂNIYLA YAN İŞ MÜMKÜN MÜ?
İŞVEREN İMKÂNIYLA YAN İŞ MÜMKÜN MÜ?

Aynı anda veya çalışma sürelerini bölerek farklı işverenlere yönelik çalışma giderek yaygınlaştı. Çoğunlukla ekonomik gerekçelerle olsa da kişilerin farklı uzmanlık alanlarında faaliyet gösterme isteği de bunda etkili oluyor.

“GEL, DÖVİZE GEL” DİYEN ÇIĞIRTKANLAR, NEREDESİNİZ?
“GEL, DÖVİZE GEL” DİYEN ÇIĞIRTKANLAR, NEREDESİNİZ?

Bir ay önce bugünler… Yerel seçimlere birkaç gün kalmış. Seçim sonrasına ilişkin tahminler havada uçuşuyor. En çok merak edilen de dövizin seçimden sonra nasıl bir seyir izleyeceği…