Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
17 Mayıs 2017
150 MİLYAR DOLARLIK ‘İHRACAT KAPANI’

İhracatta 150 milyar dolar kapanından çıkamıyoruz.

150 MİLYAR DOLARLIK ‘İHRACAT KAPANI’

İhracatta 150 milyar dolar kapanından çıkamıyoruz.

Ekonomimiz büyüyor. Büyüme demek, üretim artışı demek. Ekonomi büyürken dış satım (ihracat) artmıyor.

2012 yılında ihracatımız 152 milyar dolardı. Ekonomimiz 2013 yılında % 4.2 oranında, 2014 yılında % 2.9 oranında, 2015 yılında % 6.1 oranında, 2016 yılında % 2.9 oranında büyüdü.

Buna karşılık 150 milyar dolar kapanına giren ihracatımız 2013 yılında 151 milyar dolar, 2014 yılında 157 milyar dolar, 2015 yılında 143 milyar dolar, 2016 yılında 142 milyar dolar oldu.

Başta TİM (Türkiye İhracatçılar Meclisi) olmak üzere, ihracattan sorumlu özel sektör kuruluşları ile kamu kuruluşları, büyük olasılıkla “moral bozmamak için”, ihracattaki bu sorunun üzerinde durmuyorlar.

TİM‘in organizasyonu ile ihracatçılarımız “İsrail çıkarması” gerçekleştirdi. TİM‘in benzer organizasyonlarıyla bugüne kadar değişik ülkelere çıkarmalar yapıldı. TİM’in organizasyonuyla “ihracat şampiyonları” ödüllendiriliyor. Ama ihracat artmıyor.

İhracatı artıralım

Bu gibi durumlarda benim tekrarladığım bir hikâye vardır: Çocuk eniştesine sormuş; ”Kaç yıl oldu ablamla evlendiniz. Ne zaman çocuğunuz olacak?” Enişte, ”İlkbaharda leylekler gelecek. Bize de bir bebek getirecek” deyince, çocuk, “Enişte, enişte…” demiş. “Siz böyle çocuk sahibi olacağınızı sanıyorsanız, daha çok beklersiniz…”

Eğer başta TİM olmak üzere özel sektör ve kamu sorumluları ihracatın “uçak dolusu ihracatçıların değişik ülkelere yapacakları çıkarmalarla” veya “ihracat şampiyonu ödülleri için törenler düzenlemekle artacağını” sanıyorlarsa biz ihracat artışı için daha çok bekleriz.

İhracatı artırmaya mecburuz.

– İhracat demek talep demektir. Üretimin artması için talebin büyümesi gerekiyor. İç talep yetersiz. İhracat talebi, iç talebe eklenince üretim, talep büyür. Üretim büyümesi, istihdam artışı, gelir artışıdır.

– İhracat demek döviz geliri demektir. Şöyle veya böyle ekonomi büyüyor. Büyüyen ekonominin çarklarının dönmesi için dövize ihtiyacımız var. Turizmdeki küçülme sonucu turizm gelirleri azaldı. İthalat faturasının açığının büyümemesi için ihracat gelirini artırmaya mecburuz.

Gerçekçi olalım. Ülkede ihracatın önemini kavramayan kalmadı. Üretime her geçen ihracatı düşünüyor. Tarımdaki, sanayideki üretici için ihracat önemli. İhracatın önemini bilmeyen, ihracatı artırmak için çaba göstermeyen kalmadı ama ihracat artmıyor.

Üretim yapımız…

Dışarıda tarım ürünleri için de, sanayi ürünleri için de büyük bir pazar var ama biz bu pazarda talebi olan malları üretemediğimizden ihracat yapamıyoruz.

Dış pazarda bizim ürettiğimiz malların talebi sınırlı. Kişi başı milli geliri 10 bin doların altında olan, gelişmekte olan her ülke bu malları üretiyor. 

Devamlı olarak inovasyondan, yenilikçilikten, teknolojiden, araştırma ve geliştirmeden söz ediyoruz. Bizim eğitim, bilim, yetenek gücümüzle üretebildiğimiz mallar talebi olan mallar değil. EĞİTİM, bilim, yetenek gücümüzle üretebileceğimiz ürünlerde sınıra geldik dayandık.

Bu üretim yapımızla, bu ürün yelpazemizle yılda 150 milyar dolar kapanından çıkmamız zor hatta imkânsız.

İşte onun için, doğru dürüst bir sanayileşme stratejisiyle, üretim yapımızı değiştirmek zorundayız. Bu bölük pörçük teşvik tedbirleriyle olmaz. Planlamayla olur.

DİĞER HABERLER
EN TEMEL GIDAYA ERİŞMEK BİLE LÜKS
EN TEMEL GIDAYA ERİŞMEK BİLE LÜKS

47 aydır artan gıda enflasyonu nedeniyle sağlıklı beslenmek lüks oldu.

PATRONLAR İÇİN YAŞAMAYACAĞIZ
PATRONLAR İÇİN YAŞAMAYACAĞIZ

1 Mayıs, 8 saatlik iş günü mücadelesinin bir sonucuydu. ABD’de daha kısa çalışma saatleri tekrar sendikaların gündeminde. Otomobil İşçileri Sendikası (UAW) 32 saatlik iş haftasını grev ve örgütlenme talepleri arasına aldı.

HALKIN ENFLASYONU YÜZDE 95.7
HALKIN ENFLASYONU YÜZDE 95.7

Türkiye’de 47 aydır yükselen gıda fiyatları ile halkın enflasyonu nisanda yüzde 95.7’ye ulaştı.

RASYONEL ZEMİN SLOGAN DÜZEYİNDE KALDI
RASYONEL ZEMİN SLOGAN DÜZEYİNDE KALDI

Mehmet Şimşek’in “Rasyonel zemine dönmek zorundayız” anlayışı iyi niyetli ve gerekli bir yaklaşımdır. Ne var ki Türkiye’de bugünkü koşullarda slogan düzeyinde kalmak zorundadır.