Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
25 Ağustos 2020
200 AY BOYUNCA BİR KERE BİLE İYİMSER OLAMADIK

Tüketici güveni tam 200 aydır hesaplanıyor ve bu 200 ayın hiçbirinde iyimserlik sınırı olan 100 aşılamadı.

200 AY BOYUNCA BİR KERE BİLE İYİMSER OLAMADIK

* Tüketici güveni tam 200 aydır hesaplanıyor ve bu 200 ayın hiçbirinde iyimserlik sınırı olan 100 aşılamadı. Ağustosta bulunduğumuz düzey üçte iki artarsa iyimserlik sınırını ancak yakalayabileceğiz. Bu da hiç mümkün görünmüyor.

* Bankadaki hesaptan efektif çekilmesi sırasında masraf alınması yönündeki uygulamanın kalktığına ilişkin haberler gerçeği yansıtmıyor; ama Merkez Bankası’nda konu yeniden değerlendiriliyor. Belki mevcut uygulama aynen devam eder, belki masraf alınmasından vazgeçilir, belki de tüm bankalar için miktarla bağlantılı sabit bir oran getirilir.
 
Koronanın ekonomik etkilerinin zirve yaptığı nisan ayında tüketicinin güveni dip noktaya inmişti. Lafın gelişi dip nokta demiyoruz; 2004 yılından beri açıklanmakta olan tüketici güven endeksinde en düşük değer söz konusu ay görülmüştü.
 
Tüketici güven endeksi, hizmetler sektöründeki bazı işyerlerinin ay ortasına doğru açılmasıyla mayısta artış gösterdi. Bu artış haziranda ekonomik anlamdaki kısıtlamaların neredeyse tümüyle kaldırılmasıyla daha da belirginleşti.
 
Tüketici güven endeksi nisan ayında 54.9’a inmişti. Bu, endeksin hesaplandığı 2004 yılının ocak ayından bu yana olan dönemin en düşük değeriydi. Yani nisanda 16 yıl 4 ayın, bir başka ifadeyle 196 ayın en düşük değeri görülmüştü. Bir olumsuzluk rekoruydu bu.
 
Mayısta 59.5’e, haziran’da 62.6’ya çıkıldı ve sonrasında yeniden düşüş başladı.
 
Tüketici güven endeksi temmuzda 60.9’a ve dün açıklanan veriye göre ağustosta 59.6’ya geriledi. Endeks, ağustosta bir anlamda mayıstaki düzeye dönmüş oldu.
 
Coşku yerini sessizliğe bıraktı
 
Tüketici güven endeksi özellikle nisandan mayısa geçişte yüzde 8’in üstünde arttığında bu durum büyük bir gelişme olarak gösterilmek istenmiş ve tüketicinin güveninin artık yerine geldiği izlenimi yaratılmaya çalışılmıştı. Tüketici adeta tüm sorunlarını geride bırakmıştı…
 
Ama şimdi bakıyoruz; tüketici güven endeksinin iki aydır gerilemesi karşısında bir sessizlik hakim oldu.
 
200 aydır kötümseriz
 
TÜİK ile Merkez Bankası’nın işbirliği ile yürütülen tüketici eğilim anketinin sonuçlarından hesaplanan söz konusu endeks, tüketicinin güven sınırından çok çok uzakta olduğunu gösteriyor.
 
Tüm güven endeksleri gibi tüketici güven endeksinin de 0-200 arasında değer aldığını, 100’ün altındaki değerlerin kötümserliğe, 100’ün üstündeki değerlerin ise iyimserliğe işaret ettiğini bir kez daha belirtelim.
 
Biraz önce ifade ettik; tüketici güven endeksi 2004yılı başından bu yana hesaplanıyor. Yani 16 yıl 8 aydır süren bir hesaplama var. Bir başka ifadeyle söz konusu hesaplama tam 200 aydır yapılıyor.
 
Bir aydan bir aya geçişte yüzde 8 değil yüzde 18 artış yaşansa ne olur ki! Ayrıca Türk halkı bu 200 ayın birinde bile iyimserlik sınırı olan 100’ü aşamamış ki!
 
En yüksek endeks değerini 98.7 ile 2004 yılının şubat ayında görmüşüz, o kadar.
 
En düşük değer de 54.9 ile bu yılın nisanındaydı.
 
Ocak 2004’ten ağustos 2020’ye kadar geçen 200 ayın ortalama endeksi ise 73.3 düzeyinde.
 
İyimserlik sınırı çok uzakta
 
Ağustosta 59.6 olan tüketici güven endeksinin iyimserlik sınırı olan 100’e ulaşması, ancak üçte ikilik bir artışla mümkün.
 
Yaklaşık 17 yılda iyimserlik sınırı olan 100’ün hiç aşılamadığı ve bu sınırdan giderek uzaklaşıldığı dikkate alınırsa üçte ikilik bu artışı sağlamanın hiç mümkün olmayacağı kolaylıkla görülür.
 
Hem zaten ekonomik gidişat olumlu yönde değil ki böyle bir umut söz konusu olsun.
 
Özellikle korona süreci zaten sıkıntıda olan geniş kitlelerin ekonomik durumlarını daha da sıkıntılı hale getirdi.
 
Ülke makro dengeler açısından sorun yaşıyor; işsizlik artık bu sistemle ölçülemez boyuta varmış, vatandaş geçim derdinde…
 
Dolayısıyla bugüne göre çok daha iyi dönemlerde bile iyimserlik sınırına ulaşılamamış tüketici güveninde orta vadede bu sınıra yaklaşması hiç beklenmiyor.
DİĞER HABERLER
EN TEMEL GIDAYA ERİŞMEK BİLE LÜKS
EN TEMEL GIDAYA ERİŞMEK BİLE LÜKS

47 aydır artan gıda enflasyonu nedeniyle sağlıklı beslenmek lüks oldu.

PATRONLAR İÇİN YAŞAMAYACAĞIZ
PATRONLAR İÇİN YAŞAMAYACAĞIZ

1 Mayıs, 8 saatlik iş günü mücadelesinin bir sonucuydu. ABD’de daha kısa çalışma saatleri tekrar sendikaların gündeminde. Otomobil İşçileri Sendikası (UAW) 32 saatlik iş haftasını grev ve örgütlenme talepleri arasına aldı.

HALKIN ENFLASYONU YÜZDE 95.7
HALKIN ENFLASYONU YÜZDE 95.7

Türkiye’de 47 aydır yükselen gıda fiyatları ile halkın enflasyonu nisanda yüzde 95.7’ye ulaştı.

RASYONEL ZEMİN SLOGAN DÜZEYİNDE KALDI
RASYONEL ZEMİN SLOGAN DÜZEYİNDE KALDI

Mehmet Şimşek’in “Rasyonel zemine dönmek zorundayız” anlayışı iyi niyetli ve gerekli bir yaklaşımdır. Ne var ki Türkiye’de bugünkü koşullarda slogan düzeyinde kalmak zorundadır.