Emeğin Gücü, Emekçinin Yanındayız...
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
TEKGIDA-İŞ SENDİKASI
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
ATAKEY
FELDA IFFCO
PERFETTİ VAN MELLE
KRAFT HEİNZ
SAFE SPİCE
SAGRA
İZTARIM
DOĞANAY
KESKİNOĞLU
BARRY CALLEBAUT
BEL KARPER
Cargill
Doğadan
Tarım Kredi Birlik
Bolez Piliç
Badem Su
İzmir Su
Elmacık Atasu
Sek_Süt
Yudum_Yag
ORYANTAL TÜTÜN PAKETLEME
Olin_Yag
NuhunAnkaraMakarnasi
Nestle_Su
Pinar
Savola
Pepsi
Tuborg_Bira
Nestle cereals
Yepaş Ekmek
Yesaş
Mey
Nestle
Mauri_Maya
Lipton_Dosan
Mondelez
TtlTutun
TrakyaBirlik
Tat
Tamek
Sırma Su
Sunel
KristalYag
Knorr_Besan
Kent_Cadbury
Efes
ELİT Cikolata
Erikli_Su
Eti
Evyap
Ferrero
Filiz Makarna
Timtas
Kavaklıdere
ibb kent ekmek
Hayat Su
Haribo
Frito Lay
BAT
Barilla_Makarna
Banvit
Aroma
Ankara Fırınları
Akmina
Alpin Su
Bimbo QSR
Bolca Mantı
BUNGE YAĞ
Chipita Gıda Üretim A.Ş.
Coca Cola
Damla Su
Danone
Dr Oetker
Agthia
11 Kasım 2017
İTHAL UCUZ ET İFLAS ETTİRECEK

Einstein Aynı şeyleri yapıp her defasında farklı sonuçlar beklemek, akılsızlıktır demiş. Türkiye´de özellikle sığır eti ithalatı ve kırmızı et üretimine ilişkin Bakanlık tedbirleri yıllardır bu cümleyle özetlenecek bir seyir izlemektedir.

İTHAL UCUZ ET İFLAS ETTİRECEK
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nın düşük fiyattan ithal sığır eti satmak için sözleşme yaptığı BİM ve A101 firmaları Et ve Süt Kurumu’ndan (ESK) aldıkları dana karkasından ürettikleri veya ürettirdikleri kıymanın kilosunu 29, kuşbaşı etin kilosunu 31 liradan satmaya başladılar. Einstein "Aynı şeyleri yapıp her defasında farklı sonuçlar beklemek, akılsızlıktır" demiş. Türkiye’de özellikle sığır eti ithalatı ve kırmızı et üretimine ilişkin Bakanlık tedbirleri yıllardır bu cümleyle özetlenecek bir seyir izlemektedir. 

Çare ithalat değil! 
 
Türkiye’de 2010 yılından bu yana görev yapan üç Tarım Bakanı da fiyat artışından besiciler ve kasapları sorumlu tutarak, kırmızı et fiyatlarını düşürme iddiasıyla ithalata başvurmuştur. Her ithalat kararından önce de et fiyatlarının düşürüleceği, vurguncuların belinin kırılacağı, yerli üretimin artırılacağı, üreticilerin korunacağı, fakir fukaranın da et yiyeceği iddia edilmiştir. 
 
Bu vaatleri gerçekleştirmek adına 2010 yılı ortasından 2017 yılının ağustos ayı sonuna kadar canlı sığır, koyun ve keçi ile sığır eti ithalatı için yaklaşık 5,2 milyar harcanmıştır. Ancak o günden bugüne et fiyatları gerilememiş, hatta artmıştır. 
 
