Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
17 Kasım 2017
KIYAMETE BEŞ KALA

Eylül ayında Türkiye ‘den net 554 milyon dolar doğrudan yabancı yatırım sermayesi çıkarken, 3 .5 milyar dolarlık Portföy yatırımları (sıcak para) girdi.

KIYAMETE BEŞ KALA

Eylül ayında Türkiye ‘den net  554 milyon dolar doğrudan yabancı yatırım sermayesi çıkarken, 3 .5 milyar dolarlık Portföy yatırımları (sıcak para) girdi. Hükümet, Bankalar ve özel sektör, tahvil ve bono ihraç ederek, 2.7 milyar dolar dış borç aldı. Bankalar 1.2 milyar dolar yeni kredi aldı.

Bu tablonun özeti şöyledir: Ciddi yabancı yatırım sermayesi çıkıyor. Dış borçlarımız artıyor. Sıcak paraya mahkum oluyoruz. 
 
Sıcak para kaynaklarından biri olan ve Dünyada 186 milyar doları yöneten uluslararası varlık yönetim Şirketi GAM ‘a göre, Yüksek Enflasyon ve Dış borç Türkiye’ yi 2018 yılında krize sürükleyebilir.
 
Başbakan yardımcısı Mehmet Şimşek ‘te Kur artışını değerlendirirken ,’’ Türkiye hızlı normalleşiyor… Sıkıntılı dönemin sonundayız ‘’ diyor.
 
Siyasi iktidar iş yapmak, proje yapmak, planlama yapmak, politika üretmek yerine her zaman ‘’algı ‘’ yaratmayı seçiyor. Başbakan yardımcısı Mehmet Şimşek ‘te aynı paralelde, beklentileri olumlu yönetmek istiyor.
 
Beklentiler, ekonomiyi yönlendirmekte etkili bir faktördür. Ancak tüm politikayı algı yaratma ve beklentileri yönlendirmeye sığdırırsanız, ters tepki yapar.  Yalancının mumu yatsıya kadar yanar.
 
2001 krizinde de koalisyon Hükümeti ve Merkez Bankası kriz riskine karşı kayıtsız kaldı. Önerileri dikkate almadı ve kriz oldu. Bu günde siyasi iktidar hem önerilere kapalı, hem de kendi içinde kimin ne yaptığı belli değil. Söz gelimi, bazen bakanlar ve Cumhurbaşkanlığı danışmanları farklı konuşabiliyor.
 
Gerçekte ise Hükümetin ve Ekonomi yönetiminin algı yaratmak için harcadığı zaman ve imkânları siyasi ve ekonomik istikrar programı için çalışması gerekir. Uluslararası Para Fonu (IMF ) bile Avrupa Raporunda, Türkiye için orta vadeli konsolidasyon için güvenilir bir plan oluşturulması tavsiyesinde bulundu.
 
Siyasi iktidar, iç ve dış politikada ciddi bir revizyon ve ekonomide tutarlı ve koordineli bir planlama yapmazsa, kriz riski daha da artacaktır.
 
1.    Siyasi iktidar böyle bir program yapmaz… Çünkü bu programın bir maliyeti var. Birkaç sene sıkıntı çekmeyi gerektirir. 2019 seçimleri öncesi iktidar partisi bu riske girmek istemez. Ama sıkıştığını da bilmelidir. Kriz olursa siyasi maliyeti daha yüksek olur.
 
2.    Demokrasi ve Hukukun üstünlüğünde yeniden bir iyileştirme yapmak, bu günkü kadrolar ve bu günkü anlayış içinde mümkün değildir.
 
3.    Dünyanın en kırılgan ekonomisi olarak ilan edilen bir ekonomiden, istikrarlı bir ekonomiye geçmek için aynı zamanda iç ve dış politikada dünya ya güven vermek gerekir. Bu güveni verebilmek için siyasi iktidar kulvar değiştirse bile, inandırıcı olması çok zordur.
 
4.    Ekonomik önlemler alması gerekir… Artan bütçe açıklarını düşürmek için yine siyasi iktidarın popülizmden vazgeçmesi gerekir. Seçim stratejisi Popülizm üstüne kurulan bir siyasi parti popülizmden vazgeçmeyi göze alamaz.
 
5.    Cari açığı düşürmek, kur artışını frenlemek için, dalgalı kur politikasını değiştirmek, reel faizleri artırmak, sıcak paraya sınırlı kontrol getirmek ve ayrıca içerde aramalı ve hammadde yatırımları için yatırım ortamı hazırlamak gerekir. Sıcak paraya ve ithalata bağımlı bir ekonomide bunları yapmak ta ekonomi açısından zaman ve maliyet gerektirir. Günübirlik politikalar içinde bunlar yapılamaz. Kaldı ki Merkez Bankası bile faiz gerçeğini bildiği halde siyasi baskı nedeniyle çözemiyor.
 
Sonuç, binmişiz bir alamete… Gidiyoruz kıyamete.
DİĞER HABERLER
TARIMDA ÜRETİCİ ENFLASYONU MARTTA YÜZDE 61,87 OLDU
TARIMDA ÜRETİCİ ENFLASYONU MARTTA YÜZDE 61,87 OLDU

TÜİK verilerine göre, tarım ürünleri üretici fiyat endeksi (Tarım-ÜFE) martta yıllık yüzde 61,87, aylık yüzde 5,57 arttı.

NAS BİLANÇOSU KEŞKE YALNIZCA 818 MİLYARLIK TCMB ZARARI OLSAYDI
NAS BİLANÇOSU KEŞKE YALNIZCA 818 MİLYARLIK TCMB ZARARI OLSAYDI

Merkez Bankası’nın 2023 yılını 818 milyar lira zararla kapatması aslında sürpriz olmadı. Bilançodan hareketle yılın zaten 800-850 milyar lira arasında zararla kapatılacağı görülüyordu.

AÇLIK SINIRI ASGARİ ÜCRETE DAYANDI
AÇLIK SINIRI ASGARİ ÜCRETE DAYANDI

Martta açlık sınırı 16 bin 646 TL, yoksulluk sınırı 57 bin 578 TL Günlük maliyet 555 TL

GIDA ENFLASYONUNDA OECD’Yİ 13’E KATLADIK
GIDA ENFLASYONUNDA OECD’Yİ 13’E KATLADIK

Türkiye, şubat ayında yüzde 71.1 ‘e ulaşan gıda enflasyonuyla dünya ülkelerine fark attı.