Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
09 Haziran 2014
TAŞERON ÇIKMAZI

Taşeron işçiliği konusunda hazırlanan yasa tasarılarının ortak özelliği; tümünün “işçiye müjde” nidalarıyla duyurulmasıdır.

TAŞERON ÇIKMAZI

Taşeron işçiliği konusunda hazırlanan yasa tasarılarının ortak özelliği; tümünün “işçiye müjde” nidalarıyla duyurulmasıdır. Mevzuatta halihazırda yer alan düzenlemeler, her yeni tasarıyla birlikte sanki yeni keşfedilen önlemlermiş gibi parlatılmakta ve bunların yasalaşması halinde taşeron işçilerin hak kayıplarının ortadan kalkacağı ilan edilmektedir.

Örneğin gündemdeki tasarıda hileli sözleşme yaptırımı olarak düzenlenen “emsal ücret” uygulaması, Türkiye’nin 1960 yılında onayladığı 94 Sayılı ILO sözleşmesi ile kamuda çalışan tüm taşeron işçiler için zaten güvence altına alınmış bir haktır. Yani “yeni” olmadığı gibi kapsamı da hile yoluyla hak kaybına uğratılanlarla sınırlı değildir.
Öte yandan yeni tasarı güvence altına alınmış kimi hakkı da kısıtlamaktadır. Örneğin, yine emsal ücret uygulaması bakımından değerlendirecek olursak, getirilmek istenen düzenleme özel sektördekiler için hak kaybının doğrudan yasalaşması demektir. Mevcut durumda, hilenin tespit edilmesi halinde başından itibaren asıl işverenin işçisi kabul edilmesi gereken taşeron işçilerin bu hakları sadece emsal ücret ödemesiyle sınırlandırılmış bulunmaktadır. 
Bununla beraber tasarıdaki kimi düzenlemeler, kamuda taşeron işçi çalıştırılması bakımından var olan yasal kısıtlamaları da etkisizleştirecek niteliktedir. Sendikaların bastırmasıyla bu düzenlemelerin tasarıdan çıkarıldığına dair haberler basında yer alsa da, nihai olarak nasıl yasalaşacağı henüz belli değildir. 
Gündemde bir yasa değişikliği olması, ister istemez hukuk tartışmalarına ağırlık kazandırmakta ve hukuksal kazanımların kısıtlanması konusunu ön plana çıkartmaktadır. Ancak taşeron işçiliğine bağlı hak kayıplarını ve hâlihazırda var olan güvencelerin neden uygulanmadığını ortaya koyabilmek için düzenlemelerin lafzında boğulmak yerine taşeron istihdamının ruhuna odaklanmak gerektiğini gözden kaçırmamak gerekmektedir. Unutmamak gerekir ki; “müjdelenen” her yeni tasarı aynı zamanda daha önce verilen “müjdelerin” aslında işe yaramadığının teyididir. Bu durumda tartışılması gereken; yasaların ‘nasıl’ düzenlendiğinden ziyade ‘neden’ düzenlendiğidir.
Hükümet kanadı gündemdeki tasarıyla ilgili açıklamalarında taşeron sisteminin kaldırılmasının söz konusu olmadığını söylerken, yeni düzenlemenin “sistemin disipline edilmesi ihtiyacının bir gereği” olduğunu ifade etmiştir. 
Benzer şekilde, iş yasasının gerekçesinde de taşeron sitemi “çalışma yaşamının bir gereği” olarak değerlendirmektedir. Ancak yaygınlaşan uygulamaların, işçilerin bireysel ve kolektif haklarını kullanılamaz hale getirdiği vurgulanmakta ve yasa maddesinin de esasen “taşeron işçiliğin kötüye kullanılmasına fırsat vermemek için” düzenlendiği ileri sürülmektedir. Dolayısıyla hazırlanan tüm düzenlemeler, taşeron sisteminin “vazgeçilmez” olduğu ön kabulüne dayanmakta ve kötüye kullanımına fırsat vermemeyi amaçlamaktadır. 
Oysa ‘kötüye kullanmak’ taşeron sisteminin ana fikridir. 
Sistemin “vazgeçilmez” ilan edilmesi sağladığı rekabet avantajından ileri gelmekte, bu rekabet avantajı da doğrudan istihdam ilişkisinin kötüye kullanılması, kazanılmış hakların gasbedilmesi ve güvencesiz çalışmanın bir kural haline gelmesiyle mümkün olmaktadır.
Yani; “uygulama sorunları” olarak takdim edilen hak kayıpları arızi birtakım aksaklıklar olmayıp, “ilmi” ve “milli” bir strateji olarak dayatılan esneklik ideolojisinin işleyiş kurallarıdır.
Dolayısıyla, Hükümetin taşeron işçilere verebileceği tek hukuksal müjde; taşeron çalıştırmanın yasaklanması ve mutlak caydırıcılık sağlayacak şekilde çok ağır yaptırımlara bağlanmasıdır.
DİĞER HABERLER
FAZLA ÇALIŞMANIN İSPATI
FAZLA ÇALIŞMANIN İSPATI

Fazla çalışma ücreti, kanunun veya sözleşmelerin öngördüğü haftalık çalışma süresinin üzerindeki çalışmalar için ödenecek ücreti ifade etmektedir.

GELİR DAĞILIMINDA BOZULMA ZİRVEDE
GELİR DAĞILIMINDA BOZULMA ZİRVEDE

İktidarın neoliberal politikaları gelir dağılımı adaletsizliğinde ülkeyi Avrupa’nın zirvesine taşıdı. En zengin %1’lik kesim ülkedeki servetin %40’ına sahip oldu. Halkın %71’inin 10 bin dolardan az serveti bulunuyor.

MAZERETSİZ DEVAMSIZLIKTA İŞ SÖZLEŞMESİNİN FESHİ
MAZERETSİZ DEVAMSIZLIKTA İŞ SÖZLEŞMESİNİN FESHİ

İşçi ile işveren arasındaki iş ilişkisi sürdürülürken, işçi tarafından yapılan devamsızlıkların geçerli bir mazerete dayanması gerekmektedir.

BEDELLİ ASKERLİK VE TAZMİNAT HAKKI
BEDELLİ ASKERLİK VE TAZMİNAT HAKKI

Bedelli askerlik ve tazminat hakkı.