Ette vurgun iddiası gerçekçi değil 
 
Hayvan ve hayvansal ürünler ithalatının dayandırıldığı gerekçeler arasında ilk sırayı fiyatların yüksek olması almaktadır. Fiyat yükselmesinden ya besiciler ya toptancı kasaplar veya her ikisi sorumlu tutulmaktadır. Bu kesimlere yüklenen kabahat daha çok kazanmak için spekülasyon (vurgun) yapmalarıdır. Yıllardır sürdürülen bu iddiaları gerçekçi kabul etmek mümkün değildir. Ama bu uygulama ile özellikle kasaplara ağır bir darbe daha vurulacak, buna karşılık sözleşme yapılan iki market de dahil, birkaç aracıya ciddi kazançlar sağlanacaktır. 
 
Bu arada mevcut uygulama ile hedeflendiği iddia edilen fakir kesimin tüketiminin ne kadar arttığı yanında, yaklaşık 20 ay önce karkas fiyatları daha düşükken kıyma için 32 TL, kuşbaşı için de 34 TL taban fiyat belirleyen önceki Bakanın mı yoksa şimdiki değerlerin mi daha uygun olduğu üzerinde de durulmalı diye düşünüyorum. 
 
Kırmızı ette sorun üretim yetersizliği 
 
Kırmızı et sorununun temel kaynağının üretim yetersizliğidir. Ancak gelinen noktada sadece üretimin yetersiz olduğunu kabul etmekle kalınmamalı, bu duruma nasıl düşüldüğü, bu duruma kimlerin, hangi siyasilerin yol açtığı da ortaya konmalıdır. Ancak bunlar yapıldıktan sonra gerçekçi çözümler üretilebilir. 
 
Hayvansal gıda tüketimi yetersiz 
 
Kırmızı et sorununu sadece fiyatlar üzerinden tartışmak ve fiyat artışını şu veya bu kesime yüklemek doğru değildir. Başta kırmızı et olmak üzere hayvansal kökenli gıda maddelerinin, üretim (dolayısıyla da kişi başına tüketim) miktarlarında belirgin bir yetersizlik söz konusudur. 

Kırmızı et tüketimi düşüyor 
 
Son 25 yıl içerisinde ülkemizde kişi başına kırmızı et üretiminde artış sağlamak bir yana. önceki yıl değerleri bile korunamamıştır. Örneğin 1991 yılında yaklaşık 15 kg olan kırmızı et üretimi 2011 yılında 10,4 kg’a inmiştir. Daha sonra tekrar yükselmiş, 2013 yılında 13,0 kg, 2016 yılında da 14,7 kg olmuştur. Bu arada kişi başına koyun ve keçi eti üretimi iyice düşmüş, tüketimin neredeyse tamamı sığır etine kaydırılmıştır. Ama bir zamanlar 100 kişi başına 50’den fazla sığırın düştüğü Türkiye de bu sayı 20’nin altına inerken tedbir almayanlar, hatta bu azalmayı teşvik edenler, şimdi suçu kasaplara yıkma çabasına girmişlerdir. 
 
Bu da yetmezmiş gibi kendi yarattıkları yoksunluğu ithalat ile kapatmayı bir marifetmiş gibi göstermektedirler. AKP iktidarının ilk 7 yılında (2003-2009) kasaplık ve besilik sığır ile sığır eti ithalatı yokken, ikinci 7 yılında ithalat coşturulmuştur. Acı olan bu durumu yaratanların kendilerini kurtarıcı gibi takdim edebilmesidir. 

Marketlerde ithal et satmak politika iflası 
 
Son 10 yıldır uygulanan ithalata dayalı hayvancılık politikasının, hayvan, et, kurbanlık ve saman ithalatından sonra geldiği nokta, market zincirlerinde ithal et satmaktır. Bu durum AKP’nin hayvancılık politikasının iflasının tescilidir. Türkiye’de tüketiciye ucuz et yedirme ve piyasaya müdahale bahanesiyle Amerika ve Avrupa çiftçisinin üretimi pazarlanmaktadır. 
 
Et ve Süt Kurumunun market zincirlerinde ithal et satmaya başlamasının ardından kesimlik canlı hayvanın üreticiden alım fiyatlarında önemli bir düşme olmamıştır. Çünkü hem ülke üretimi yetersizdir hem de üretim maliyetleri yüksektir. Et ve Süt Kurumu’nun ilan ettği alım fiyatı, yani 25 TL/kg yağsız karkas fiyatı, birçok besici için başa baş noktasına yakın veya yüzde 5-10 kâr demektir. 
 
Eğer fiyatlar düşerse (ki bu politikalarda ısrar edilirse bir süreliğine de olsa düşer) pek çok besici iflas edecek, kasaplar büyük zararlara uğrayacaktır. Fiyatlar düşmese bile bu üretim ortamı, besicilerin üretim azmini kırıp, yerli üreticileri üretim dışına itecektir. Çünkü hayvanını maliyetin altında kestirmek zorunda kalan üretici, üretim ortamına güvenini kaybettiğinde, besiciliği terk edecektir. Mevcut anlayış ve yanlışta ısrar edilirse, Türkiye’de etin ucuzlaması bir yana fiyat bugünkünün çok çok üstüne çıkacaktır. Ayrıca kıyma fiyatı 50-60 TL olduğunda, suçu yıkacak besici ve kasap bulmakta da zorlanacaklardır. İlgililerin bu uyarımı dikkate alacaklarını umuyorum.

ÇÖZÜM NEDİR? 
 
– Türkiye’de büyük ölçekli işletmelerin desteklenmesini öngören tarım politikaları kişi başına üretimi artırmak yerine azaltmış; bu da fiyat artışını beraberinde getirmiştir. Ülkemizde sığır eti üretim artırmaya yönelik özendirici uygulamalar, öncelikle besi materyalini artırmayı hedeflemelıdir. 
 
– Ülkeyi kendine yeterli hale getirmenin yolu, küçük büyük demeden kırsal alanlarda yasayan az veya çok toprağı olan insanların hayvan yetiştirmelerini mümkün ve kârlı kılacak imkanlar yaratmaktan geçmektedir. 
 
– Hayvan sayısını artırmak ve maliyeti düşürmek için merada sığır, koyun ve keçi yetiştiriciliğini yaygınlaştırmanın yolları bulunmalıdır. 
 
– Daha ucuza et üretimi için meralardan ve ucuz yem kaynaklarından yararlanma düzeyi artırılmalıdır. Ama meraları ortadan kaldıran ve bunları bir rant aracı olarak gören anlayışlar iyice artmıştır 
 
– Kendi ülkemizde üretilmiş hayvanların ülkede yetiştirilen yemlerle ve ülke insanlarınca beslenip bunlardan et üretilmesi, ama gelecek kuşakların haklarının da korunması ilkesine dayalı sürdürülebilir besicilik yapılmalıdır.
DİĞER HABERLER
FAZLA ÇALIŞMANIN İSPATI
FAZLA ÇALIŞMANIN İSPATI

Fazla çalışma ücreti, kanunun veya sözleşmelerin öngördüğü haftalık çalışma süresinin üzerindeki çalışmalar için ödenecek ücreti ifade etmektedir.

GELİR DAĞILIMINDA BOZULMA ZİRVEDE
GELİR DAĞILIMINDA BOZULMA ZİRVEDE

İktidarın neoliberal politikaları gelir dağılımı adaletsizliğinde ülkeyi Avrupa’nın zirvesine taşıdı. En zengin %1’lik kesim ülkedeki servetin %40’ına sahip oldu. Halkın %71’inin 10 bin dolardan az serveti bulunuyor.

MAZERETSİZ DEVAMSIZLIKTA İŞ SÖZLEŞMESİNİN FESHİ
MAZERETSİZ DEVAMSIZLIKTA İŞ SÖZLEŞMESİNİN FESHİ

İşçi ile işveren arasındaki iş ilişkisi sürdürülürken, işçi tarafından yapılan devamsızlıkların geçerli bir mazerete dayanması gerekmektedir.

BEDELLİ ASKERLİK VE TAZMİNAT HAKKI
BEDELLİ ASKERLİK VE TAZMİNAT HAKKI

Bedelli askerlik ve tazminat hakkı.